”Magister Nordström har ett ansvar som han inte riktigt vill ta eller verka bry sig om att ta”, skriver HP Tran.

En av Sveriges största och mest kända skolprofiler, influencern Magister Nordström, eller Rickard Nordström som han egentligen heter, har återigen hamnat i blåsväder. Den här gången efter att ha gjort reklam för ett möbelföretag.

I reklamvideon, som kan ses på de flesta sociala medier, ser man honom välkomna barn som glatt rusar in i ett klassrum med fräscha och modernt designade möbler, sittpuffar, fåtöljer, höga kontorsstolar och gruppbord. Klassrummet som visas upp ser kontorsmiljöaktigt tilltalande och nästan utopisk ut. ”Så här borde alla klassrum se ut!”, säger magistern och ler sitt största leende.

Alla som har arbetat i en vanlig skola kommer givetvis att bli skeptiska och tveksamma till det klassrum som visas i reklamvideon. 

Har ett särskilt ansvar

Några månader innan detta hade Magister Nordström blivit kritiserad efter att ha inlett ett samarbete med en privat och digital psykologmottagning. I ett inlägg på Instagram går magistern i god för företaget och berättar om hur snabbt och smidigt det går att göra adhd-utredningar via företagets hemsida till den rimliga kostnaden på 29 000 kr. 

Magister Nordström är förstås inte en helt vanlig lärare. Med sina 320 000 följare på Tiktok, 36 000 på Instagram och 38 000 på Facebook utgör han onekligen en känd och ganska tongivande röst inom skolvärlden. Han har ett särskilt ansvar med tanke på sin räckvidd och sitt följarantal. Ett ansvar som han inte riktigt vill ta eller verka bry sig om att ta.

Ingenting verkar bita på honom.

Och ännu en gång har Magister Nordström blivit föremål för diskussion hos Lärarnas yrkesetiska råd. Rådet består av fyra yrkesverksamma lärare och två forskare med lärarbakgrund och grundades av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund år 2007 med syftet att bland annat stärka, värna och upplysa om lärares yrkesetik och yrkesroll. I ett uttalande manar rådet till eftertanke för att ”undvika sammankopplingar mellan uppdraget som lärare och egna kommersiella intressen”. 

Men Magister Nordström verkar ta det hela med ro. Han agerar så som han alltid har gjort. Han vänder bort blicken, håller för öronen och låtsas som att det regnar. Ingenting verkar bita på honom. Det yrkesetiska rådet har försökt ta kontakt med Magister Nordström men har ännu inte lyckats. Magistern bara kör på. Följarantalet växer, populariteten ökar och samarbeten med diverse företag fortsätter. 

Skadar förtroendet

Man kan förstås tycka olika i den här frågan om huruvida det är okej eller inte att yrkespersoner arbetar extra som influencers. Det är dock skillnad på influencers och influencers. Som lärare har man ett särskilt ansvar att värna om sina elevers kunskapsutveckling samtidigt som man ska vara en god förebild och bidra till fostran. Därför är det djupt problematiskt att man som lärare använder sina elever och sin yrkestitel för att skapa underhållning och innehåll samt sälja produkter och tjänster.

Enligt min mening borde lärare inte flänga runt på sociala medier som influencers och använda sin yrkestitel eller sina elever för att jaga likes, skapa content eller sälja robotdammsugare och adhd-utredningar. Det skadar förtroendet för kåren, för yrkesrollen och förlöjligar ett yrke som annars är samhällsviktig och samhällsbärande. 

LÄS MER:

”Magister Nordström” i nytt reklambråk

”Magister Nordström” gör ny reklam – trots etiska rådets kritik

Facket inför ”Magister Nordströms” föreläsning: ”Blås av”

Backar om Magister Nordströms besök: ”Inte tvingande”

Ny rankning: Magister Nordström mäktigast i skolan

Forskaren: Då ska lärare inte vara influencers

Tre frågor att ställa dig – innan du dansar på Tiktok

Trenden: Cyberlärarna blir stjärnor på sociala medier