
Källa: Sveriges Lärares medlemsundersökning som 1 000 lärare i fritidshem deltagit i. Svarsfrekvensen var 56 procent.
”Omöjligt att leverera på uppdraget”, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet
Lärare i fritidshem har i snitt fyra timmar till planering per vecka. Alldeles för lite, enligt Sveriges Lärare som kräver att planeringstiden ska regleras i det nya avtalet.
– Lärare i fritidshem måste ges reella förutsättningar att genomföra sitt viktiga uppdrag, säger förbundsordförande Anna Olskog.
I en undersökning från Sveriges Lärare svarar 26 procent av lärarna i fritidshem att planeringstiden i ”mycket låg utsträckning” räcker till och 44 procent att den i
”ganska låg utsträckning” är tillräcklig.
Den genomsnittliga planeringstiden för lärare i fritidshem är 4,2 timmar i veckan. Ungefär hälften av den tiden är enskild och hälften är planering med kollegor för fritidshemmets verksamhet.
Totalt 16 procent av fritidslärarna har två timmar eller mindre i planeringstid per vecka. Endast sex procent har mer än sju timmar i veckan. Tidigare har Lärarförbundet förespråkat en lägsta nivå med åtta timmar i veckan i planeringstid för lärare i fritidshem. Även Sveriges Lärare anser att åtta timmar planeringstid bör vara normen för en genomsnittlig heltidstjänst som lärare i fritidshem.
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, betonar att lärare i fritidshem har en ovärderlig roll i elevernas lärande, utveckling och trygghet. Något som försvåras av att ha för lite tid till att planera verksamheten samtidigt som elevgrupperna är alldeles för stora på flera håll.
– Elever behöver få känna trygghet, få stöd och bygga relationer. Då är fritidshemmen oerhört viktiga. Det jag hör från våra medlemmar och utifrån tiden för planering så fungerar inte det, säger Anna Olskog.
Källa: Sveriges Lärares medlemsundersökning som 1 000 lärare i fritidshem deltagit i. Svarsfrekvensen var 56 procent.
Hon berättar att Sveriges Lärare har en politisk agenda att driva regleringar av skolans ramfaktorer. Ett bevis på det syns nu i den pågående avtalsrörelsen. Sveriges Lärare har yrkat på regleringar av för- och efterarbete, samt individuellt reglerad planeringstid inför det nya avtalet Hök25.
Sveriges Lärare vill även att parterna tillsammans agerar för att skolväsendets förutsättningar och likvärdighet stärks genom ett ökat statligt ansvarstagande för finansiering, resurstilldelning och regelstyrning. Här ingår till exempel en reglering av grupp- och klasstorlekar.
– Lärare i fritidshem måste ges reella möjligheter att genomföra sitt viktiga uppdrag, då krävs att rätt förutsättningar finns på plats över hela landet, på varje fritidshem, säger Anna Olskog.
Genomsnittstiden för planering för fritidslärare är drygt fyra timmar i veckan, visar undersökningen från Sveriges Lärare. Det är alldeles för lite, anser Anna Olskog.
– Planeringstiden behöver också vara tydligt definierad. Det är lärarens tid för att kunna uppfylla läroplansuppdraget och för det behövs egen planeringstid och tid med kollegor.
Hon bekräftar att det finns ett stort missnöje från lärare i fritidshem ute i landet.
– Det är med rätta. De har tuffa uppdrag. Vi har siffror på att det i genomsnitt går 63 elever per behörig lärare i fritidshem. Det säger sig självt att det är en tuff situation. Den frustrationen riktar man mot arbetsgivaren och man har även förhoppningar att facket ska ta tag i frågan och förändra.
Anna Olskog betonar att staten ska ta ansvar för lärarbristen och se till att fler lärare i fritidshem utbildas.
– Våra lärare i fritidshem bär ofta ett alldeles för tungt uppdrag där de ofta slits mellan verksamheterna med ett inte sällan omöjligt ensamansvar på sina axlar.
Utöver nationella riktlinjer behövs även goda förutsättningar på lokal nivå.
– Det behövs för att lärarna i fritidshem ska kunna ta sitt ansvar och leva upp till styrdokumenten. Lärare i fritidshem är otrolig kompetenta och har flera delar i sin legitimation, men när de inte får tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget. Det betalar lärarna med sin egen hälsa, säger Anna Olskog.
Källa: Sveriges Lärare.
Undersökningen från Sveriges Lärare visar också att de fritidslärare som anser att de har för stor elevgrupp i högre utsträckning anger att planeringstiden är otillräcklig. Drygt tre av fyra fritidslärare i den gruppen anger att tiden för planering i mycket låg eller ganska låg utsträckning räcker till för att planerna och följa upp fritidshemmets pedagogiska verksamhet. Två av tre fritidslärare, som svarat på enkäten, anser att elevgruppen på fritidshemmet är för stor.
Karin Lager är docent i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hon betonar att planeringstid behövs för att kunna uppnå målen i styrdokumenten för fritidshemmen och att möta de behov som finns hos barnen på en specifik avdelning.
Hon är inte förvånad över att genomsnittstiden för planering är fyra timmar i veckan men anser att den tiden är otillräcklig.
Karin Lager, docent i barn- och ungdomsvetenskap.
– Det kan ibland finnas en undran från ledningen över vad man ska ha planeringstiden till. Här måste professionen på fritidshemmen bli tydligare med att den behöver förbereda för en kreativ och inspirerande miljö. Det är förfärligt att spela ett spel om det är trasigt, bara för att ta ett exempel, säger Karin Lager.
Den gemensamma planeringstiden behövs till exempel för att dela med sig av kunskaper om barnen och tillsammans komma överens om vad man bör förändra i förhållningssätt för att motverka konflikter. På de mötena kan man även fördela ansvaret om vem som ska göra vad, menar Karin Lager.
– Sedan behövs den individuella tiden för att planera det man har kommit överens om och själv har ansvar för. Men många lärare i fritidshem har även åtaganden under skoltid och en del har ett ämne som kräver planering. Det kan bli en utmaning att både få tid till att planera för fritidshemmet och för skoltiden.
Lärare i fritidshem som undervisar i ett ämne har i genomsnitt 1,9 timmar per vecka i planeringstid för ämnet, varav 1,5 timmar är enskild planering.
Hanna Almcrantz, lärare i fritidshem och ledamot i Nationella rådet för fritidshem, Sveriges Lärare.
Hanna Almcrantz är förstelärare i fritidshem och sammankallande i Sveriges Lärares nationella råd för fritidshem.
Att sju av tio fritidslärare är missnöjda med tiden för planering menar hon får flera konsekvenser.
– Det betyder att verksamheten på många fritidshem blir sämre än vad den skulle kunna vara. Fritidslärarna hinner inte med att planera och genomföra det som varje barn behöver utifrån våra styrdokument, säger Hanna Almcrantz.
Hon arbetar med fackliga förtroendeuppdrag och på fritidshem i Linköping. En av många kommuner där det inte finns något lokalt kollektivavtal som reglerar planeringstiden för lärare i fritidshem.
– Vi har försökt få till det i förhandlingar med kommunen, men inte kommit dit. Vi ska få den tiden som uppdraget kräver och det kan ju bli väldigt olika tid på olika skolor beroende på vilken rektor man har.
Elever i behov av stöd anser hon kan bli extra utsatta när personalen inte har tillräckligt med tid för att planera verksamheten utifrån olika behov.
– Det finns en risk att de faller lite mellan stolarna och hamnar utanför i gruppen. Konflikterna kan även öka om man inte har hunnit med att planera för bildstöd eller andra verktyg som kan behövas.
Planeringstid för fritidslärare som även undervisar i ett ämne är svårt att få till, menar Hanna Almcrantz.
– De behöver egen planeringstid. När fritids är i gång för fullt så kanske klasslärarna har konferens där de till exempel tar upp betyg och bedömning. Då skulle en lärare i fritidshem, som kanske även undervisar i idrott och hälsa, behöva vara med men det kan vara svårt att lösa många gånger. Risken är att den gruppen lämnar fritidshemmet eller sitt ämne eftersom de inte orkar med taskiga villkor.
Sveriges Lärare genomför årligen undersökningar för att mäta och följa utvecklingen i fritidshemmet. Resultaten i denna undersökning bygger på en webbenkät som under våren 2024 skickades till ett urval i Sveriges Lärares undersökningspanel, omfattande 1 000 lärare i fritidshem. Svarsfrekvensen blev 56 procent.
Källa: Sveriges Lärare.
Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera
Sveriges Lärare: Planeringstiden måste regleras
Han ska föreslå en lägstanivå för lärare i fritidshem
Få mer planeringstid – 5 tips från experterna
Facklig seger: Så fick lärarna igenom ett lokalt avtal
Här har alla fritidslärare åtta timmar planeringstid
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Vi lärare debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsmiljö Vi får inte ha så stora grupper så att de barn som verkligen behöver fritidshemmet väljer att gå hem i stället, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Vi lärare debatt Även andra säsongen av tv-serien ”Squid game” trendar på landets skolgårdar – och är en vattendelare bland lärare och personal på fritidshemmen, konstaterar Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Krönika Jag tänker att fritidshemmet ibland bara behöver vara en fristad från världen och verkligheten, skriver Sofia Grimm.
Vi lärare debatt Rasten är en central del av elevernas skoldag och bör betraktas som en del av skolans övergripande pedagogiska uppdrag, inte bara en paus från undervisningen, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmiljö När är jobbet som bäst, och vad är mest stressande i yrket?
Vi lärare debatt Med rätt förutsättningar har fritidshemmen stor potential att förebygga utanförskap och kriminalitet, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Pedagogiska tips Trivselenkäten blev ett kvitto på att vi har lyckats öka intresset. Läslusten finns där, säger läraren i fritidshem Sanna Bylund.
Lärarpriser Nyckeln är min nyfikenhet. Jag vill lära känna varje elev för att kunna förstå vilka behov var och en har, säger Malin Vennström.
Pedagogiska tips En kasserad plint som sparats på skolgården i Funäsdalen blev, när tillfället var rätt, ombyggd till en stor häst.
Krönika Det här skulle skona oss och skona de barn som blir så fruktansvärt negativt stämplade, och framför allt skulle vi kunna hjälpa dem i stället för att lämna dem, skriver Irina Eriksson.
Skärmtid – Vi har märkt att de är väldigt sociala när de sitter tillsammans med sina mobiler, säger Johanna Jansson, lärare i fritidshem.
Skärmtid Barnen verkar nöjda. De använder skärmar på lektionerna, hemma och på väg till skolan, säger läraren i fritidshem Amanda Ogenstrand.
Skärmtid Våga testa. Det rådet ger läraren i fritidshem Rebecka Nilsson när det gäller skärmar.
Skärmtid – Alla lärares uppdrag är att arbeta med digital kompetens och föräldrarnas värderingar ska inte styra här, säger forskaren Carolina Martinez.
Skärmtid Även på fritids är det viktigt att tänka på balansen mellan skärmar och andra aktiviteter, svarar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Skärmtid Lärare i fritidshem är restriktiva med skärmtiden, visar Fritidspedagogiks enkät. Men få vill se ett förbud.
Reportage Passen är klara, resväskorna och flygbiljetterna under produktion. Sedan är Zijada Hajdarevics elever redo att ge sig ut i världen.
Forskning Barnen vill ha både ”fri lek” och styrda aktiviteter på fritidshemmet, visar ett forskarteam från Linnéuniversitetet som tagit in synpunkter från ett 40-tal barn.
Krönika Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak, skriver Sofia Grimm.
Skolpolitik – Vad vi främst behöver är långsiktiga satsningar på mindre barngrupper och bättre lokaler, säger Pontus Larsson, Sveriges Lärare.
Forskning – Det är tråkigt att fritidshemmen alltjämt får en underordnad ställning, säger forskaren Björn Haglund vid Högskolan i Gävle.
Fackligt Det här har vi kämpat för länge, säger Lotta Bank, vice ordförande och huvudskyddsombud, Sveriges Lärare Alingsås.
Pedagogiska tips När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben.
Pedagogiska tips Vi bad tre lärare i fritidshem svara på vilka saker de inte klarar sig utan i jobbet – och vilken aktivitet som alltid fungerar.
Reportage Eleverna går in i en byggleksbubbla och har så roligt att de snabbt löser de konflikter som uppstår, säger läraren i fritidshem Cornelia Mathiasson.
Så gör vi Vi brinner verkligen för det här med utomhusvistelse och upplevelsebaserat lärande, säger Monica Fagerström, lärare i fritidshem.
Krönika Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Nacka kommun ska förbättra språkutvecklingen på fritidshemmen och locka fler att gå på fritids.
Lokalhaveriet ”Vi har möblerat och inrett så att det fungerar för fritidshem”, säger läraren i fritidshem Åsa Persson.
Krönika En ganska stor andel av fritidshemmen är hänvisade till klassrum och korridorer, visar vår stora enkät, skriver redaktören Sara Djurberg.
Lokalhaveriet Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen, säger Carina Lindmark Jonsson.
Lokalhaveriet Lokaler som inte är anpassade för fritidshemmets verksamhet kan leda till konflikter och våld. Det visar forskaren Anna-Lena Borg i en ny avhandling
Lokalhaveriet Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden, säger Pontus Larsson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse.
Lokalhaveriet ”Det känns mest som att vi lånar klassrummen på eftermiddagen”, skriver en lärare i fritidshem i Fritidspedagogiks stora enkätundersökning.
Arbetsmiljö Personaltätheten på fritidshemmen i Ale kommun tillhör de sämsta i landet, trots fackets upprepade krav på förbättringar.
Vi lärare debatt Bygglekplatser har en förbisedd pedagogisk potential, skriver forskaren Maria Hammarsten.
Fritidshem ”Det är bara på loven vi kan bedriva undervisning”.
Gästkrönika Fritidshemmet ska vara en plats för barn – och med barnen i fokus, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson i en gästkrönika.
Krönika Det är inte konstigt att särskilt nya lärare hamnar i utsatta situationer, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Kompetensutveckling Hur kan fritidshemmen få sin rättmätiga roll på skolorna? Genom att fler rektorer går kurser i hur man leder fritidshem.
Så gör vi I en värld fylld av drakar har eleverna på fritidshemsavdelningen Ravinen i Luleå språkat och lärt tillsammans.
Forskning Ger vi barnen rätt förutsättningar till lek på rasterna? Det bör alla skolor fråga sig, anser forskaren Michelle Bergin.