Krönika Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver, skriver svenskläraren Emilia Friberg om att nationella provets C-del närmar sig med stormsteg.
Att skriva på beställning är inte alltid så lätt. Det vet alla vi som själva är skrivande varelser och som skriver mycket och ofta. Trots det är det precis vad mycket av skrivundervisningen i svenskämnet i de högre åldrarna handlar om. Skriv! Skriv! Skriv!
När jag börjar skriva på den här texten så sitter jag i ett klassrum där mina elever skriver för glatta livet. Dagens uppgift är att skriva en resonerande text om skönhetsideal och sociala medier. Ämnet för uppgiften har de känt till sedan två dagar tillbaka. En del skriver långsamt – för andra går det långsammare. Skrivprocessen tar tid. För den som har en funktionsnedsättning av något slag kan det ta ännu längre tid vilket det tas hänsyn till tidsmässigt. Men de förväntas fortfarande leverera text inom en specifik tidsram.
Eleverna har inte samma tur
Ju närmare nationella provets C-del vi kommer, desto viktigare blir det att snabbt komma i gång och färdigställa en text. Det är stor skillnad från de jobbrelaterade texter som jag skriver som lärare som sällan har skarpa deadlines. Det är e-post som ska besvaras inom två dygn, enkäter som ska besvaras, omdömen, anmälningar kartläggningar som ska skrivas samt provfrågor och bedömningsuppgifter som ska formuleras. Jag hinner fundera några rundor i huvudet innan det är dags att påbörja själva skrivandet och texten hinner dessutom både dubbelkollas av mig och någon klok kollega innan den behöver lämna min dator.
Samma tur har dock inte eleverna. Det är helt annorlunda för dem. Eleverna måste snabbt bara skriva sin första mening, sin andra mening, sin tredje mening och så vidare. De ska skriva och sedan bearbeta sin text. Det bästa är om tiden kan maximeras så att de både hinner skriva och bearbeta. På nationella provet i svenska ska allt detta ske inom loppet av några timmar. Som lärare tvingas jag inte bara stå vid sidlinjen och heja på detta utan jag ska lära eleverna att utveckla den här förmågan att skriva snabbt på beställning.
Kanske ett stresstest behövs?
Jag är helt för att eleverna behöver lära sig att deadlines kan vara skarpa och att de exempelvis ska lära planera sin tid för att kunna hinna med både fritidsaktiviteter och sina studier. Att leverera en text på några få timmar är inte studieteknik i klassisk mening.
Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver? Vem är jag att avgöra det. Oavsett får jag fortsätta att träna eleverna inför att leverera godtagbar text innan den skarpa deadlinen är passerad.
Emilia Friberg är högstadielärare i svenska och SO-ämnen på Västra Stenhagenskolan i Uppsala.
LÄS ÄVEN
Friberg: Ibland behöver eleverna bara få njuta av ett biobesök
Friberg: Önskar att jag slapp ”teach for the test” i vår
Friberg: Elevernas agg mot läsning är dystopiskt