
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Jan Eliasson berättade om sin lärare Bojan Himmelman för den stora publiken vid Lärarscenen under Bokmässan. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån och Storumans arkiv
Bokmässan
Förre utrikesministern och FN-ambassadören Jan Eliasson tittar ut över publiken och säger:
– Jag skulle vilja tacka mina lärare. Utan dem hade jag inte haft det liv jag fick. En bra skola är skillnaden mellan ett bra liv och ett förspillt liv.
Platsen är Lärarscenen på Bokmässan och ett samtal med ordföranden i Sveriges Lärare, Åsa Fahlén.
Jan Eliasson knyter ihop sin egen uppväxt på 1940- och 50-talet i Göteborg med det som händer i Sverige idag 2023.
Föräldrarna var outbildade. Pappan jobbade som metallarbetare innan han blev taxichaufför och mamman var sömmerska med hemmet som arbetsplats.
– Jag var en odåga, men jag hade en ängel som lärare. Passande nog hette hon Bojan Himmelman och jag glömmer henne aldrig. Hon fick in mig på rätt spår och så småningom tog jag mig vidare till Hvitfeldska skolan innan det blev Handels…
– …och en massa höga tjänster som exempelvis ambassadör i Washington, vice ordförande för FN:s generalförsamling och utrikesminister – bara för att ta några av de omskrivna jobben.
Det är investering vi har igen att satsa på skolan. Naturligtvis ska skolan, eleverna och lärarna få mer anslag, säger han.
Åsa Fahlén flikar in:
– Vi i skolan kan göra så mycket mer, men vi får inte rätt förutsättningar, säger hon.
Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén i samtal med Jan Eliasson. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Jan Eliasson har ägnat en stor del av dagen åt att samtala med Åsa Fahlén.
– Och jag måste säga att det är en sak som jag verkligen tagit till mig som Åsa har sagt: det är dags att vi tillsammans sätter problemen i centrum, säger han.
Åsa Fahlén beskriver situationen så här till Vi Lärare:
– Just nu debatteras det mycket om de stora nedskärningarna i skolan. Många pratar om miljoner och åter miljoner som ska sparas i kommunerna. Då brukar det sägas att lärarna ändå klarar sig rätt så bra. Men vi måste ju ha en helhetsbild av vad som händer när exempelvis så mycket kringpersonal blir av med sina jobb?
Vad glöms bort i debatten?
– Demokratiuppdraget! Hur ska lärare kunna undervisa om mänskliga rättigheter och demokrati om eleverna inte kan läsa? Om det ska lyckas måste lärarna få bättre förutsättningar, säger hon.
Åsa Fahlén, ordförande för Sveriges Lärare. Foto: Carl Sandin/Bildbyrån
Hur har den ekonomiska krisen slagit mot demokratin i skolan?
– Vi måste ha klart för oss att det inte bara är de ekonomiska klyftorna som ökat under krisen. Tyvärr har också kunskapsklyftorna ökat mellan dem som har det bättre och dem som är mer utsatta. Det är förödande för hela samhället, säger Åsa Fahlén.
Och det här borde det pratas mer om?
– Ja, verkligen. Jag är glad att vi i Sveriges Lärare satsat på Lärarscenen och kan lyfta de här demokratifrågorna. Allt hänger ihop. Vi behöver fler unga vars föräldrar saknar högre utbildning, men som känner att de skulle kunna göra Jan Eliassons resa i stället för att drabbas av uppgivenhet eller i värsta fall lockas in i gängkriminalitet, säger Åsa Fahlén.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.
Digitala nationella prov Starta kopiatorn – detta gäller för nationella proven.
Debatt ”Det är dags att ställa oss frågan vad vi fått för de 697 miljoner kronor som investerats”
Avtalsrörelse Här är frågorna de ser som viktigast i förhandlingarna.
Arbetstid Göteborg satsar – men Eskilstuna backar. Det handlar om arbetstidsförkortning.
Avtalsrörelse Förhandlingschefen: ”Det blir tufft”.
Avtalsrörelse Han undervisade och studerade parallellt. ”Jag är lyrisk”.
Annat SKR skeptiskt till kraven från Sveriges Lärare.
Digitala nationella prov 4 000 elever och anställdas personuppgifter läckta – Integritetsskyddsmyndigheten inkopplad.
Krönika ”Hoppas att staten inte försitter detta gyllene tillfälle”, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det vore en stor vinst för både lärare och elever”, skriver Filippa Mannerheim.
Debatt ”Den havererade provplattformen är dock bara toppen av ett isberg” skriver representanter för Elevernas riksförbund.
Digitala nationella prov Så tvingas lärarna lösa problemet – för att genomföra nationella proven.
Debatt ”Jag tror att jag med flera verksamma i skolan värld kunde talat om för er att vi skulle stå precis där vi står”.
Digitala nationella prov Har föreslagit granskning av Haverikommissionen: ”Lever i det förgångna”.
Debatt Grundskolechefen efter Wimans krönika: ”Uppgifterna om Kunskapsskolan stämmer inte”.
Debatt Tjänstefördelningen pågår: ”Här är receptet på bra arbetsmiljö”.
Digitala nationella prov Letar efter orsakerna – ”Så fort vi är säkra öppnar vi Skolplattformen igen”.
Lärarutbildning ”Studenterna ska få en bredd av erfarenheter från verkligheten” säger Adam Kedert.
Lärarutbildning Att ta sig an en student innebär inte bara extraarbete – det är en chans att utveckla sig själv.
Krönika ”Tänk om Skolverket kunde göra vad fasen som helst för att mildra skadan av detta vettlösa tids- och pengaslöseri.”
Ledare Samtidigt med sorgearbetet efter morden på Risbergska skolan gäller det att börja forma en väg framåt.
Digitala nationella prov Har kostat 697 miljoner: ”Vi kräver att Lotta Edholm och Skolverket förklarar sig”.
Debatt Forskaren varnar för att obs-förslaget leder till ökat utanförskap och ökade kostnader
Debatt ”Min erfarenhet är att den lilla gruppen har gjort gott för dessa elever”, skriver Torbjörn Klasson som har arbetat som speciallärare i 37 år.
Debatt Forskaren: ”Nya läroplanen stick i stäv mot egna målen när det gäller digitaliseringen”.
Krönika ”Bo Jansson har bokstaverat det vi andra har gormat oss hesa om i flera år.”