När jag lyssnade fick jag också en idé: Tänk en spellista gjord av en pedagog! Hur skulle den bli? Inte bara mina favoritlåtar, utan de bästa lektionslåtarna. Här är de, skriver Karin Boberg.

Jag lyssnade på en riktigt inspirerande intervju för ett tag sedan på väg hem från jobbet. Artisten som intervjuades berättade om sin skolgång, som hade varit tuff, och fick frågan om det var någon i skolan som hon kände fanns där för henne?

Jag satt där en stund, höll andan och hoppades att hon skulle svara: ”Ja en lärare!” Och såklart gjorde hon just det. Eller hon svarade rättare sagt ”två av mina lärare”. Vi gör verkligen den stora skillnaden varje dag. Otroligt!

Artisten hade efter den tuffa perioden i skolan använt just musiken för att bearbeta sin jobbiga tid. Musiken som uttryck, musiken som ventilation och musiken för att skapa. Hela intervjun blev en sådan inspirationskick i min planering för terminen. Dels blev jag stärkt av att få bekräftat vilket viktigt jobb vi gör, dels blev jag påmind om hur oerhört central och viktig musiken är för många av oss. Och hur central den faktiskt är i min undervisning.

Låtarna som alltid hänger med

Många av mina elever som jag träffar efter de slutat grundskolan har pratat om just musiken under mina lektioner. Bara genom programmet i fråga fick jag en ny låtskatt att använda som diskussionsstartare, stämningssättare och skrivuppgiftsinspiration.

När jag lyssnade fick jag också en idé: Tänk en spellista gjord av en pedagog! Hur skulle den bli? Inte bara mina favoritlåtar, utan de bästa lektionslåtarna. Det tog inte lång tid att skriva den. Vissa låtar och artister har jag skrivit om tidigare – de som alltid hänger med. Men vilka andra skulle jag inte kunna vara utan under ett läsår? Här är de!

1. ”Du måste finnas” av Helen Sjöholm

Ja, vad kan man säga? Budskap – vem är den skriven till? Vem ska man vända sig till när allt som varit vant och säkert slitits bort? De stora frågorna. På senare tid har Newkids tolkning gjort entré i mitt klassrum för att eleverna då oftare vet vem sångaren är, men lika ofta spelar jag originalet från en tv-inspelning med Helen Sjöholm besökandes just Minnesota. Det ger mig gåshud och en tår i ögat varje gång och när sammanhanget väl är förklarat för eleverna så väcks mångas förundran över texten. Hela musikalen är för övrigt utmärkt som utgångspunkt i undervisningen.

2. ”Fun tonight” av Lady Gaga

Ja, vilken skrivuppgift. Under sin spelning i Sverige i somras sa Lady Gaga: ”Den här är till alla er som just nu helt enkelt inte kan ha kul.” Vilken rubrik och vilket innehåll. Att faktiskt våga tala om, och sätta ord på, att just nu kan jag helt enkelt inte ha kul. Jag vill men det går helt enkelt inte. Många av de saker vi tar upp i klassrummet är svåra att prata om. Ofta kan det bli väldigt tyst om ett jobbigt ämne. Här blir det viktiga inte vad som sägs eller inte sägs, utan det faktum att det har uttalats. Sen får det lämnas så för tillfället.

3. ”Halleluja” av Leonard Cohen

Här använder jag oftast Pentatonix cover. Ett ord om och om igen. Vad betyder ordet? Finns det liknande ord i andra sammanhang och språk som används på samma sätt? Kontratenorens röst: Är det verkligen möjligt att sjunga så? Acapellamusikens uttryck: Är det verkligen inga instrument med och har öknen i videon något med själva sången att göra?

4. ”Forbidden love” av Madonna

Här är det inte bara låten, utan själva scenframträdandet i videon som gör allt. Tre dansare, varav en är Madonna, alla symboliserande en av de tre syskonreligionerna. Tillsammans i en dans, ibland ihop, ibland isär, alltid i rörelse. Så otroligt bra och tankeväckande. Många fantastiska diskussioner har kommit och gått i klassrummet efter att den här musikvideon har spelats upp. 

5. ”Unpretty” av TLC

Tankeväckande video och låt. Det finns många artister som gjort liknande musikvidoes och tagit upp liknande ämnen i sina texter. Men jag gillar verkligen den här. Både videon och texten ger många samtalsämnen. En av gruppmedlemmarnas tragiska bortgång väcker också många tankar och samtal i gruppen.

6. ”Do you hear the people sing” från musikalen Les Misérables

Det är svårt för mig att undervisa om revolutioner och demokrati utan att ta upp den här fantastiska låten. Upplägget, fanorna, de maffiga körerna och den storslagna finalen. Underbart helt enkelt. Att dessutom introducera musikal som genre för eleverna är värt något bara det. Hur många har gått på en musikal när de är 14 år?

7. ”I was here” av Beyoncé

FN-högkvarteret på Humanitarian day: Beyoncé är helt klädd helt i vitt och bakom henne en enorm duk där det spelas upp en massa klipp från FN:s arbete runt om i världen. Hjärtskärande situationer, enorma hjältedåd och mitt i allt den lilla, lilla människan. Beyoncés magnifika röst sjunger om och om igen: ”I was here”. Jag ryser bara nu när jag skriver om det och än mer när tonerna ljuder i klassrummet.

Sedan har jag otaliga klassiska stycken såklart, som ”Månskenssonaten”, ”Symfoni no 40” och Vivaldis ”Våren”. Ja, det är min spellista som alltid finns med, sedan tillkommer såklart många andra som passar för just det tillfället. Vilken inspirationskick! En snabbt ihopsatt lista. Många andra hade kunnat platsa, men nu blev det här min.

Hur ser din lista ut?

Karin Boberg är SO-lärare på Glömstaskolan i Huddinge samt författare och föreläsare.

LÄS ÄVEN

Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen

Undervisningen lyfter när lärare granskar varandra

Sandström: Centrala innehållet – ett hopplöst uppdrag att hinna med

Herlitz: Inga fler långa texter utan innehåll