Maria Wiman skriver om den kombinerade lärar- och vaktmästartjänsten som utlystes på en skola i Malmö:
”Låt oss ta över så många samhällsfunktioner som möjligt!”

Läraryrket är väl alldeles fabulöst ändå? Mångfacetterat och varierande. Jag blir så glad att läsa att det finns arbetsgivare som äntligen har förstått vad vi är kapabla till. Äntligen får vi visa vad vi går för! Ni har väl sett de goda nyheterna? 

Risebergaskolan i Malmö går i bräschen för att höja attraktiviteten och statusen för vårt glassiga lyxyrke! Här kan man minsann konsten att se potential! Till denna skola söker man alltså en lärare som ska undervisa barn i behov av stöd och dessutom vara musiklärare samt planera och bedriva fritidsverksamhet OCH arbeta som vaktmästare! Enligt annonsen ska dessutom arbete på hög höjd förekomma! ”You can’t make this shit up”, som jänkarna säger! Det här är nästan för bra för att vara sant! 

Låt oss ta över!

Jag känner ett spirande hopp om framtiden! Fatta hur mycket man kan spara in på skolans omkostnader nu när något geni i Malmö väl har börjat tänka utanför boxen. Jag känner att möjligheterna inte längre har några gränser.

Mitt förslag är att vi fortsätter på detta inslagna spår. Lärare går ändå mest och släpar benen efter sig dagarna i ända. Självklart går det att spränga in fler arbetsuppgifter! Ta mig som exempel. Jag skulle lätt kunna utöka min egen sömniga tjänst. Jag kan undervisa elever på förmiddagen, hoppa in i skolköket och tillaga kulinarisk soppa på spik på lunchen, städa personalrummet och byta lampor på skoltoaletterna innan det är dags för eftermiddagens lektioner (där jag naturligtvis är ordinarie lärare, vikarie, speciallärare, skolbibliotekarie, livscoach, kurator och IT-expert samtidigt).

Vem vet ens var gränsen går längre?

När eleverna väl har gått hem ser jag till att grovstäda hela skolan, slänga sopor, ta hand om fritidsverksamheten samt agera skolskjuts till elever i behov innan jag framåt kvällskvisten kvalitetssäkrar skolans resultat samt följer upp frånvarorapporteringen. 

Egentligen tycker jag att det är dumt att mina arbetsuppgifter slutar redan där. Jag menar, dygnet har ju så många timmar! Jag skulle ju till exempel kunna köra bussen själv på vägen hem, hoppa in som kassörska på Ica när jag handlar mat, lägga om asfalten på gågatan utanför dörren, dela ut grannarnas post, tvätta fönstrena i bostadsrättsföreningen samt rycka ut och släcka några bränder i närområdet. Läraryrket svämmar ju över åt alla håll, vem vet ens var gränsen går längre? Orka bry sig liksom! Låt oss ta över så många samhällsfunktioner som möjligt! 

Det finns hopp!

Med tjänster som dessa kommer det att bli rusning till lärarhögskolan! Hela samhället kommer att få ny respekt för oss. Vi själva kommer att känna att våra arbetsdagar fylls med lika mycket meningsfullhet som livsgnista. Vad skönt det ska bli att fylla alla luckor under dagen, att mota bort all långrandig dödtid som vi vanligtvis lider av på jobbet. Vilken lättnad att kunna effektivisera det där fjamseriet som kallas undervisning, planering och bedömning för att ge utrymme åt ännu flera stimulerande och sinsemellan orelaterade arbetsuppgifter.

Det finns hopp om framtiden, kära kollegor! Nu vänder det!

UPPDATERING: Sedan krönikan publicerades har skolan ändrat platsannonsen. Nu framgår det att pedagogtjänsten inte omfattar undervisning, utan att stötta elever i behov av särskilt stöd. Vaktmästaruppgifterna kvarstår dock.

LÄS MER:

Sökes: Lärare med erfarenhet som vaktmästare

Lärarna schemaläggs att städa skolan: ”Förbannade”

Sökes: Obehöriga lärare utan ämneskompetens