När vi arbetar utifrån elevens hela dag blir fritidshemslärarnas viktiga roll tydlig, skriver Sofia Grimm.

Som nybliven skolledare tar jag med barnets hela dag som ett viktigt perspektiv. Från att eleven kliver in i skolan till att den går hem för dagen.

Det låter ju väldigt fint det här, barnets hela dag. Men när det kommer till kritan är det inte så lätt för alla olika yrkeskategorier under skoltaket att navigera i arbetet med barnets hela dag. För oftast står man sig själv närmast. Det behöver vara skolledningens ansvar att det blir en naturlig del i arbetet över hela organisationen, så att fritidshemmet, förskoleklass och grundskolan gör sin viktiga del för barnets hela dag och utveckling.

Hela organisationen ser fritidshemmets värde

På min enhet har vi sett den positiva effekten av en väl fungerande rastverksamhet, mindre konflikter och gladare elever som kommer in på lektionerna efter en meningsfull stund. När hela organisationen sett effekten av en prioriterad rastverksamhet har jag sett att även hela organisationen inser hur viktigt det är att prioritera så att personal från fritidshemmets verksamhet får förberedelsetid och tid för efterarbete.

En prioritering vi gjort på min skola är att grundskolans och fritidshemmets verksamhet möts på våra elevhälsomöten, där mentor, lärare i fritidshem, socialpedagog, speciallärare och specialpedagog träffas varje vecka för att arbeta kring en årskurs. Jag har sett hur viktigt det sammanhanget blivit för barnets hela dag, där vi bygger broar mellan skola och fritidshemmet. Där samtalar vi på gruppnivå och enskilda elever. Där tittar vi på gruppens olika kunskapsnivåer och sociala förmåga. Även elevernas förflyttningar, mellanrum och återhämtning för att grupp och individ ska lyckas. I ett sådant forum kan protokollet resultera i mängder av behov, åtgärder och idéer för vad vi som skola skulle kunna göra. Där är vi ett vi, som arbetar för elevens hela dag.

Vägen framåt är tillsammans

Jag tror att vägen framåt som skola är tillsammans, att vi på sikt behöver arbeta bort ”vi och dom” mellan alla olika verksamheter och yrkesgrupper under skolans tak. De är alla viktiga för barnets hela dag, för dess utveckling, lärande och välmående.

Och här behöver skolledningen leda arbetet framåt med vishet och mod. Alla kommer att behöva ge och ta, men om vi flyttar fokus till vad barnet behöver kanske samtalen om hur vi bygger en organisation, och vad som är viktigt, får nya perspektiv.

Sofia Grimm är utbildad lärare i fritidshem och biträdande rektor på Röllingbyskolan och Åkerstorpsskolan i Österåker.

LÄS ÄVEN:

Grimm: Luckor i schemat betyder inte att vi är sysslolösa

Grimm: Får vem som helst arbeta på fritidshemmet?

Sveriges Lärare om regeringens satsning: ”Ett lillfinger när behoven är enorma”

Delad syn på fritidshemmet bromsar satsningar