Storbråk när extra pengar till skolan inte användes
Lunds hantering av statsbidraget till läromedel har skapat oreda i kommunen. Foto: Bildbyrån
Läromedel
Utbildningsministern ryter, Sveriges skolledare fnyser och Sveriges Lärare ryser.
Hanteringen av statsbidraget till läromedel har skapat ett storbråk i Lund.
Lund sökte och fick sju miljoner i statsbidrag till läromedel i fjol men lyckades bara använda 800 000 kronor. De övriga 6,2 miljonerna behöver sannolikt betalas tillbaka till staten, även om Skolverket inte fattat något sådant beslut.
Tidningen Sydsvenskan har i en serie artiklar försökt få klarhet i vad som låg bakom det magra utfallet:
- Enligt skolförvaltningen i kommunen behövdes inte bidraget eftersom det gjorts stora satsningar på läromedel föregående år.
- Enligt Sveriges Skolledare på orten var det fel att bidraget tvunget skulle gå till förlagstryckta läromedel eftersom det finns angelägnare saker att satsa pengar på inom skolan men att det inte tilläts eftersom en minister i Stockholm, 60 mil därifrån, anser sig veta bättre.
- Enligt utbildningsministern Mats Persson är Lunds hantering ”nästintill vanskötsel av skolorna” och det gör honom ”rent ut sagt förbannad” och han kommer att ha svårt att ta kommunpamparna på allvar nästa gång de ber om mer pengar.
Läraren: Anmärkningsvärt
Och i klassrummen står häpna lärare med utslagna armar och undrar vad i hela friden som pågår.
– Det är anmärkningsvärt och oroande att förvaltningsledningens och rektorernas uppfattning om läromedelsbehovet skiljer sig så markant från elevernas, vårdnadshavarnas och våra medlemmars uppfattning i frågan, säger Jonas Håkansson, styrelseledamot i Sveriges Lärare i Lund, till Sydsvenska Dagbladet.
Han menar att det inte annonserats tillräckligt tydligt till lärarna att det fanns möjlighet att fylla på bokhyllorna.
– När så mycket pengar skickas tillbaka är det uppenbart något som gått fel, säger Jonas Håkansson.
LÄS MER:
Skolverket utreder: Kvarts miljard i statsbidrag på vift
Missen: 40 miljoner i bidrag till skolorna brann inne
Nya domen: Lärarna har inte råd med läromedel