”Glöm inte bort den tredje pedagogen!”

Det är en samstämmig bild bland forskare att våra lärmiljöer på fritids faktiskt påverkar, och har en avgörande roll för att maximera barnens möjlighet till utveckling och lärande, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar.” Hen talade om våra lärmiljöer – de spelar en avgörande roll för barnens möjlighet till utveckling och lärande, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Klockan är strax halv fem och fredagen börjar närma sig sitt slut när jag och min kollega ser en möjlighet till förändring i en av våra lärmiljöer. Kanske kan en rockad av några bord i vårt största rum skapa en ny dynamik i barngruppen och bjuda in till nya lekar och aktiviteter? Eller skapa en atmosfär där barnen inspireras till nya upptäckter och möten? Kanske kan vi placera ett lekmaterial på ett av borden och vips ge det en helt ny mening och potential?
Klockan rusar i väg och vi flyttar ivrigt bord, stolar och material efter arbetstid. Men vi brinner! Vi ser hur platsen framför oss transformeras till något som fram till dess legat dolt. Vad kommer barnen tänka på måndag när de träder in i läranderummet? Vilka nya samtal och berättelser kommer väckas till liv? Vilket lärande kan komma att ta sin början där?
Forskarna eniga om vikten av lärmiljön
Enligt Anneli Hippinen Ahlgren, adjunkt och doktorand på Stockholms universitet, är en av våra viktigaste kunskapsområde som fritidslärare just hur vi kan skapa fantastiska lärmiljöer för lärande och utveckling. Hon tydliggör dessutom att många av de mål som finns i vårt kapitel 4 i Lgr22 också fångas in och ska inrymmas i våra lärmiljöer. Men för att lyckas med detta, poängterar hon, behöver vi tid. Vi behöver tid för att kunna möblera, modifiera och möjliggöra just inspirerande lärmiljöer. För fritidshemmets lärmiljöer är, och behöver vara, levande dynamiska processer som likt havet förändras utifrån den kust de möter. Enligt Anneli Hippinen Ahlgren är det en samstämmig bild bland forskare att våra lärmiljöer på fritids faktiskt påverkar, och har en avgörande roll för att maximera barnens möjlighet till utveckling och lärande.
En av mina hjältar i detta yrke sa en gång till mig att ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och för din yrkesroll och för ditt pedagogiska ansvar. Du kan inte skylla på gamla lokaler, eller att du delar lokaler med skolan, har en tajt budget eller ont om tid. Konsten att arrangera lärmiljöer där barnen kan finna meningsfullhet och utvecklingsmöjligheter som täcker deras aktuella behov och intressen bör alltid stå väldigt högt upp på din agenda – kanske rent av högst upp! Du får helt enkelt utgå från de lokaler du har, den aktuella budgeten, och sedan slåss för att få tillräckligt med tid för lärmiljöerna i ditt schema.”
Ett spännande ansvar
Så med ovan nämnda resonemang i ryggsäcken råder det inga tvivel om att vi i vår yrkesroll behöver ha både kunskap och tid så att vi likt Michelangelo kan försöka skulptera fritidshemmets lärmiljöer lika starka som hans skulpturer var vackra. Åtminstone kan vi bära med den intentionen när vi står på barrikaderna och kämpar för kvaliteten på våra fritidshem. Här bär vi på ett stort, men spännande ansvar.
Så har helgen gått. Det är måndag eftermiddag och när dörrarna till fritids öppnas står jag och min kollega förväntansfullt för att ta emot barnen. När de nu kommer in i det ”nyskulpterade” rummet hörs det på deras röster, och syns det i deras tindrande ögon, att en ny värld kommit till liv. En värld full av nya möjligheter. Och deras iver att upptäcka den är allt vi behöver se för att veta att den tredje pedagogen lever.
Tony Jönsson är lärare i fritidshem i Hässleholm och sitter i programrådet för lärarutbildningen med inriktning fritidshem vid Högskolan Kristianstad.
LÄS OCKSÅ:
Sofia Grimm: Utan tid till reflektion – ingen utveckling!
Sju av tio lärare i fritidshem hinner inte planera
”Tiden med arbetslaget är nödvändig”
Larmet: Varannan lärare i fritidshem dömer ut lokalerna
Egna lokaler viktigt för kvaliteten