”Jag finner mig snällt i situationen, kopierar upp tio driljarder prov på skolans bråkiga kopiator i sista sekund – the show must go on”, skriver Maria Wiman efter beskedet att Skolverket ställer in de digitala nationella proven hela våren.

Hej! Jag heter Maria och jag är problemlösare. Det är vad jag gör på dagarna. Jag löser problem. 

Låt säga att vi har en myndighet i Sverige som heter Skolverket. Denna myndighet har ägnat sju år och nästan 700 miljoner kronor åt att skapa en så värdelös provplattform för de nationella proven att den stängs ner två veckor innan de första proven ska genomföras.

Man kan tycka att det är en skandal utan dess like. Men jag heter Maria och jag är problemlösare. Tillsammans med mina kollegor i Sverige inser jag som så många gånger förr att the show must go on. Jag finner mig snällt i situationen, kopierar upp tio driljarder prov på skolans bråkiga kopiator i sista sekund. Allt kan ändå genomföras enligt plan för det är så vi problemlösare jobbar.

Problemlösaren löser problemet

Det spelar ingen roll att 700 miljoner kastats i sjön och otaliga timmar ägnats åt att genomföra dödstråkiga webbutbildningar om provplattfomen. Orka bry sig om att specialpedagoger ägnat timmar åt att försöka förstå, att rektorer suttit i åtskilliga möten, att it-avdelningar ödslat tid, att elever varit ängsliga, att lärare oroat sig illamående över hur det egentligen ska bli. Problemlösaren löser problemet och proven kommer att gå av stapeln som planerat.

När Stockholm stad utvecklade den numera ökända Skolplattformen var summan uppe i majestätiska 1,2 MILJARDER kronor innan man la ner skiten. Då hade lärare harvat omkring i denna usla plattform i tre hela år och tålmodigt löst problem efter problem. När den skrotades fick man snällt lära sig en ny skolplattform, framtagen av systemutvecklare som troligen inte har hållit i en enda lektion i hela sina liv.

Ingen fara på taket – lärarna löser problemet! Det är bara att genomgå nya utbildningar, nya barnsjukdomar, att lära om och lära nytt till någon däruppe på höga berget beslutar sig för att införa ett nytt system för oss att lösa ut.

Jag löser problem i farten utan att ens tänka på det.

Jag heter Maria och jag är problemlösare. Jag löser problem i farten utan att ens tänka på det. Huvudbryn, trångmål och dilemman – det är min grej! När min skolas digitala plattform bråkar mitt på en lektion lämnar jag eleverna, älgar till kopiatorn och skriver ut uppgiften på papper. När en kollega är sjuk hoppar jag in på måfå. När läromedlet inte räcker till så löser jag det också! Och när våra myndigheter fallerar i att ta hand om våra barn, när de faller mellan stolarna, när kommunikationen brister så är jag där varje dag och löser problem. Jag skriver orosanmälningar, fyller i utredningar, plåstrar om sår, kartlägger oroväckande skolfrånvaro, skriver oändliga pedagogiska utredningar, lappar och lagar, syr och tråcklar, löser hela samhällets trassligheter som kokas ner till mitt klasssrumsgolv. Krux och trubbel – inget är för svårt för mig.

Tänk om alla gjorde sitt jobb

Ibland skulle man ju önska att våra myndigheter var lika vassa på att lösa problem. Ja, ponera att de fick en hutlös summa att spendera på till exempel en provplattform och att plattformen sedan funkade alldeles sömlöst! Eller att skolplattformskonstruktörer överlag faktiskt höll igång en flödande konversation med fotfolket så att deras jobb slapp bli våra problem att lösa.

Tänk om alla personer bara gjorde sina jobb! Ja, tänk om det inom varje instans i samhället fanns rätt person på rätt plats så att jag faktiskt fick ägna mig åt mitt egentliga jobb – ja, det heter undervisning.

”Lös problemet” kan han säga

Tänk om Skolverket nu själva antog rollen av problemlösare. Ja, fatta om GD tog tag i saken och beordrade sina 900 anställda att kopiera upp proven åt oss. ”Lös problemet”, skulle han kunna säga.

Eller tänk om man bestämde sig för att ställa in proven eller skjuta upp proven eller på annat sätt göra vad fasen man kan för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri. Det vore nåt!

Jag heter Maria. Och jag är så in i helvete trött på att vara problemlösare. 

LÄS ÄVEN:

Skolverket stoppar digitala nationella proven hela våren

Provplattformen riskerar försena nytt betygssystem

Läraren efter att Skolverket stoppat proven: ”En lättnad”

Skolverket stoppar de digitala nationella proven

Skolverkets svar om digitala proven: ”Beklagar”