Yrkesläraren om arbetet som matchmaker

Jonas Carlzon på försäljnings- och serviceprogrammet i Piteå brukar praktisera hos sina elever. Foto: Simon Eliasson.

Läraren Jonas Carlzon på försäljnings- och serviceprogrammet är en kändis i handelsbranschen. Han har arbetat upp ett stort kontaktnät i Piteå och blir ofta kontaktad när företagare söker APL-elever.

Jonas Carlzon har länge kämpat för att få till en bra kontakt med arbetsgivare i branschen inför elevernas apl. Få av arbetsgivarna kom på programråden. Inte ens när han anordnade digitala möten. Men en dag kom han på en idé som så småningom ledde till att han blev en välkänd lärare bland arbetsgivare i Piteå. Men framför allt blev han känd som en lärare som kan hjälpa sina elever på försäljnings- och service­programmet till en lämplig praktikplats.

– Arbetsgivare har ofta svårt att ta sig loss från sina arbetsplatser. Då kom jag att tänka på organisationen Företagarna i Piteå, som samlar branschen regelbundet på handelsmöten. Så jag kontaktade dem och frågade om vi fick ha vårt programråd i samband med deras möten – då de redan fanns på plats. Och sedan dess har vi haft ett jättebra samarbete, säger Jonas Carlzon som arbetar på Strömbackaskolan i Piteå.

Jonas Carlzon tillsammans med eleven Ida Segerstedt och handledaren Maria Wennstig.

Numera kontaktar handelsföretagen ofta honom och frågar om han har någon elev som skulle passa deras arbetsplats. I andra fall är han själv väldigt aktiv.

– Jag jobbar jättemycket med matchningen. Det är ju så otroligt viktigt att eleverna hamnar på rätt ställe.

Vissa dagar besöker han arbetsplatserna och låter eleverna som är där handleda honom, vilket har varit lyckat. Då får han se hur eleverna fungerar på en arbetsplats och hur de ger instruktioner.

– Jag lever mig in i rollen ganska ordentligt: ”Vad ska jag göra. Jaha, men hur ska vi packa upp de här varorna?” Eleverna får verkligen instruera mig. När de själva lär ut så reflekterar de även över vad de har lärt sig.

Jonas Carlzon har även hittat ett sätt att värna om de handledare han samarbetar med. Han har infört priset ”Årets handledare”.

– Då får eleverna i årskurs tre nominera sina handledare och skriva en motivering. Vinnarna får diplom och publiceras på sociala medier där de får mycket uppskattning. Det är bra både för dem och oss med den positiva uppmärksamheten.

Så matchar Jonas elev och arbetsgivare

  1. Arbetet underlättas av att det redan finns en god kontakt med en stor bredd av APL-platser i branschen.
  2. Lärarna försöker ta reda på vad eleverna är intresserade av. Man behöver också väga in elevernas personlighet och egenskaper. Olika APL-platser har olika krav och specifikationer om vad de vill ha för typ av elev. Men var tydlig med att det är elever APL-platserna tar emot, de kan inte förvänta sig att få en färdig anställd direkt.
  3. Eleverna förbereds på vad det är för typ av arbetsplats och vad de ställer för krav.
  4. Alla elever på Jonas Carlzons skola får information om vad man kan förvänta sig av en handledare.

Entreprenöriellt lärande och digitala verktyg är Jonas Carlzons främsta styrkor, berättar han.

Han är mediepedagog i botten och har alltid varit intresserad av hur man kan underlätta både vardag och jobb med hjälp av digitala verktyg. Inom yrkesprogram finns sällan läromedel och undervisningsmaterial i samma utsträckning som i de teoretiska programmen, och det ville han råda bot på. Lösningen blev en delbar mapp i en molntjänst strukturerad ämnes- och kursvis, där lärare kan dela med sig av sitt lektionsmaterial.

– Jag har alltid känt att man måste uppfinna saker själv till sin undervisning och tänkte att det nog finns fler handelslärare som brottas med just det. I början gick det trögt men nu är det ungefär 600 handels­lärare som delar material med varandra.

Jonas Carlzon

Ålder: 44 år.

Bor: Hortlax, utanför Piteå.

Familj: Fru, tre pojkar, en hund, tre höns och en hamster.

Fritid: Familj, natur, inlines, snowboard, spela piano
och sjunga, spela datorspel, engagerad i kyrkan.

Utbildning: Mediepedagog, radioproducent och yrkes­lärarexamen.

Därför älskar jag att vara lärare: Att få hjälpa unga människor att utvecklas, hitta jobb och ett liv som de trivs med är det som ger mest.

LÄS ÄVEN

Viktigt med bra matchning på apl

Eva kräver utbildade handledare under apl

Elever och lärare bygger Ishotellet

Här lär eleverna för livet

Skarpt läge med gymnasiearbetet