Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm

Andreas Ekblads elever upptäcker algoritmer i sina sociala medier.

Längst bak i klassrummet ser jag en hand vifta ivrigt, jag ignorerar handen, vill inte bli avbruten i min genomgång. Men den viftande handen ger sig inte, viftandet blir i stället ännu mer intensivt. Till slut ställer sig eleven upp och jag ser ett irriterat ansikte. Jag suckar högt. ”Ja, vad är det nu då? Är det något som har med min genomgång att göra? Är det viktigt?”

”Ja, självklart magistern”, utbrister den intensiva flickan längst bak. ”Det vi ska göra i dag, det du pratar om är ju precis som Tiktok, någon gör rörelser, dansar och vi härmar och gör precis samma. Det är ju precis som de där algoritmerna som du pratar om hela tiden. Får vi göra Tiktoks?”

Hur hamnade vi här?

Jag blir helt stum, eleverna har förstått vad vi har arbetat med de senaste veckorna. Men hur hamnade vi här i vår teknikundervisning? Jo, vi har arbetat med programmering under några veckor, eleverna har inte skrivit en enda kod i sina datorer utan allt vi har gjort handlar om analog programmering. Vi har börjat med det grundläggande för att alla ska förstå programmering och hur vi måste tänka för att bli bra på att skriva kod. Eleverna har fått lösa en massa olika problem när de försökt styra den galna roboten i klassrummet som med bravur gestaltas av deras magister.

Roboten har fått stå ut med en hel del blåmärken och har gått i väggen ett antal gånger.

Vid något tillfälle skulle roboten bre smör på en macka. Han lyckades få smör på bordet, golvet och händerna – men mackan förblev osmörad. Roboten har även fått stå ut med en hel del blåmärken och har gått i väggen ett antal gånger. Det har även varit livliga diskussioner om framtiden och jag är övertygad om att många av deras tankar är något de kommer att vara med och utveckla. Och självklart har undervisningen gett upphov till många skratt. Vi skrattade hysteriskt när den ”smarta” röststyrda digitala assistenten lyckades spela all den musik vi inte ville lyssna på och sedan tände lampor som vi inte ville skulle lysa.

Uppgiften är enkel

Genom alla övningar och problem har eleverna blivit medvetna om hur viktigt det är att vara övertydlig när det kommer till programmering och att styra digitala enheter. I arbetet har de fått använda sig av massor av begrepp som krävs vid programmering. De har förstått att programmeringen måste vara exakt, fullständig och i rätt ordning. Förståelse som är mycket central för att kunna gå vidare och programmera på datorn.

Tillbaka till Tiktok. Ja, uppgiften är enkel. Eleverna ska göra ett rörelsemönster som alla kan följa genom en algoritm som är exakt, fullständig och i rätt ordning. De ska använda sig av loopar, variabler och villkor. Algoritmen ska bestå av bilder på rörelserna som är med. Det finns färdiga bilder att använda, men de kan även rita egna. För att skapa ännu mer kreativitet får de välja musik som passar till rörelserna, som alltså plötsligt blir Tiktok-danser.

I klassrummet uppstår en fantastisk energi med massor av engagemang och samarbete. Det blir alltifrån Super Mario-dansen och fotbolls­hymnen till en rad avancerade danser till nya hitlåtar. Alla rörelser går enkelt att följa genom elevernas algoritmer och de vill inte sluta programmera. De fortsätter och utvecklar sina algoritmer på rasterna under hela veckan.

LÄS ÄVEN

Matteböcker talar till högstadieelever som att de är småbarn

Ny fart för satsningar på programmering

Escape the classroom – het trend i skolan

It-företag programmerar om mattelärare