”Nyheter av det här slaget får snabb spridning och politiskt genomslag.”, skriver Per Kornhall.

Det kommer nya siffror om att det är snabbt ökande ordningsproblem i svenska skolan. Detta enligt siffror från OECD och den svenska regeringen tar snabbt upp tråden och skriver ”Statistik från OECD visar att Sverige är det land i Europa som har sämst klassrumsdisciplin. Regeringen vidtar en rad åtgärder för att komma till rätta med problemen.”

Men det visar det sig att det kanske inte alls är ordningsproblem det handlar om utan översättningsproblem. För som Jonas Vlachos skriver i bloggen Ekonomistas är det allra troligast att denna försämring till stor del kan hänföras till en översättningsmiss.

En översättningsmiss som gett en förskjutning av svaren som enligt Jonas Vlachos är osannolikt stor, vilket borde ha väckt misstankar.

Får snabb spridning och genomslag

Jonas Vlachos avslutar med: ”Detta är allvarligt, men kanske ännu allvarligare är att Skolverket inte verkar ha annonserat att enkätformuleringarna ändrats. Det hade varit på sin plats, inte minst då både regeringen och OECD reagerat kraftfullt på dessa enkätsvar.”

Om det är som Jonas Vlachos skriver kan jag bara hålla med. Inte minst eftersom nyheter av det här slaget får snabb spridning och politiskt genomslag.

Om inte de som hanterar datan har den kunskapen är det i det närmaste omöjligt för både politiker och journalister att ifrågasätta. För här kommunicerar ju OECD dessa siffror. Till och med chefen Andreas Schleicher kommenterade den svenska ”ökningen”. Det finns säkert ordningsproblem i svenska klassrum. Men den här uppgiften ska vi uppenbarligen vara försiktiga med.

Bra för det historiska perspektivet

För övrigt kan jag rent allmänt tipsa om bloggen Ekonomistas för den som vill ha ett fönster in i diskussioner bland nationalekonomer i Sverige. Alltid seriöst och ofta mycket intressant.

Och om någon vill läsa om en tid då det var stökigt i svenska klassrum så rekommenderar jag Samuel Ödmans ”Hågkomster från hembygden och skolan” utgiven 1830 första gången. Hans beskrivningar av skolmiljön och om hur spöstraff utdelades till höger och vänster för att stävja ett kaos och en kakafoni utan dess like på ett läroverk i Växjö är underhållande – och kan vara bra för det historiska perspektivet.

LÄS MER:

Efter kritiken: Skolverket erkänner fel i översättning

Forskaren sågar OECD:s statistik om stök: ”Orimligt”

OECD: Svenska elever sämst i Europa på disciplin

Pisachefen: Svensk skola behöver mer disciplin