Lärarens skrivstrategi ökar elevernas motivation

Helena Häger är lärare i SO och svenska i årskurs fyra till sex på Järla skola i Nacka.
Pedagogik
Helena Hägers elever får lära sig hur de lär på bästa sätt. Anteckningarna gör de i reflektionsboken.
– Det här ökar motivationen hos eleverna, inte minst bland pojkarna, säger hon.
Helena Häger, lärare i SO och svenska i årskurs fyra till sex, har i flera år låtit eleverna reflektera över sitt lärande och skriva ner sina erfarenheter i en reflektionsbok.
I SO kan det handla om att reflektera hur de ska anteckna för att komma ihåg fakta från en film och i svenska kan det vara hur man förbättrar detaljer i olika typer av texter.
– Elevernas reflektioner och reflektionsboken är värdefulla för mig som lärare. Jag vill ju bidra till lärande och utveckling. Det här är ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande, säger Helena Häger, som är lärare på Järla skola i Nacka.
I fyran får eleverna mycket stöd att för att kunna reflektera och få syn på sitt lärande genom att hon ställer frågor. I femman och sexan ser de ofta den egna vinningen i att kunna reflektera och svara på egna frågeställningar.
– Då ökar även deras engagemang. Vid reflektioner så frågar jag ofta vad de är nöjda med i ett arbetsområde och vad de vill utveckla vidare. Det skriver de ner i reflektionsboken och det blir som ett mål framöver.
Tydligheten gynnar pojkar
Huvudsyftet med reflektionsboken är att få syn på lärandet och då även kunna påverka och styra det.
– Men den ökar även motivationen. Om du får veta tydligt vad du ska förändra för att till exempel höja kvaliteten på din text så ökar det motivationen att ta tag i det.
Helena Häger har skrivit en utvecklingsartikel på Skolporten om erfarenheterna. Under arbetet med artikeln och sammanställning av enkäter från eleverna märkte hon att reflektionsboken var värdefull för att öka motivationen. Det framgick markant bland pojkarna i klasserna.
– Skolan sägs ibland inte vara anpassad för pojkar men det kan vara tydligheten och att man går fram med små steg i reflektionerna som göra att deras motivation ökar. En annan sak som jag fick syn på i arbetet med artikeln var att eleverna under tiden kom fram till att reflekterandet var värdefullt för dem.
Förstod efter två år
Men det är svårt att få alla elever att inse värdet med att reflektera över sitt lärande och skriva ner det.
– En av mina elever tyckte i två års tid att det var värdelöst. Men sen när han fick betyg och upptäckte att reflektionsboken var viktig för att ge tips för att komma upp i betygsskalan förstod han vitsen med den. Att kunna reflektera över lärandet tror jag även att mina elever har glädje av framöver i skolsystemet. Att ha koll på sitt lärande, stanna upp och tänka till kan också minska stressen.
Reflektionsboken är inbunden med hård pärm och följer eleverna från fyran till sexan. Hur ofta de jobbar med den kan variera från tre gånger i en vecka till kanske en gång en annan vecka. Varje tillfälle tar cirka femton minuter.
Helena Häger menar att det har betydelse att de antecknar i en riktig bok och inte digitalt.
– Jag tror att det är värdefullt och man har ju ett muskelminne när man skriver med penna på papper. När vi bjuder in föräldrarna så bläddrar vi i boken för att påvisa lärandet och utvecklingen. Eleverna kan också bläddra i sina böcker och se att de har utvecklats.
Titeln på Helena Hägers utvecklingsartikel är ”Reflektionsboken – ett verktyg för att aktivera och stärka elevers egen motivation för skolarbete.”
LÄS ÄVEN
Så får hon eleverna att förstå varför läsningen är viktig
Debatt: Elever som inte kan läsa är chanslösa
Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen