Ny tv-succé där nycklarna jagas i bland annat Skolverket-rummet, administrationsrummet eller via gåtor från ”Kapten Läroplan” – ni vet var jag finns, SVT och TV4!

På nyheterna häromdagen sa en klämkäck väderpresentatör att halva vintern är kvar. Har ni hört på maken så infernaliskt dumt? Har vi bara nått hälften? Vi behöver uppmuntran fort! Vi behöver lite glada tillrop, något att skratta åt och en smula lättsam underhållning! Jag kom att tänka på ett programkoncept som vore himla festligt. Låt oss kalla det “Lärarna i skolan”. Det kan till exempel sändas på fredagskvällar klockan 20.

Jag tänker mig att ett gäng käcka lärare ska tävla mot varandra i två lag. Målet är att man ska samla nycklar genom att möta utmaningar i olika rum. Laget som lyckas skrapa ihop flest nycklar vinner ett fint pris.

Ja, jag vet – detta är genialiskt.

Första rummet: ”Tröskelplanering”

Första rummet döper vi till “tröskelplaneringen”. Här kommer den utvalde läraren att mötas av trettio rastlösa tonåringar som endast käkat besparad skolmat till lunch. Om läraren lyckas upprätthålla arbetsro, trots undermålig planeringstid och omöjliga förutsättningar, kommer hen att få kvällens första nyckel!

Därefter blir det dags att springa upp på skolans vind för att motta en kluring från “Kapten Läroplan”. Här blir det ordentligt trixigt. Alla gåtor är nämligen direkt hämtade från LGR22! En pressad stackare skulle exempelvis behöva tolka betygskriterier. Var går gränsen mellan kunskaper som är “relativt välgrundade”, “välgrundade” eller bara “enkla”?

Någon annan kanske måste förtydliga meningen:  “Läraren ska med utgångspunkt i föräldrarnas önskemål fortlöpande informera hem om studieresultat.” Utgångspunkt i föräldrarnas önskemål?! Vafalls? Det är förstås stört omöjligt att konkretisera dessa stavelser! En riktig återvändsgränd! Men det skulle skapa skön spänning i tv-soffan.

Ingen kommer naturligtvis att lämna detta rum med en nyckel men det är ju en del av charmen.

Jag har så många idéer! 

I administrationsrummet ska den tävlande på rekordkort tid skriva omdömen, pedagogiska utredningar, anpassningar, matriser, framåtsyftande feedback, F-varningar, återkoppling till speciallärare, frånvarorapport samt en kränkningsanmälan innan timglaset runnit ut. Nu tänker du säkert pirrigt: “Men vad händer om läraren misslyckas?” Jo, det ska jag berätta för dig! Då kommer skolinspektionen och sedan är läraren så att säga ute ur spelet.

Favoriten: Skolverket-rummet

Skolverket-rummet är min personliga favorit! Här ska den stressade läraren navigera genom Skolverkets hemsida och faktiskt hitta just den information hen eftersöker! Den tävlande måste alltså på begränsad tid klicka sig igenom multipla länkar, förvilla sig bort i en uppsjö av moduler och instruerande kortfilmer, mata sig igenom trasiga länkar och göra sitt yttersta för att hitta fram. Ingen kommer naturligtvis att lämna detta rum med en nyckel men det är ju en del av charmen.

I fortbildningsrummet fortsätter stressen! Här ska man mata sig igenom fyra hurtfriska inspirationsföreläsare, två kändisar som nu är skolexperter samt minst åtta intensiva samtal i bikupor innan man kan få tag i nyckeln.

Ni vet var jag finns!

Vid programmets slut får det lag som lyckats samla på sig alla nycklar ta sig in i skattkammaren – eller som vi i programmet kallar den: Det obemannade skolbiblioteket!

Här får lärarna roffa åt sig så många böcker de bara kan på begränsad tid. Bättre begagnade (men lyxigt färdigsuddade) arbetsböcker! En ”Atlas” från 1987! En halv klassuppsättning av Jan Guillous ”Ondskan”! Lärarna kommer girigt att roffa åt sig.

Programmet kan avslutas med att en tårfylld kändis säger något i stil med att lärare är hjältar. Därefter rullar eftertexterna.

SVT eller TV4 – ni vet var jag finns! Det är först till kvarn som gäller.  

LÄS MER: