Här är argumenten för mer planeringstid

Sveriges Lärare menar att åtta timmar planeringstid per vecka bör vara normen för en genomsnittlig heltidstjänst som lärare i fritidshem.

Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.

1. Peka på hur mycket planeringstid du har i praktiken

Det finns mycket stöd på Sverigeslarare.se och på Portalen för förbundets ombud. Visa på hur mycket tid ni faktiskt har i praktiken för planering en vanlig vecka. Beskriv hur mycket ni egentligen behöver och vad tiden ska användas till. Börja redan vid vårterminens start med att komma överens med rektor om att detta behöver vara en central del i tjänsteplaneringen.

2. Hänvisa till kollektivavtal och styrdokument 

Arbetsmiljölagen och flera avtal som till exempel Hök24 ställer krav på balans mellan uppdrag och förutsättningar, men sätter inga siffror på den balansen. Men det är tydligt att arbetsgivaren ska ta ansvar för balansen och en god arbetsmiljö. Det kräver samtal, planering och samverkan. Ta diskussionen med rektor om förutsättningarna som krävs för kvalitet i undervisningen. 

3. Det här ingår i planeringstiden

Oftast när vi pratar om planeringstid menar vi den tid som behövs för att uppfylla den legitimerade lärarens undervisningsuppdrag och ansvar. Tiden kan användas för att planera, reflektera, följa upp och utveckla undervisningen genom exempelvis ny forskning eller nya arbetsmetoder. Lärarna bör själva få avgöra hur tiden fördelas mellan enskild och kollegial planering.

4. Planering för fritidslärare som även undervisar i ett ämne

Planeringstiden behöver dimensioneras på samma sätt som för övriga lärare som har ämnesundervisning. Det är viktigt att de även får ett schema där de kan delta i möten med ämneskollegor, kompetensutveckling, betygsättning och andra delar som berör ämnesundervisningen.

5. Åtta timmar bör vara normen 

Sveriges Lärare menar att åtta timmar planeringstid per vecka bör vara normen för en genomsnittlig heltidstjänst som lärare i fritidshem. Behovet kan dock variera beroende på förutsättningarna, bland annat elevgruppens storlek, personaltäthet och andel utbildade, eller om en lärare behöver handleda obehöriga kollegor. Sveriges Lärare driver att detta ska regleras på nationell nivå. Samtidigt behöver vi envist arbeta på varje arbetsplats för en tjänsteplanering med balans mellan undervisning och planeringstid.

Källa: Elvira Köhler, utredare, och Robban Nilsson, arbetstidsexpert, på Sveriges Lärare.