Krönika Vetenskapen knäpper främlingsfientligheten på näsan, skriver Per Kornhall med anledning av rapporten från regeringens utredare.
Ett litet ljus i mörkret. Så skulle man kunna beteckna den utredning om Svenska som andraspråk och modersmålsundervisning (SOU 2025:09) som nyligen presenterade sitt betänkande. Utredaren Marie-Hélène Ahnborg är en person med lång erfarenhet av skolsystemet och inte minst forskningsfrågor inom utbildning vilket syns i utredningens betänkande. Varför ett ljus i mörkret?
Undervisningen främjar språkutveckling
Låt oss backa bandet lite. I Tidöavtalet står det: ”En utredning ska tillsättas med uppgift att se över modersmålsundervisningen i syfte att den inte negativt ska påverka integration eller elevens kunskapsutveckling i svenska språket”. Det här är en skrivning som naturligtvis finns där på grund av Sverigedemokraterna. Jag tror alla andra partier redan vet det Marie-Hélène Ahnborg skriver i utredningen – nämligen att modersmålsundervisning inte påverkar integration negativt. Tvärtom, om något befrämjar den språk- och kunskapsutveckling. Men på grund av Sverigedemokraternas inställning var man tvungna att utreda detta.
Och nu finns utredningen och resultatet är lika tydligt från forskningen som det någonsin varit tidigare. Modersmålsundervisning är inte skadligt för dessa elevers lärande. Tvärtom lär sig de elever som deltar i sådan undervisning mer i skolan.
Breda språkkunskaper är en rikedom
Dessutom lyfter utredningen ett perspektiv som är intressant, nämligen vad Sverige som land har för nytta av människor med breda språkkunskaper. Det är ju en rikedom, som förutom att det är ett kulturellt kapital för individen, i affärer och diplomati kan översättas till direkt nytta för landet. Eller som utredningen uttrycker det: ”För individen kan det innebära stärkt identitet, ökad kulturell förståelse och förbättrade karriärmöjligheter. För samhället har flerspråkigheten betydelse för konkurrenskraft och ekonomisk tillväxt5 samtidigt som den kan bidra till att stärka internationella relationer.” (SOU 2025:9, s.341).
”Vi nådde inte ända fram” säger SD:s representant. Nej, säger jag, ni nådde ingenstans. För era tankar var fel tänkta redan från början. Vetenskapen knäpper helt enkelt främlingsfientligheten på näsan i den här frågan. Stora språkkunskaper är alltid en rikedom både för individen och för Sverige. Sedan är det en annan sak att modersmålsundervisningen i sig många gånger behöver bli bättre genom att förutsättningar för det ges.
LÄS ÄVEN:
Ny utredning ger lärarna rätt: ”Man ska inte fastna”
Prisad lärare stärker elever med modersmål
Studiehandledare på modersmål – skolans bortglömda yrkesgrupp