Så ställer stoffträngseln till det i skolan

Foto: Adobe Stock

Nästan varannan lärare uppger att deras ämne lider av stoffträngsel, enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare.

Ämnesinnehållet är stort – men tiden är knapp. Nästan varannan lärare uppger att deras ämne lider av stoffträngsel, enligt en ny undersökning. Här vittnar tolv lärare om vilka konsekvenser det får.

”Stoffträngsel och avprickningspedagogik stoppar mängdträning och gruppanpassad
undervisning.”

”Stoffträngseln har bidragit till att allt fler lärare hastar fram.”

”Stoffträngsel leder till konstant tidsbrist i alla ämnen. Speciellt de elever som behöver extra tid och träning drabbas.”

”Stoffträngsel gör att vi inte kan lägga så mycket tid på varje sak. Ojämn kunskapsnivå i klassrummen gör att de som behöver mängdträning mest hinner med det minst.”

”Stoffträngsel och för många ­betygskriterier gör att lektionstiden ej räcker till. Extra anpassningar, nivådifferentiering, förväntan att få elever att nå E gör att lärare ej hinner planera och genomföra relevant färdighetsträning.”

”Stoffträngseln och en massa ­annat tränger ut den faktiska undervisningen.”

”Vi hinner inte! Mycket stoff som ska utvärderas och göras lustfyllt. Lustfyllt är kul för alla, men långsamt med litet resultat.”

”För mycket stoff som ska behandlas gör att det blir mindre tid att nöta grunderna tillräckligt.”

”Stoffträngsel i SO-ämnena gör att det inte hinns med att gå på djupet.”

”Utifrån att elever har svårt att hålla ­fokus så blir det inte så mycket mängdträning. Det är också stoffträngsel, vilket gör att moment inte repeteras i så stor utsträckning. Det går heller inte att lämna repetition som läxa då läsförmågan är så låg.”

”Sakprosa i SO och NO hinns inte med för all stoffträngsel.”

”Stoffträngsel i ­åtminstone vissa ämnen leder till stress att hinna med allt. Detta för att eleverna inte ska ha missat viktig kunskap när de ska högre upp i utbildningen.”

Källa: Ämneslärarens enkät.