Förslaget: Så blir gymnasiets nya yrkesprogram

I dag, den 20 november, har utredningen om "Fler vägar till arbetslivet" överlämnat sina förslag till utbildningsminister Johan Pehrson. Till vänster utredaren Joanna Giota. Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT.

Ett helt nytt och mindre omfattande yrkesprogram vid sidan av de andra nationella programmen – med speciella yrkesprov. Så vill regeringens utredare få in fler elever till gymnasiet.

En treårig utbildning – men med betydligt mindre av matte, svenska och andra teoretiska ämnen. Så ska de nya yrkesprogrammen på gymnasiet se ut, enligt ett förslag som på onsdagen lämnas till regeringen.

Med det här förslaget är vi övertygade om att det är många fler elever som klarar sig i gymnasieskolan än i dag, säger utredaren Joanna Giota vid en pressträff.

Tiotusentals obehöriga

Bakgrunden är dels det stora behovet av yrkesutbildade i många branscher, dels den stora andelen tonåringar som lämnar grundskolan utan att vara behörig till något nationellt program i gymnasiet. I våras var det 16 procent, eller 20 000 elever, som därför var hänvisade till ett introduktionsprogram.

Utbildningsminister Johan Pehrson påpekar att en gymnasieutbildning, och chans till jobb, ger ett skydd mot att hamna i utanförskap.

Ju fler som säkrar sin framtid med en studentmössa i handen, på huvudet eller senare i garderoben, desto färre rekryter blir det för gängen, säger han vid pressträffen.

Förslaget i korthet

  • Ny form av gymnasial yrkesutbildning, främst för elever som inte är behöriga till dagens nationella program.
  • Lägre behörighetskrav: tre godkända ämnen från grundskolan.
  • Ska vara treårig, men mer praktiskt inriktade. Omfattar 1 900 poäng. (De nuvarande yrkesprogrammen omfattar 2 700/2 800 poäng.)
  • Leder till ett gymnasialt yrkesutbildningsbevis.
  • De nuvarande introduktionsprogrammen yrkesintroduktion och individuellt alternativ avskaffas.
  • Individuellt förberedelseprogram (IMF) införs.

Källa: SOU 2024:74

Problemet med introduktionsprogrammen för de obehöriga är att de inte lyckas slussa eleverna vidare på det sätt som det är tänkt. Endast en av fem elever går vidare till ett nationellt program och tar examen, förklarade Joanna Giota.

Utredningen föreslår därför en ny variant av yrkesprogram, med mindre stränga behörighetskrav. Eleverna behöver bara ha godkända betyg i tre ämnen, utan specifika krav på vilka.

Eleverna ska läsa lika mycket yrkesämnen som på de nuvarande yrkesprogrammen, men betydligt mindre matematik, svenska, engelska och samhällsorienterande ämnen. Studietiden ska vara tre år.

Yrkesprov

Enligt förslaget tillkommer också ett nytt yrkesprov, som ska vara likvärdigt med ett gymnasiearbete.

Innehållet i gymnasiearbetet är förhandlat med branscherna, och det är för att kunna fånga in de yrkeskunskaper som man behöver ha med sig för att klara ett yrke, säger Joanna Giota.

Ni ser ingen risk för att de som gått den mer kortfattade utbildningen blir ett b-lag i konkurrensen om jobb?

Vi försöker utrusta den gruppen med så mycket yrkeskunskaper som möjligt. Vi vet att det råder stor brist på arbetskraft med gymnasial yrkesutbildning. Så ju fler som utrustas med yrkesutbildning, desto fler kommer att bli anställningsbara, säger Giota.

Från utredningen "Fler vägar till arbetslivet"

  • Utredningens slutsats är att mer praktiskt inriktade yrkesprogram ska införas för elever som inte är behöriga till de yrkesprogram som omfattar 2 700/2 800 gymnasiepoäng. Med praktisk inriktning avser utredningen att innehållet huvudsakligen ska bestå av yrkesämnen.
  • De nya yrkesprogrammen föreslås omfatta 1 900 gymnasiepoäng med samma yrkesämnen som på dagens yrkesprogram, men mindre omfattning av gymnasiegemensamma ämnen. 
  • Eftersom omfattningen av gymnasiegemensamma ämnen föreslås vara betydlig lägre än på yrkesprogrammen som omfattar 2 700 eller 2 800 gymnasiepoäng kommer eleverna på 1 900-poängsprogrammen inte få hela den kompentens som utvecklas genom de allmänna ämnena. Utbildningen kommer dock att innehålla betydligt mer än vad många elever i dag erbjuds på introduktionsprogrammen.
  • De nya yrkesprogrammen benämns yrkesprogram som omfattar 1 900 gymnasiepoäng och som en följd benämns de nuvarande yrkesprogrammen yrkesprogram som omfattar 2 700 eller 2 800 gymnasiepoäng.
  • Utredningen föreslår att längden på de nya yrkesprogrammen ska vara tre år även om huvudmannen kan besluta att utbildningen för en enskild elev får fördelas på längre eller kortare tid.

Läs rapporten här: Fler vägar till arbetslivet