Krönika ”Det tycks vara stört omöjligt att uppfinna ett okomplicerat betygssystem utan brister och svagheter”, skriver Maria Wiman.
Jag läser om läraren Anki som har upplevt fem betygssystem. Hon konstaterar krasst att inget av dem var riktigt bra. Den där Anki alltså. Hon kan konsten att tala klarspråk.
När regeringens utredare i onsdags presenterade sina förslag på nytt betygssystem blev det smärtsamt uppenbart hur in i bomben svårt det är att få till det. Det tycks vara stört omöjligt att uppfinna ett okomplicerat betygssystem utan brister och svagheter. Det är nästan som att – håll i er nu – kunskaper som huserar i barns virvliga hjärnor inte är direkt översättbara till enkla bokstäver och siffror på ett papper!
Ja, nästan som att hela grejen att tratta ner yviga tankar i en stelbent siffra är dömd att misslyckas från början.
Fick en fyra för femmorna var slut
När jag gick i högstadiet fick jag bara fyra i svenska för att min lärare hade fått för sig att alla femmor var slut (hon hade missförstått hela skiten men vem kan klandra henne för det?).
Min gamla geografilärare hade betygssnack med oss där vi själva fick föreslå våra egna betyg. ”Jag vill ha femma”, sa jag smärtsamt medveten om att mina kunskaper sträckte sig ungefär så långt som att Norge tillhörde Norden. ”Det blir bra det”, svarade han och kliade sig i skägget. När betygssystemet ändrades till en tregradig skala blev min franskafröken så nipprig att hon satte VG på alla.
Det har nog alltid varit lite hej-kom-och-hjälp-mig med betygen.
Betyget F visar ingen nåd för den som hamnat på kant.
Dagens betygssystem kommer inte heller att gå till historien som en uppvisning i stil och briljans. Sverige är det EU-land som underkänner flest elever i grundskolan. Tusentals och åter tusentals barn spottas år efter år ut till sitt öde på andra sidan vår obligatoriska skola. En skola för alla var visst inte alls en skola för alla och betyget F visar ingen nåd för den som hamnat på kant i tillvaron.
Dessutom är dagens betygskriterier tjosanhejsan eftersom sanningen är att ingen människa på jorden vet exakt var gränsen går mellan utvecklade och välutvecklade resonemang. Lägg därtill lite marknadsskola, obehöriga lärare och NPM i smeten så har vi alla ingredienser för att allt ska barka käpprätt åt fanders.
Teaching for the test ...
Ett nytt betygssystem är välkommet. Tack och lov att betyget F ska förpassas till ett ställe där solen inte skiner. I den nya tiosiffriga betygsskalan är 2 visserligen inget toppbetyg men det är åtminstone ett betyg och det kommer inte hindra eleven från att läsa vidare efter nian. Gud hör bön!
Sedan kan jag inte låta bli att tycka att det är bekymmersamt att det ska läggas ännu mer tyngd på de nationella proven nu. Som att alla elever alltid presterar sitt bästa på prov liksom. Vi som någon gång har pratat med en tonåring vet att de nationella proven redan nu innebär enorm psykisk påfrestning för många. Sista året i grundskolan är redan fullt av hormoner, gymnasieval och separationsångest – tuffa prov sista veckorna kommer att lägga sten på börda.
För att inte tala om vad som kommer att ske med undervisningen. Teaching for the test kommer att bli det nya svarta.
Jag kan också göra en Anki
Jag ber också en stilla bön för att man som beslutsfattare inte förnöjt lutar sig tillbaka nu. Om det är likvärdighet man vill uppnå så kommer det liksom inte räcka med ett nytt betygssystem. Här kommer man behöva ta krafttag vad gäller det kompensatoriska arbetet i svensk skola och det kommer att kosta väldigt mycket pengar.
Mindre klasser, reglerat läraruppdrag, fler speciallärare och fler mindre undervisningsgrupper är till exempel icke förhandlingsbara nödvändigheter om man menar allvar med den där likvärdigheten.
Nåväl. Jag ska inte vara en dysterkvist. Det blir kanske bra det här. Annars tänker jag göra en Anki. När jag är 76 vill jag också bli intervjuad i tidningen och hurtfriskt konstatera att det här med betyg är mest bara strunt.
Fler krönikor av Maria Wiman hittar du här
LÄS MER:
Frågor och svar – så här ska nya betygssystemet funka
Efter utredningen: Så blir det nya betygssystemet
AVSLÖJAR: F-betyg skrotas – inför nytt betygssystem
Sveriges Lärare om nya betygen: ”Kan lösa problem”
Lärarna om hoppet – och farorna med nya betygen