![](/contentassets/612b668b13224e4db1fba5aa4b0ba030/hester-hartkamp.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Hester Hartkamp undervisar i vård och hälsa.
Reportage Främmande nog för att vara exotiskt. Tillräckligt nära för att kännas tryggt och säkert. För lärare och elever på Yrkesgymnasiet Malmö har Erasmusutbytet med Friesland College i Nederländerna blivit en öppning mot ökade internationella kontakter.
När vårdläraren Sanne van der Meer berättar att nederländska yrkesgymnasier skickar sina elever på praktik strax efter första skoldagen krockar det med Ville Peltomäkis invanda perspektiv. Hemma i Malmö vill han att eleverna först ska ha lärt sig tillräckligt mycket i skolbänken för att kunna göra lite nytta när de inleder praktiken.
Men den nederländska kollegans motivering får honom att tänka till: Det är inte så att eleverna behöver göra något på arbetsplatsen de första veckorna, de är bara där för att observera, våga ställa frågor och få en känsla för jobbet. När de sedan är tillbaka i skolan har de samlat på sig en rad frågor som lärarna kan hjälpa dem att reda ut.
– Så har vi inte tänkt. Men det är ju helt rimligt och något vi gott kan fundera över, säger Ville Peltomäki, idrottslärare och Erasmuskoordinator på Yrkesgymnasiet Malmö.
Synsätten möts under ett par veckor i maj när lärare och elever från Malmöskolan besöker Friesland College i Leeuwarden i Nederländerna.
Cykelställena framför skolan är oändligt långa, men ändå fyllda till sista plats. Skolbyggnaderna täcker flera kvarter och rymmer sammanlagt 9 000 yrkeselever, inom både gymnasieutbildning och vuxenutbildning.
– Bara här på vård och hälsa har vi 250 elever, berättar Sanne van der Meer, när hon visar runt i programmets lokaler i skolans huvudbyggnad.
Fyra klassrum är fyllda med sängar. I ett pågår en lektion i vård av småbarn. I ett annat ligger övningsdockor i vuxenstorlek på rad.
– Vi är väldigt praktiskt inriktade och gör många verklighetsnära simuleringar. Därför är det viktigt att ha mycket utrustning.
Hester Hartkamp undervisar i vård och hälsa.
Sanne van der Meer arbetade tidigare i socialtjänsten, ett område som eleverna på vårdprogrammet också kan få jobb inom.
– Nästan alla våra lärare har yrkeserfarenhet från det område de undervisar i. Det är inget krav, men här på skolan anser vi att det är viktigt.
Varför blev du lärare?
– Jag tycker verkligen om att undervisa och just de här åldrarna är de jag helst jobbar med. De vill så gärna lära sig nya saker.
Under två veckor är tio elever från Yrkesgymnasiet Malmö på plats i Leeuwarden. Samtidigt turas en grupp av deras lärare om att ansluta och följa sina nederländska kollegor.
– Vi jobbskuggar dem och utbyter erfarenheter. På det sättet blir vi alla bättre på det vi gör, säger Ville Peltomäki.
Han är motor i det treåriga utbyte som Thoréngruppen, där Yrkesgymnasiet Malmö ingår, har med Friesland College. I sällskap med eleven Ronja Ragnesund sätter han sig på cykeln för att besöka en förskola i utkanten av Leeuwarden. En annan av Malmöeleverna har just börjat sin apl där och tas omhand av sin ”buddy”, det vill säga en av de nederländska eleverna som också är ute på praktik.
Specialpedagogen Christina Jahn, yrkeseleverna Ronja Ragnesund och Wanessa Witczak, samt läraren och Erasmuskoordinatorn Ville Peltomäki får nya insikter i Leeuwarden.
Eleven Viktorija Josipovic menar att förskolor i Nederländerna skiljer sig en hel del från de förskolor hon haft kontakt med hemma i Malmö.
– Här lär sig barnen att vara självständiga redan när de är tre år. I Sverige vill lärarna ha mer koll vad som händer med barnen, säger hon.
Alicia van Gelderen har samma intryck, även om hon ännu inte har besökt sina nya vänner från Sverige. Kanske blir det en resa till Malmö i höst eller nästa vår.
– Jag har förstått att det är lite striktare i Sverige. En annan skillnad är att här måste barnen ta med sig mat till skolan, det behöver de inte i Sverige, säger Alicia van Gelderen.
Yrkeslärare i Nederländerna följer som andra lärare i landet ett lönesystem där utbildning, antal yrkesår och graden av ansvarstagande spelar in. Enskilda skolor har stor frihet att sätta lönenivån och lönerna skiljer en hel del.
En lärare i gymnasieutbildning tjänar mellan 3 340 euro och 6 860 euro per månad. Beloppen inkluderar semesterersättning och en bonus som enligt
kollektivavtalet betalas ut i slutet av året. Endast 15 procent av lärarna har den utbildningsbakgrund och andra kvalifikationer som gör att de kan komma upp i den högsta lönen. Cirka 60 procent av lärarna når maximalt en månadslön på 5 200 euro.
Lärarnas arbetsdag varar mellan 8.30 och 16.00. De har sammanlagt tolv veckors semester, varav hälften under sommaren.
– Att vara yrkeslärare är populärt. Här på vård och hälsa har vi inga problem att rekrytera, säger Sanne van der Meer.
I den stora öppna hallen i hjärtat av Friesland College bjuder skolans internationella samordnare Sabine Schroten sina svenska besökare på kaffe. Här är en naturlig mötesplats för både lärare och elever.
– Vi är en skola med 80 olika nationaliteter. Även i den dagliga undervisningen är det viktigt för både lärare och elever att veta hur man umgås med olika kulturer, säger Sabine Schroten.
I sitt arbete har hon viss draghjälp av den nederländska regeringen som slagit fast att det är viktigt att landets skolor har aktiva internationella kontakter. