Krönika Den här enkla öppningen på lektionen kan öka elevernas ordförråd och visa dem skillnaden mellan att verkligen förstå ett ord och att bara ha ett hum om det, skriver svenskläraren Karin Herlitz.
Äntligen har det vänt och ljuset återvänder så sakteliga. Det är vackert när snön gnistrar i februarisolen, och snart börjar den värma lite också. Det behövs många ord för att verkligen kunna beskriva allt vi ser och upplever omkring oss och ungdomars ordförråd är kanske lite skralare nuförtiden vilket kan visa sig när du plockar in explicit ordundervisning i ditt klassrum. Jag gjorde det för ett antal år sedan, och i början försökte jag tänka ut svåra ord som kunde berika elevernas språk, men det visade sig snabbt att många elever har stora problem att förklara vanliga mellan akademiska ord som exempelvis ”rimlig”, ”relevant” och ”generell”.
Tydliggör vikten av att förstå ord
Jag har sedan dess inlett varje lektion med ett dagens ord som skrivs på tavlan och där eleverna sedan får tala om vad det är för ordklass (det lär de sig snabbt) varefter jag frågar om någon har hört ordet. Ganska ofta finns det elever som har hört ordet men som inte kan förklara vad det betyder. Jag berättar sedan vad ordet betyder och skriver på tavlan definitionen som finns i SAOL och/eller SO (det är ju så enkelt att slå upp ord i Svenska Akademiens alla tre ordböcker på en gång på svenska.se) och ger något exempel på i vilket sammanhang ordet kan användas.
Det är ett roligt inslag i undervisningen eftersom det tycks engagera många elever. Om jag glömmer att redovisa ett dagens ord så påminner de mig alltid, och jag kan se i deras texter att de försöker använda de ord som vi har haft uppe. Den allra största vinsten tror jag ändå är att de blir medvetna om att det är viktigt att förstå ord, att det inte alltid räcker att förstå på ett ungefär vad någon menar eller försöker få en att göra.
Jag låter även eleverna ha tillgång till Svenska Akademiens ordböcker via min dator när de skriver texter i låsta plattformar. I årskurs ett är det ofta bara någon enstaka elev som använder sig av den möjligheten, men under åren som följer så är det fler och fler som inser värdet av att kunna slå upp ett ord ibland.
Tydligt sätt att inleda lektionen
Det kan tyckas vara en liten sak att undervisa om, och jag vet att många vänder sig emot isolerad färdighetsträning, men jag hävdar att det är ett tydligt sätt att inleda en lektion och att det kan vara skönt för elever att veta att någonting är väldigt avgränsat. Dessutom verkar det skapa ett intresse för ord och dess funktion vilket är en stor vinst och något som kommer att berika elevernas språk genom hela livet.
Så, kanske kan 2025 bli året då även du plockar in explicit ordundervisning i ditt klassrum och ser hur dina elevers språk blommar?
I den här texten finns ett antal ord som jag har använt som dagens ord och som få elever kunde förklara, så behovet finns verkligen! Vilka orden är? Explicit, berika, skral, definition, relevant, rimlig och generell.
Karin Herlitz är lärare i svenska och engelska på Nacka gymnasium samt författare.
LÄS ÄVEN:
Herlitz: Galet att plocka bort läsningen bara för att den är svår
Herlitz: Jo, vi lärare har faktiskt ett val
Herlitz: Så blir läsningen ännu mer central i undervisningen
Herlitz: När formen styr skrivandet blir orden tomma på innehåll
Herlitz: Nationella provet bekräftar bara hur dåligt eleverna läser