Härjefors: Jag vill inte tysta ner barnen under lunchen

Fem tysta minuter är att kväsa barnen under måltiden, skriver Andreas Härjefors.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Räck upp handen om du någon gång har haft fem tysta minuter under lunch eller mellis!
Jag vill poängtera att jag förstår syftet med fem tysta minuter. Det ger barnen möjlighet att fokusera på att äta samtidigt som det blir en lugn stund i en ofta stökig matsalsmiljö. Så långt är jag med.
Jag älskar att prata med barn – och kanske ännu mer att lyssna på deras samtal och få en inblick i deras värld. Att lyssna till alla samtal är som att byta radiokanal eller kanske till och med byta mellan olika podcasts där barnen har olika idéer, tankar och vinklar på precis vad som helst.
Lunchen bästa tillfället till samtal
Under veckan har jag hört det mesta, allt från prat om kärlek, vad man ska göra i helgen, kommande fritidshemsaktiviteter, vem som är bästa av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. Det är en ständig ström av ämnen och tankar som avhandlas. Lunchen är egentligen det bästa tillfället till det. Alla är samlade. Måltiden är oftast så pass stor att det tar en viss tid att äta upp samtidigt som vi ska ha möjlighet till samtal. Du kan även ha lyxen att byta bord varje dag så att du får sitta med olika barn.
De här samtalen dödar vi lite genom att ha fem tysta minuter. Först ska alla ta mat, sen ska alla sätta sig ner och sen påbörjar vi de fem tysta minuterna. Dessutom kommer vi att behöva hyssja barn som inte klarar av tystnaden eller som vill utmana den här strukturen. Det blir bara otrevligt helt enkelt – att kväsa barn under måltiden.
Kanske handlar det inte om tysta minuter utan om att skapa en matmiljö där både ro och samtal får plats.
Andreas Härjefors har jobbat i fritidshem i 15 år och utbildar sig nu till lärare i fritidshem.
LÄS OCKSÅ:
Forskare: Diskutera värdegrunden mer
Rektor Johanna ordinerar närvaro på fritidshemmet