Därför får gymnasiet nya ämnesplaner

Anna Jägberg, till höger, är undervisningsråd på Skolverket.

Nästa höst införs nya ämnesplaner i ­gymnasieskolan (Gy25). Vi bad Anna Jägberg, undervisningsråd på Skolverket, reda ut hur de ska fungera i praktiken och på vilket sätt de förväntas påverka stoffträngseln.

1. Varför införs nya ämnes­planer i ­gymnasieskolan nästa höst?

”Dagens system med kursbetyg har länge kritiserats. Kritiken har framför allt handlat om att kursbetygen bidrar till fragmentisering av kunskapsinnehållet och därmed av elevernas lärande. Ämnenas innehåll har också uppdaterats och moderniserats för att vara relevant för sin samtid. Skolverket har fått ett regeringsuppdrag som innebär att vi ska förbereda för ämnesbetyg”, svarar Anna Jägberg, undervisningsråd på Skolverket.

2. Vad blir den största skillnaden när ämnes­betygsreformen träder i kraft?

”Ämnesbetyg ersätter kursbetyg. Dagens kurser byts ut mot ett ämnes­utformat system med sammanhållna ämnen, där ett ämne kan ha en eller flera nivåer. Eleverna får betyg på varje nivå i ett ämne, men bara så länge eleven får ett godkänt ­betyg (E–A) på en högre nivå omfattar och ersätter det elevens betyg på de lägre nivåerna i ämnet.”

3. Vilka fördelar ser ni med reformen?

”Betyget kommer att visa vad eleven kan i slutet av sina studier i ämnet när eleven får längre tid med ämnet innan det slutliga betyget sätts. Läraren får bättre möjligheter att bedriva undervisning långsiktigt och utifrån en helhetssyn. Gymnasieskolan kommer fortfarande att vara flexibel utifrån elevers olika val och intressen och möta arbetslivets behov.”

4. Vilka är riskerna?

”Alla system har sina brister och Skolverket har analyserat detta. Kommer undervisningen att bli mer sammanhängande och långsiktig med ämnes­betyg och minskar stressen för eleverna? Och hur blir det med eleverna och taktikval? Gy25 kan visa sig fungera bättre i vissa ämnen än i andra. I konstruktionen av ämnesplanerna har Skolverket försökt ta hänsyn till detta och vi kommer även att följa upp, analysera och utvärdera dessa frågor.”

5. Hur kommer de nya ämnesplanerna att påverka stoff­trängseln?

”Skolverkets intention har varit att se över de ämnen som har stoffträngsel i dag i samband med Gy25. Det centrala innehållet ska vara styrande och anpassas efter poängomfattningen för nivån och som helhet ge utrymme för lärare och elever att delvis välja stoff och arbetssätt. I vissa ämnen har detta varit en större utmaning än i andra. Det kommer fortsatt att finnas stoff­trängsel i ett fåtal ämnen, framför allt ämnen där det finns 50-poängsnivåer.”