Krönika En skola har förhoppningsvis många böcker, men ofta gäller det att hitta just den där enda som får eleven att vilja ge läsningen en chans, skriver svenskläraren Karin Boberg.
Jag och mina nior håller på med ett större bokprojekt. De flesta läser på i boken jag valt ut och gör övningarna. Vissa knorrar litegrann, andra fullkomligt älskar att läsa och några signalerar med hela sitt väsen att det här verkligen är pest och kolera i en enda blandning.
Vissa får en helt annan bok, några får istället göra en separat läsförståelseuppgift varje lektion.
Ja, vi gör helt enkelt det vi brukar i klassrummet. Vi försöker få våra elever att lyckas och för nå dit behövs det olika övningar och sätt att träna. Målet är att få eleverna att läsa och förstå vad de läser.
Vänder ut och in på mig själv
Läsningen är så speciell ändå. Det är något som de flesta faktiskt bemästrar. Olika snabbt och med olika god förståelse, men i årskurs 9 så ska man kunna läsa. Ändå så skiljer det sig så oerhört mycket mellan elever vad de tycker om det här. Vissa ursäktar sig med att: ”Jag kan ju läsa, varför måste jag läsa mer?” Andra längtar så: ”När ska vi göra nästa bokprojekt?” Och sen ytterligare några som duckar, hittar ursäkter eller tar oerhört lång tid på sig att komma igång.
I de fallen måste jag som lärare vända ut och in på mig själv för att försöka locka till läsning. En skola har förhoppningsvis många böcker, men ofta gäller det att hitta just den där enda som får eleven att vilja ge läsningen en chans. Testa ett par sidor så får vi se, säger jag. Eleven tystnar, sjunker in i boken. Efter tio minuter tittar eleven upp och säger: ”Kan jag få fortsätta läsa den här?”
Lektionen fortsätter och eleven tittar åter upp: ”Nu har jag läst 50 sidor. Jag trodde aldrig jag skulle säga det här Karin, men jag gillar den här boken.”
Där och då känner jag: Vilket jobb jag har. Jag var där när det hände. Fantastiskt!
”Kan jag få fortsätta läsa den här boken?”
Karin Boberg är lärare i svenska och SO-ämnen på Malmsjöskolan i Botkyrka
LÄS ÄVEN
Boberg: Boken som får föräldrar att höra av sig med hejarop
Boberg: Därför fortsätter vi lärare att vattna våra blommor
Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen
Boberg: Tuff utmaning när man inte går igång på ämnesinnehållet