
En karta med pilar, bubblor och numrerade steg på hur skolorna ska jobba för att utreda huruvida en elev behöver särskilt stöd eller inte. Labyrinten finns även att ladda ned som poster på Skolverkets webbplats.
Krönika Skolverket är arkitekten bakom de brister de nu rapporterar om i skolornas arbete med särskilt stöd, skriver Filippa Mannerheim.
Svensk skola brister i att ge elever det stöd de har rätt till enligt en ny rapport av Skolverket. Trots tidiga tecken på svårigheter får fyra av tio elever inte något särskilt stöd alls under sin grundskoletid. De som fått stödinsatser har fått det under kort tid och stödet har satts in först i de senare årskurserna, när slutbetyget riskerar att bli F.
”Det finns brister i skolornas arbete med särskilt stöd” skriver Skolverket i sin rapport. Jag studsar till när jag läser påståendet. ”Brister”? Ursäkta, men skolorna har ju jobbat exakt efter de direktiv de fått de senaste åren – av skolmyndigheterna själva!
På Skolverkets webbplats kan man ta del av hur det ska gå till när elever ska utredas för särskilt stöd. (Idag räcker det nämligen inte med att en lärare larmar när en elev halkar efter i undervisningen.) Först ska elevens behov ”utredas” och detta på längden och tvären. Det tog mig flera minuter bara att skrolla igenom den milslånga informationstext kallad ”Stödmaterial” som skolmyndigheterna producerat om hur en sådan utredning ska gå till: dess olika delar och arbetsgång, hur den ska planeras med alla inblandade parter (enligt bilden på Skolverkets webbsida krävs det en hel armé) den pedagogiska bedömningens utformning, kartläggningen av skolsituationen och författande av åtgärdsprogram samt uppföljning och utvärdering. (Ironin i att detta tydligen även ska utföras ”skyndsamt”.) Man har även låtit illustrera en sorts ”karta” med pilar och bubblor över hur alla steg och procedurer ska gå till. Den liknar en labyrint:
En karta med pilar, bubblor och numrerade steg på hur skolorna ska jobba för att utreda huruvida en elev behöver särskilt stöd eller inte. Labyrinten finns även att ladda ned som poster på Skolverkets webbplats.
Att så få som 6 procent av grundskoleeleverna får särskilt stöd i Sverige idag (jämfört med Finlands 25 procent) är verkligen ingen slump! Att ta sig igenom skolmyndigheternas utredningsdjungel är ju som att bestiga Mount Everest. Normen i svensk skola har de senaste åren inte varit särskilt stöd utan anpassningar och inkludering till varje pris. Sverige är idag ett av de länder i världen som har störst andel elever i samma klassrum, oavsett kunskapsnivå. Detta samtidigt som många elever lämnar grundskolan utan att kunna läsa åldersadekvat eller få behörighet att studera vidare; ett gigantiskt pedagogiskt misslyckande som man kan läsa mer om i Vi lärares senaste granskning ”Inkluderingshaveriet”.
Illustration på alla professioner och personer som kan behöva involveras i utredningen om särskilt stöd, enligt skolmyndigheterna.
I en (nu avpublicerad) film från Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) understryker en av deras rådgivare (med inriktning digitalt lärande) att inget barn ska plockas ur sitt ”rätta sammanhang”. Barnet ska få sitt stöd i klassrummet hela tiden genom hjälpmedel som digitala verktyg och anpassningar.
Även Skolinspektionen har varit glasklara med vad som gäller: God undervisning för elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (npf), går ut på att erbjuda hjälpmedel som digitala verktyg, hörselkåpor, skärmar och stressbollar. Läraren ska differentiera sin undervisning utifrån elevernas förutsättningar, intressen och kunskapsnivåer och elever ska få ”visa upp sina kunskaper på olika sätt.” ”Tillgänglig lärmiljö” har blivit ett mantra. Något särskilt stöd har inte varit på tapeten uppifrån, om man säger så.
