”Varför väljer man att lägga pengar, tid och kraft på att utreda något som redan är konstaterat och genomfört?”, frågar sig Maria Wiman med anledning av utredningsförslaget om mobilförbud i skolan.

Har du någon gång råkat ut för en deja vu? Du vet, när det känns som att tiden loopar? ”Det här har jag redan varit med om”, tänker man förbryllat. Jag var precis med om en deja vu. Jag tittade på en presskonferens om mobilförbud i skolan och det var som att jag redan hade varit där, alla ord var redan sagda, argumenten redan upprapade, allt hade redan hänt, existensen repeterades, sekunderna idisslades runt i cirklar.

Men så insåg jag till min bestörtning att jag inte alls genomgick något komplicerat kognitivt superfenomen inuti mitt huvud. Det var bara en mycket trött gammal skolfråga som väckts ur sina dödsryckningar. Det var 2014 som ringde och ville ha tillbaka sin skoldebatt. 

Snaaaaark.

Varför lägga tid och pengar på detta?

Tänk att det (NU 2025!) har kommit en sprillans ”ny” utredning om detta och att man nu (i detta nu!) har kommit fram till den nygamla sanningen att mobiltelefoner ibland kan störa undervisningen i skolan. Kalla mig snorkig men jag vill be att få understryka att det redan finns tydliga skrivningar i skollagen om hur vi ska förhålla oss till telefoner i klassrummen, att vi får beslagta, att rektor får besluta om totalt mobilförbud på skolan och sånt där. Åtta av tio skolor praktiserar redan mobilförbud. Varför i hela himmelrikets grönskande utkanter väljer man att lägga pengar, tid och kraft på att utreda något som redan är konstaterat och genomfört? Jag förstår faktiskt inte. 

Vem jagar elever som vägrar?

Okej, jag är inte helt bäng i kolan. Jag förstår att Edholm och company vill kavla upp ärmarna ännu mer nu. Nu ska det minsann bli lagstadgat mobilförbud hela dagen. Det ska till konsekvenser om elever bryter mot detta superförbud och nu vill det till att lärare är extra nitiska vid mobilinsamlingslådan. Hur exakt detta ska organiseras är fortfarande en smula oklart. Vem jagar elever som vägrar? Vem genomför konsekvenserna i form av dokumentation, möten och ännu mer dokumentation? (Jag vet svaret men det är för smärtsamt att bokstavera.) 

Det är en ickefråga

Vi som jobbar på golvet vet att det inte alltid är okomplicerat att samla in elevernas telefoner på mornarna. Det är ofta samma personer som mystiskt har glömt sin lur hemma, någon lämnar in en gammal Nokia 3210 och hävdar bestämt att det är den enda telefonen hen har, en annan måste ha telefonen i fickan eftersom mormors grannes katt har leukemi och så vidare i all oändlighet.

För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga. Och för de som fortfarande har bekymmer med mobilförbudet kommer problemet inte att lösas på grund av en ny lag. Lite så tänker jag.

Tillbaka och stampar igen

Dessutom ska detta nya förbud inte innefatta sådana där toppmoderna smarta klockor som var och varannan gullunge äger. Det är ju anmärkningsvärt i sig! Dessa klockor har ju massor av snillrika funktioner och på många sätt är de snarlika de där mobiltelefonerna. Visserligen får vi enligt de nya påbuden rätt att även samla in klockor men vi måste inte och så är vi där igen och stampar i loopen av nygamla beslut som egentligen inte påverkar skolans vardag speciellt mycket överhuvudtaget.

Att man sedan väljer att sjösätta hela vidundret trots att utredaren själv säger att det ”saknas tydligt vetenskapligt stöd” och att ”studierna pekar åt olika håll” är ju en historia för sig. Jag lämnar den till skampålen. 

Jan kan utreda pennplikt

Jag kan inte låta bli att fundera över vad en sådan där utredning kostar. Jag menar, Edholm tillsatte utredningen för ett halvår sedan, och sedan dess har det jobbats för fullt antar jag. Det har lästs forskning, diskuterats, fikats, lästs, fikats, diskuterats, skrivits, tänkts, fikats, pratats och fikats. Så mycket pengar för att konstatera något som redan är konstaterat. Jag tänker att det aldrig finns pengar men så finns det ändå alltid pengar (det tål att upprepas att Skolverket hittills har lagt 700 miljoner på en värdelös plattform).

Håhåjaja. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att bli ansvarig för en utredning också. Jag kan utreda pennplikt i skolan till exempel. Eller skogränser i korridorer eller tuggummiförbud i klassrummen. Hör av dig, Edholm! Jag sätter på kaffebryggaren redan nu! Så redo är jag!

LÄS ÄVEN:

Ny utredning: Nu ska skolorna bli helt mobilfria

Mobilspöket – nu är det på väg ut ur skolan