”Ge elever på yrkesprogram högre studiebidrag”
Skolpolitik
Fler elever ska lockas att välja yrkesprogram genom att studiebidraget höjs på de utbildningarna. Det föreslår representanter för Academedia.
– Morot är bättre än piska, menar de.
Att få fler elever att välja yrken som branschen efterfrågar. Det är utgångspunkten för Academedias förslag att ge elever på vissa yrkesprogram högre studiebidrag. Idéerna har tidigare presenterats i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Varför höjda studiebidrag och hur skulle det gå till?
– Alla behöver göra mer och då är detta värt att prova. Vi tänker oss ett pilotprojekt i mindre skala, som följs upp, svarar Susanne Christenson, utbildningsdirektör för Academedias praktiska gymnasieområde.
Academedias räkneexempel visar att det skulle betala sig i längden. Att höja studiebidraget med 1 000 kronor i månaden för de cirka 4 500 elever som går industritekniska programmet, skulle innebära en årlig kostnad på 45 miljoner kronor. Med ett motsvarande upplägg för tio program blir kostnaden cirka 450 miljoner kronor. Det kan jämföras med att bristen på kompetent personal kostar samhället 2,8 miljarder kronor i veckan, enligt Svenskt Näringsliv.
Finns det inte en risk att det blir ett lockbete?
– Jo, men den som vill bli frisör kommer nog inte att välja det industritekniska programmet för ett högre bidrag. Däremot kan det göra skillnad för den som väljer mellan två likartade program.
Kan det uppfattas som orättvist?
– Ja, men alla har möjlighet att söka de program som ger högre bidrag. Vänder vi på det, är det ju orättvist mot elever på högskoleförberedande program att yrkeseleverna börjar tjäna pengar direkt efter examen.
Riksdagen har beslutat att branschen ska styra mer över antalet platser. Hur ser ni på det?
– Det är viktigt att branscherna är med. Men ska vi tvinga någon som har drömt om att bli frisör att gå restaurangprogrammet i stället? Vi har inte uppfostrat våra ungdomar så, utan sagt ”du kan bli vad du vill”.
Academedia vill också att elever ska få lära sig mer om olika yrken?
– Ja, elever i grundskolan behöver få större möjlighet att prova på olika yrken. Om inte genomsnittssvensken vet vad en industritekniker gör, hur ska en 16-åring veta det?
Läs mer:
Obligatoriska samtal kan minska avhopp