
Varje fredagsförmiddag har fritidspersonalen fyra timmar gemensam planeringstid.
Varje fredagsförmiddag har fritidspersonalen gemensam planeringstid. Från vänster: Hannes Persson, Matilda Andersson och Cathis Williams.
Planeringshaveriet Varje fredag har alla lärare i fritidshem i Tollarps skola drygt fyra timmar avsatt för planering i arbetslagen. Det har stor betydelse för att kunna nå på djupet och utveckla verksamheten, förklarar Cathis Williams.
Ring igen efter 10.45 på måndag, då har jag egen planeringstid.
Det svarar Cathis Williams, lärare i fritidshem, när jag ringer och frågar om en intervju om vikten av att få tid för att planera fritidshemmets verksamhet.
Totalt har hon sex timmar i veckan avsatt för planering för fritidshemmet.
Varje fredagsförmiddag planerar all fritidspersonal tillsammans på Tollarps skola i Kristianstad. Tiden som är avsatt är fyra timmar och en kvart för fritidshemmens arbetslag och då jobbar ingen från fritids i klasserna.
Varannan fredag deltar även rektorn i mötet med personalen från alla fritidshemsavdelningar. Det mötet är på 1,5 timmar. En del av den tiden är en klasslärare med för att informera om det som är aktuellt under skoltid. En fritidslärare är även med en stund på klasslärarnas arbetslagsmöte för att informera om fritidshemmens planer.
Cathis Williams betonar vikten av sammanhängande tid för planering för fritidshemmets arbetslag.
Cathis Williams är förstelärare i fritidshem.
– Det är omöjligt att garantera en verksamhet som följer styrdokumenten om man inte får förutsättningar att planera och utvärdera. Tillräcklig planeringstid har stor betydelse för hur man kan bedriva och utveckla verksamheten med hög måluppfyllelse. Tiden behövs också för att planera och utvärdera. Det vill säga systematiskt kvalitetsarbete, säger Cathis Williams.
Planeringstid behövs även för att diskutera aktuella frågor och om något speciellt har hänt i barngruppen.
– Du måste hinna diskutera med kollegorna om vad barngruppen har för behov, vad vi ska satsa på och hur vi ska göra det, säger Cathis Williams.
Cathis Williams är förstelärare på fritidshemmet. Hon arbetar på en avdelning med 79 elever från årkurs 3 till 6. På den avdelningen är det två lärare i fritidshem och två elevassistenter.
– Eftersom jag är förstelärare har jag en del ytterligare planeringstid jämfört med de andra fritidslärarna.
Nu satsar Tollarps skola på språkutveckling, något som berör både undervisning i klasserna och på fritidshemmens olika avdelningar.
– På fritids arbetar vi med hur vi får eleverna att våga prata och stå för sina åsikter. Uttrycka vad de tycker och tänker.
Fritidshemmen arbetar med teman om olika färdigheter som samspel och hantering av starka känslor. Nu är temat empati.
– Det planerar vi tillsammans med alla avdelningar så att vi vet vad de olika åldrarna gör och att det blir en progression i undervisningen.
Under enskild planering arbetar Cathis Williams mycket med praktiska delar. Det kan till exempel handla om att tillverka visuellt material till avdelningen.
Varje fredagsförmiddag har fritidspersonalen fyra timmar gemensam planeringstid.
Att arbetslag har en lång sammanhållen tid för gemensam planering är nödvändigt för att kunna utveckla verksamheten, anser hon.
– När man sitter och pratar så krävs det tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna. Om inte tiden finns blir det mest praktiska saker som hinns med som vad ska vi göra, vem ska gå till gympasalen och vem ska vara ute på gården.
Under en del av planeringstiden arbetar lärarna i fritidshem med det digitala verktyget Unikum. Där lägger de ut information till vårdnadshavarna om vad som händer på fritids. I systemet finns även den pedagogiska planeringen som kan kopplas till mål och centralt innehåll i läroplanen.
– Pedagogisk planering är ibland ett hett ämne om det behövs eller inte. Vi har en mall som gäller för hela skolan. Vi på fritidshemmets avdelningar har ju ingen bedömning men vi planerar vilka mål som ska uppnås nu med empati till exempel. Målen i läroplanen konkretiseras med vad vi tycker är viktigt. Jag tycker att det här fungerar bra.
Utöver grunden med sex timmars planering har fritidslärarna som undervisar i ett ämne planeringstid för det.
– Jag har intensivläsning med elever i årskurs fem och då har jag en timmes planeringstid för det uppdraget.
Arbetsplatsträffar, APT, genomförs sex gånger per år med hela skolan från förskoleklass till årskurs 9. Då är fritidshemmet stängt.
Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera
Sveriges Lärare: Planeringstiden måste regleras
Han ska föreslå en lägstanivå för lärare i fritidshem
Få mer planeringstid – 5 tips från experterna
Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal
Här har alla fritidslärare åtta timmar planeringstid
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Vi lärare debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Vi lärare debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Vi lärare debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Vi lärare debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.
Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling
Lokalhaveriet Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden, säger Pontus Larsson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse.
Lokalhaveriet ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen”, skriver en lärare i fritidshem i Fritidspedagogiks stora enkätundersökning.
Arbetsmiljö Personaltätheten på fritidshemmen i Ale kommun tillhör de sämsta i landet, trots fackets upprepade krav på förbättringar.
Vi lärare debatt Bygglekplatser har en förbisedd pedagogisk potential, skriver forskaren Maria Hammarsten.
Fritidshem ”Det är bara på loven vi kan bedriva undervisning”.
Gästkrönika Fritidshemmet ska vara en plats för barn – och med barnen i fokus, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson i en gästkrönika.
Krönika Det är inte konstigt att särskilt nya lärare hamnar i utsatta situationer, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Kompetensutveckling Hur kan fritidshemmen få sin rättmätiga roll på skolorna? Genom att fler rektorer går kurser i hur man leder fritidshem.
Så gör vi I en värld fylld av drakar har eleverna på fritidshemsavdelningen Ravinen i Luleå språkat och lärt tillsammans.
Forskning Ger vi barnen rätt förutsättningar till lek på rasterna? Det bör alla skolor fråga sig, anser forskaren Michelle Bergin.