Sveriges Lärare: Planeringstiden måste regleras

Elisabet Mossberg, Sveriges Lärare.

En reglering av lärarnas undervisnings- och planeringstid är ett viktigt krav i avtalsrörelsen, enligt Elisabet Mossberg, tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare.

Lagstiftning eller avtal. Båda vägarna står öppna, men Sveriges Lärare vill se en reglering av planerings­tiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.

LÄSTIPS: Få mer planeringstid – 5 tips från experterna

Avtalsrörelsen, där Sveriges Lärare och arbetsgivarorganisationerna Sveriges kommuner och regioner, SKR, och Sobona ska förhandla fram ett nytt kollektivavtal, är i full gång.

Att stifta nya lagar tar tid, och Sverige har som bekant en tradition av att göra upp mellan parterna vilket är den troliga utgången även när det gäller reglering av planeringstiden. 

– Vi har diskuterat vad som är rimligt utifrån uppdraget som lärare. Vi har pratat om timmar eller andel av tjänst. Undervisning och planering måste balanseras och det är något vi får föra en dialog om med våra motparter, säger Elisabet Mossberg, som är tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare.

Komplicerat läge för lärarna i fritidshem

Hon poängterar vikten av att alltid göra rektor upp­märksam på när planeringstiden uteblir. 

– Här rök en planeringstid, hur tar jag igen den? Den frågan ställs alltför sällan, säger hon. 

Situationen för lärare i fritidshem är extra komplicerad tillägger hon. Förutom undervisning i fritidshemmen finns lärare där som även undervisar i något ämne på skolan. Dessutom hjälper och stöttar de grundskollärarna. 

– Undervisningsbegreppet är komplicerat, och det finns också olika syn på tillsynsansvar. I vissa skolor är lärare i fritidshem rastvärdar som stimulerar barnen, ordnar lekar med mera, medan andra endast ser det som just tillsyn, säger hon.

Hur det slutligen blir med regleringen av planeringstiden återstår att se. Avtalsrörelsen har många olika parter och kommer att pågå under nästan hela året. Elisabet Mossberg säger att det därför är svårt att sia om utgången. Men Sveriges Lärares vilja är att regleringen ska gälla alla. 

– Att vi hamnar rätt är de centrala parternas gemensamma ansvar, säger hon.