Många lärare är stressade över brist på besked om hur de digitala nationella proven ska genomföras. Det är inte lärares ansvar att hålla reda på, så stressa inte. Men för att underlätta för er som gått vilse i Skolverkets informationsdjungel kommer här ändå en sammanfattning, skriver språk- och försteläraren Sara Bruun.

Den 18 mars är det dags för grundskolans första digitala nationella prov (DNP) – årskurs 6 och svenska. Har ni koll på er skola? Det tar lång tid att förbereda och kräver en stabil organisation.

En hel del kommuner verkar mena att det är frivilligt i år att genomföra DNP. Det är fel. Målet är att alla ska genomföra DNP och ersättningsproven som finns ska användas restriktivt. Parallellt med arbetet att genomföra DNP kan vi protestera, säga vad vi tycker och försöka förändra. Men lagt kort ligger. Det är så det fungerar i en tjänstemannaorganisation. 

Skolverkets hemsida är en djungel

Jag jobbar på Linnéskolan i Hässleholm och är ansvarig för genomförandet på skolan. Som övergripande ansvarig menar jag att min roll är att avlasta lärare och minska deras stress så långt det är möjligt. Lärare ska planera och genomföra god undervisning och vi andra ska vara stödfunktioner som stöttar och hjälper till. 

Att hitta rätt information på Skolverkets hemsida är en djungel och tar mycket tid. För att ni lärare ska slippa det, men även för att göra organisationen tydlig för mig själv som ansvarig, valde jag att skapa en sajt där all info finns på samma sida, uppdelat i fyra faser: 

  1. Utbildning för provadminstratörer/bedömningsledare
  2. Utbildning för provledare/lärare
  3. Genomförande
  4. Bedömning/sammanställning och utvärdering.

Om du vill använda dig av sidan till din egen organisation hittar du den här:
Allt du behöver veta för att genomföra DNP 

Lärare – det är inte ert ansvar

Det är en hel del lärare runt om i landet som hört av sig och som menar att de inte har hört ett ljud om hur arbetet med DNP ska gå till, inte haft någon utbildning och som känner sig mycket stressade över hur detta ska genomföras. 

Till de lärarna säger jag att det får bli som det blir. Det är inte ditt ansvar att organisera och se till att DNP genomförs. Det är din huvudmans ansvar. Sitt lugnt i båten, men se till att du har på fötterna när det gäller bedömning. Använd gamla nationella prov, använd uppgifter ur bedömningsportalen och sambedöm med kollegor under terminen. Då har du koll och DNP blir en bonus som du kan kalibrera årets undervisning och bedömning mot. Stressa inte upp dig över DNP! 

 Men gå gärna in till din rektor och ställ följande frågor:

  • Har ni lagt in tid för utbildning av både lärare och elever?
  • Har ni tagit höjd för att det kommer ta lång tid att rätta digitalt och att lärarna inte är vana vid det? (Inget går att skriva ut!)
  • Har ni delat ut tydliga roller så alla vet vem som gör vad?
  • Har ni koll på att digitala ordböcker inte kommer att fungera?
  • Har ni koll på att läraren inte kan lägga till extra anpassningar såsom längre tid och att detta måste vara gjort i förväg?
  • Har ni lagt in minst två personal per prov för att vakta? (En elev kan gå ut ur provet och vara utloggad i 90 sekunder utan att läraren märker det. Läraren måste alltså uppdatera lärarvyn regelbundet och en annan behöver övervaka skärmarna!) 
  • Har ni satt deadlines så lärarna vet när varje DNP måste vara färdigrättade för att det inte ska hopa sig och bli tokstress i maj?
  • Har ni tagit bort alla andra möten och inkluderat genomförandet och rättningen i ert kvalitetsarbete?

Som sagt: Det får bli som det blir. Vi stressar inte upp oss över detta!

LÄS ÄVEN:

Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”

Debatt: ”Skolverket duckar för kritik mot digitala proven”

Replik: så svarar Skolverket på lärarens kritik

Debatt: ”Skolverket skuldbelägger lärarna om nationella proven”