Krönika Häromdagen rasade en debatt om grammatik bland lärare och annat löst folk.
Sedan slog det mig som en blixt rätt in i pannloben att det ju egentligen är såhär vi lärare ska göra. Det är ju här debatten hör hemma! Självklart ska vi tråckla in oss i omöjliga resonemang kring ämnesspecifika detaljfrågor. Såklart ska vi nörda ner oss! Det här är ju helt rätt! Naturligtvis ska historielärare högljutt bråka om hur stort utrymme antiken ska få på högstadiet, NO-lärare ska nagelfara vilken plats kemin har i jämförelse med fysiken och språklärarna ska debattera hur man bäst genomför ett glosförhör. Vi ska syna våra ämnen i sömmarna, stöta och blöta, uppröras och fajtas kring våra hjärtefrågor (ja ni såg rätt svensklärare, jag skrev fajtas helt försvenskat liksom).Självklart ska vi tråckla in oss i omöjliga resonemang kring ämnesspecifika detaljfrågor.