Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
”Det där var en ny sida av dig Karin, som en härförare ur ett klassiskt drama tar du dig an uppgiften.”
Ja, precis så är det. I våra klassrum kan vi ikläda oss vilka roller som helst. Lika självklart som den främsta skådespelaren kan vi kliva in i vårt klassrum och där gå från lugn till temperamentsfull inom loppet av ett par minuter. Vi går från den lugnt förklarande till den smäktande passionerade berättaren.
Lärare transformeras till sina elever
Just vid det här tillfället var det kollegorna som skulle peppas igång inför det stundande föräldramötet. Ja, ni vet APT är avklarat på onsdagseftermiddagen. Dagen har varit lång. Eleverna kom klockan åtta. Klockan börjar nu närma sig halv sex. Det är dags för föräldramöte. Arbetslaget ska samlas. Klart man intar rollen som en härförare i ett klassiskt drama då!
För är det någon som har svårt att följa det som bestämts och lösa de uppgifter som förväntas enligt någon annans plan så är det vi lärare. På något sätt transformeras vi till våra elever när det är mötestid. Vi kommer sent, måste göra annat, flippar på telefonen och har tusen och en ursäkter att vi behöver göra något annat och vara någon annanstans. Klart man som arbetslagsledare över det gänget behöver vara övertygande när man ska sätta igång maskineriet en trött onsdagseftermiddag…
Nästa gång är du Dracula
En annan gång är det eleverna som ska sättas i rätt sinnesstämning för att skriva vackert smäktande texter om känslor. Musiken som inleder lektionen är igång och du intar rollen som den inspirerande pedagogen.
Vid nästa tillfälle är du Dracula när du får 100:e gången samma dag ber en elev stänga dörren. För att snabbt inse att ooops det var ju fler i rummet och de stänger ju dörren varje gång – en liten ljudlös charad kanske lämpar sig bättre.
Sen kan jag bara hoppas att jag är redo när tillfället kommer och jag behöver dra till med ”And I am Telling you”-attityden som Leila och Jennifer lyckas uppbringa på scenen i musikalen Showgirl när de sjunger den fantastiska sången live. Ja, de där stunderna när man som närvarande vuxen måste gå in och markera, men innerst inne funderar på hur det här egentligen ska gå? Kommer jag gå vinnande ur den här striden eller måste jag vika mig? Ja, ni vet: ”Vem spillde i matsalen och torkade inte upp?” ”Vem klippte alla dessa små pappersbitar som nu dekorerar vårt golv?” ”Hur kan det vara så svårt att tyst gå in i ett klassrum och … stänga dörren efter sig.”
Ja, ni fattar, de där stunderna när… And I am telling you.
Så, jodå, nya sidor av oss i vårt yrke. Det kommer vi bjuda på – utan tvekan. Härförare ena stunden, Dracula i nästa och smäktande i den tredje – allt inom loppet av endast en lektion.
Karin Boberg är lärare i svenska och SO-ämnen på Malmsjöskolan i Botkyrka.
LÄS ÄVEN
Boberg: Enkla övningen som gör skillnad för eleverna hela terminen
Boberg: Därför drar jag i handbromsen på svenskan
Boberg: Där och då känner jag – vilket jobb jag har!
Boberg: Tuff utmaning när man inte går igång på ämnesinnehållet