Krönika En lektion om dagen med historia för eleverna skapar helt andra möjligheter att gräva djupare i ämnet än vad jag hinner i min historieundervisning, skriver SO-läraren Emilia Friberg.
Jag var nyligen i USA och besökte Uppsalas vänort Minneapolis. Där läser eleverna ett SO-ämne per läsår. Min amerikanska kollega som jag jobbskuggade och bodde hos undervisar exempelvis elever i elfte årskursen i internationell historia. Amerikanerna har ju två historieämnen: nationell och internationell historia. Däremot har de inget religionsämne så det bakas in i historieundervisningen.
Två år tidigare undervisade min amerikanska kollega samma klasser i geografi när de gick i årskurs nio så hon och många av eleverna känner varandra sedan tidigare.
Lösning för oss också?
Ingen periodläsning eller SO-lektioner i fyra olika ämnen per vecka alltså. En lektion om dagen med historia för eleverna skapar helt andra möjligheter att gräva djupare i ämnet än vad jag hinner i min historieundervisning.
De amerikanska lärarna slipper periodläsningen men samtidigt så minskas antalet ämnen som eleverna läser i och med att det är ett SO-ämne per läsår. Skulle det systemet kunna vara en lösning för oss också? Kanske.
Det skulle ju också underlätta om en elev byter klass eller skola om det såg likadant ut överallt. Idag är det ju ren slump utifrån hur den tidigare undervisande läraren eller lärarna har valt att lägga upp det. Jag har exempelvis en elev i årskurs nio just nu som på grund av ett skolbyte missade all historieundervisning i årskurs åtta. Det borde ju inte kunna vara möjligt i byråkratins Sverige. Med alla medel tycks vi vilja bygga ett ojämlikt utbildningssystem.
Skulle bli av med ångestklumpen
Det hade ju underlättat för alla om det alltid var samma SO-ämne som eleverna i årskurs nio läste. Det skulle ju vara rena drömmen att slippa ha panik och köra ”teach for the test” de tre sista veckorna innan det är dags för nationellt prov. Dessutom skulle elevernas kunskaper vara färskare eftersom de i alla fall har läst ämnet under det aktuella läsåret.
Om jag får ta det ett steg längre skulle ju ett sådant system även kunna lösa min stora ångestklump inför vilket ämne som mina niondeklassare ska få nationella prov i, för ämnet skulle slippa lottas.
Jag förstår att det skulle kunna skapa vissa svårigheter eftersom årskurserna på högstadiet är tre och SO-ämnena är fyra. Men en lärare måste väl kunna få drömma och tänka utanför den berömda boxen ibland?
Emilia Friberg är högstadielärare i SO-ämnen och svenska på Västra Stenhagenskolan i Uppsala.
LÄS ÄVEN
Friberg: Nationella prov i SO är ett ångestframkallande lotteri
Friberg: Därför vägrar jag berätta vilken amerikansk presidentkandidat jag föredrar