Lindström: Det är grundskollärarna som borde fortbilda sig
Krönika Förskolläraren och krönikören Eva Lindström tycker beslutet om tioårig grundskola är vettigt - om övriga skolan har vett att lära av förskolan.
LÄSTIPS: Hejdå, älskade förskoleklass …
Våra politiker kommer med många ogenomtänkta förslag. Som det lätt blir när det ska tyckas, tänkas och bestämmas utan djupare kunskaper och erfarenheter. Men nu när de bestämt att grundskolan ska bli tioårig, och förskoleklass ska göras om, då tänker jag faktiskt – äntligen ett bra beslut! Det är dags att sluta ha förskola i skolan, det är dags att visa barn den respekt de förtjänar, respekt för barnens förmågor och kunskaper.
Tänk om grundskollärarna blir lika bra som vi på att ha planerad undervisning utan att ha planering? Då ryker den nog i skolan också.
När jag valde skola till mitt barn valde jag en som inte hade förskollärare i förskoleklass. De hade den andra sortens lärare. Det var en annan sorts skola som väntade på barnen. Jag såg att mitt barn, och de flesta av hennes kompisar, var redo för skolan. Jag tror att de hade blivit så besvikna om skolan inte hade varit annorlunda än förskolan de kom ifrån. Jag tyckte att det var utmärkt att deras lärare hade andra kunskaper och kompetenser än jag som förskollärare.
Vet ni varför jag tycker att förskoleklass lite spelat ut sin roll? Jo, för att förskolan är så otroligt jäkla bra i dag, på att följa barnens utveckling och lärande. Vi utmanar barnen hela tiden, utifrån vad de intresserar sig för. Vi har liksom inga stoppsidor i vår undervisning. Vi bara kör. Barnen som lämnar förskolan i dag är kompetenta och kunniga. De räknar, läser, tänker, klurar, löser problem, hanterar konflikter, pratar flera språk, hanterar digitala hjälpmedel, samarbetar i både mindre och större grupper, klär av och på sig och sitter still, om någon nu tycker att det är intressant … alltså, jag kan fortsätta hur länge som helst.
Jag har träffat lärare från grundskolan som tycker att vi lär barnen för mycket i förskolan, vad ska de göra i förskoleklass när de redan kan så mycket? Exakt, tänker jag då. Vad är det egentligen barnen ska lära sig i förskoleklass?
Förskolan har ett uppdrag att se till att övergången till skolan blir meningsfull och förtroendefull. Vi ska lämna information om innehållet i undervisningen, om vad barnen har fått vara med om. Ändå är min erfarenhet att skolan sällan är intresserad av just det, de vill mer veta vilka barnen är. Det är information jag inte kan ge dem, jag har sekretess. Jag är inte heller så intresserad av att prata om vilka barn är, jag tror nämligen att barn blir.
Om skolan tog sig tiden att vara lite mer intresserad av vad vi faktiskt gör i förskolan skulle förskoleklass kunna bli till något annat än vad den är i dag. Barnen jag möter där vill börja i skolan, de är klara med förskolan, de flesta växer ur den redan någon gång i april. Och alla grymma förskollärare som jobbar i skolan – kom tillbaka till förskolan! Vi behöver er.
Det är bara en sak våra politiker har fått om bakfoten. Detta att förskollärare ska utbilda sig för att bli mer som grundskollärare. Det borde tvärtom. Vi förskollärare har ju kompetens att undervisa på 25 olika sätt samtidigt. Vi är otroligt bra på att uppmuntra och nyttja allas olikheter, vi är kreativa, vi undervisar och omsorgar på samma gång. Och vi har typ noll planeringstid. Sjukt effektiva!
Eller nej, det är nog en dålig idé. Tänk om grundskollärarna blir lika bra som vi på att ha planerad undervisning utan att ha planering – då ryker den nog i skolan också, och plötsligt står de där i väder och vind och undrar vad som hände.
LÄS ÄVEN
Lärarförbundet tar strid för förskollärarna i f-klass
Stenkula: Anna Ekström förminskar alla förskollärare
Förskollärare blir av med behörighet – ministerns förklaring
Högre förskollärarlöner – ”men nu krävs karriärtjänster”