Om lärarna bara tillgängliggör lärmiljön och anpassar undervisningen tillräckligt mycket, behövs inget särskilt stöd, enligt Specialpedagogiska skolmyndigheten. Men nu får skolorna plötsligt kritik av Skolverket för att ”brista i att ge särskilt stöd”?
Och när svenska skolor lydigt arbetat efter de direktiv de fått av sina skolmyndigheter, klandras de nu plötsligt för att inte ge tillräckligt mycket särskilt stöd? Det är, om alla ursäktar, en smula magstarkt.
Visst finns det elevhälsoarbeten ute på skolorna som fungerar bra men faktum är att arbetsgången på alltför många skolor idag är att lärarna kallas på möten där de ska rapportera om olika problem och svårigheter deras elever har. På mötet dokumenteras allt som sägs noga. Sedan händer…absolut ingenting! Processen – larma till elevhälsan, lyfta problemen, diskutera och dokumentera – rullar på i all oändlighet, vilket skapar stor frustration hos lärarkåren som desperat får bevittna sina elevers fall i realtid.
Men när Skolinspektionen knackar på dörren kan skolorna hiva fram all dokumentation som gjorts om eleverna och visa på stor handlingskraft eftersom elevernas behov ”varit uppe på agendan” under flera möten. Fast man i själva verket ingenting gjort för dem.
Många lärare vittnar förtvivlat om att skulden och ansvaret under dessa meningslösa möten ofta skjuts tillbaka till läraren själv. Läraren får i uppdrag av elevhälsan att anpassa ännu mer, differentiera bättre, skräddarsy fler individuella lösningar, anstränga sig mer med ”relationen” till alla elever som skolkar, stökar och inte klarar kurserna. Men om läraren – som ju undervisar ca 30 elever samtidigt– hade kunnat göra något mer för alla enskilda som halkar efter, skulle hon naturligtvis redan ha gjort det. Lärare vänder sig till elevhälsan för att få hjälp när allt som de själva försökt göra inte fungerat och när andra externa insatser krävs.
”Tyvärr blir det ju så här eftersom det saknas speciallärare ute på skolorna”, suckar de beslutande och bestämmande med bekymmersrynkor i pannorna. Grattis till den insikten! Givetvis uppstår det en skriande brist på speciallärare om man avvecklar speciallärarprogrammet och ersätter denna viktiga yrkesgrupp med konsulterande specialpedagoger.
Men ärligt talat spelar det faktiskt ingen roll. Om speciallärare saknas får man sätta in en annan vuxen som får lästräna med Olle vid sidan av undervisningen. För dagens alternativ – att tvinga lärarna att sitta på en massa möten som leder till att de själva får i uppdrag att göra ännu mer för enskilda elever medan de gruppundervisar sina klasser och långsamt går sönder av samvetesstress – är nämligen ingen lösning.
Så varför protesterar inte lärarkåren mot detta tidskrävande, byråkratiska, resultatlösa degtrampande, understött av skolmyndigheternas evighetslabyrinter? Jag har frågat flera lärare. Svaret är alltid detsamma och alltid lika skuldtyngt: ”Förlåt, men jag orkar bara inte ta den kampen också. Jag är slutkörd…”
Systemet är riggat och det är elever i behov och svensk lärarkår som fått betala priset.
Inkluderingshaveriet: ”Det är dags att tänka om”
Hälften av Annas elever är i behov av anpassningar
”Det finns en gräns för hur mycket stöd en lärare kan ge”
Elever som får stöd – stor skillnad mellan kommuner
Finska modellen: Här får var fjärde elev särskilt stöd
Skolministern om granskningen: ”Vi har ett inkluderingshaveri”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Det går inte att beskylla elever med dyslexi för det som idag kallats läskrisen.”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Vi lärare Tre nya finalplatser – totalt sex nomineringar till prestigepriser.
Bokmässan Att lyckas i skolan är en skyddsfaktor mot brott: ”En samhällskollaps hotar.”
Vi lärare ”Ett kvitto på att våra medarbetare håller högsta klass”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.