Krönika I den utbildningspolitiska debatten är det tydligt att de nationella provens tyngd ska bli allt tyngre. Spontant tycker jag att det känns konstigt i SO-ämnena, skriver högstadieläraren Emilia Friberg.
Jag funderar mycket kring de nationella proven. Proven som alla har en åsikt om och som sätter skräck i många elever. Det som jag dock känner mest oro över varje år när jag undervisar elever i årskurs 9 i SO-ämnen är vilket ämne lotten ska falla på i år.
Har vi lagt årshjulet rätt så att det sammanfaller med det ämne som vi kommer att få nationellt prov i? Om det blir samma ämne som förra året kommer det att gå bra för min nuvarande elevgrupp? När kommer rektor få beskedet från Skolverket om vilket ämne som vi får? Eleven X som med nöd och näppe blev godkänd i samhällskunskap och har stora svårigheter hoppas att det blir ett annat ämne.
Dessa och många andra tankar snurrar i min hjärna efter att jag har genomfört och rättat de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk.
25 procents risk/chans
I den utbildningspolitiska debatten är det tydligt att de nationella provens tyngd ska bli allt tyngre. Spontant tycker jag att det känns konstigt i SO-ämnena. Det är fyra ämnen. Det är en chans/risk på 25 procent att eleven lottas till ett specifikt ämne.
Det händer ju dock i princip varje år att jag känner skuld och skam för att jag har missat att gå tillräckligt djupt i ett område eller att eleverna läste om det under första månaderna i sjuan och antagligen inte kommer ihåg rätt svar mer än två år senare.
Ibland slår tanken mig att det kanske skulle vara rimligt med ett nationellt prov i SO som innefattade inslag från alla fyra SO-ämnen. Det som det i slutändan kokar ner till är vad syftet med de nationella proven är och vad ska de testa? Vill vi veta hur goda kunskaper samtliga svenska elever har i samtliga SO-ämnen eller hur avancerad ämneskunskap en fjärdedel av landets elever har i ett specifikt SO-ämne?
Fortsatt ångest
Om vi leker med tanken om ett nationellt prov med inslag från samtliga SO-ämnen kan det antagligen inte vara lika betygsgrundande som många makthavare tycks önska. Då blir det svårt att göra nationella proven till någon form av önskvärt slutprov.
Hur det blir får framtiden utvisa. Fram till dess ser jag fram emot en kommande vårtermin med ångest kring vilket SO-ämne som min nioendeklassare ska skriva nationellt prov i.
Emilia Friberg är högstadielärare i svenska och SO-ämnen på Västra Stenhagenskolan i Uppsala.
LÄS ÄVEN
Friberg: Nej, SO är inte ett ämne
Friberg: Därför vägrar jag berätta vilken amerikansk presidentkandidat jag föredrar