Krönika Snart är det dags för mig som ämneslärare att övergå till ”teach for the test”-mentaliteten. Jag önskar att jag skulle slippa det, skriver högstadieläraren Emilia Friberg.
Swoosh så var vårterminen igång. Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat och för eleverna i årskurs nio är grundskoletiden snart över. De ska vidare mot gymnasiet och nya äventyr.
Snart är det dags för mig som ämneslärare att övergå till ”teach for the test”-mentaliteten. Jag önskar att jag skulle slippa det. Jag vet dock att eleverna vill känna sig förberedda och att det inte ska kännas som en överraskning när de nationella proven väl drar igång. Men det är inte det som får mig att orka ur sängen och åka till jobbet på vardagarna.
Måste få provtänka och testa
Jag vill att min undervisning ska göra skillnad och väcka elevernas aha-känsla. Få se den där magin i deras ögon när polletten trillar ner och de lär sig någonting nytt. Däremot har jag med tiden blivit medveten om att det tyvärr inte händer varenda lektion.
Ett av skolans kärnuppdrag är att fostra demokratiska medborgare. Det är en process – en utvecklingsresa. Om eleverna ska kunna uppnå det målet måste de få provtänka och utforska. Mina undervisningsämnen har en viktig funktion att fylla där.
SO-ämnena kräver kunskap om specifika händelser, konflikter och samhällsutmaningar. Samtidigt som reflektion, resonemang och analys är centrala inslag i samhällsvetenskap. Det slog mig så tydligt när jag nu har bedömt elevernas prov där en av frågorna handlade om att de skulle resonera om religion och politik med utgångspunkt i hur religiösa minoriteter behandlas i Myanmar som vi har arbetat med på lektionstid. De landar i olika slutsatser och även andra exempel på religion och politik har lyfts men de har tvingats att tänka.
Experiment får oss att utvecklas
Svenskämnet måste få vara en experimentverkstad. Att ibland leka med språk, textgenrer och innehåll är inte farligt utan snarare en möjlighet att kunna utvecklas. Låta eleverna få testa vad som händer när de utmanar sina egna och andras tankar.
En elev undrade hur jag ska kunna bedöma den mer fria skrivuppgift som eleverna skriver just nu. De ska skriva en konversation med utgångspunkt i balkongscenen i ”Romeo och Julia”. Att utveckla sitt skrivande kan inte alltid handla om vilket slutbetyg hen ska få i ämnet. Progression måste få ta tid och den som aldrig vågar gå utanför den berömda boxen kan inte heller alltid lyckas. Det är genom att träna och testa som vi lär oss mer och utvecklas.
Jag hoppas att eleverna ska våga hoppa och testa sina vingar.
Emilia Friberg är högstadielärare i svenska och SO-ämnen på Västra Stenhagenskolan i Uppsala
LÄS ÄVEN
Friberg: Hur avgrundsdjup är läskrisen egentligen?
Friberg: Elevernas agg mot läsning är dystopiskt
Friberg: SO-undervisningen äter inte längre upp mig
Friberg: Varför inte undervisa ett SO-ämne per läsår?
Friberg: Nationella prov i SO är ett ångestframkallande lotteri
Friberg: Därför vägrar jag berätta vilken amerikansk presidentkandidat jag föredrar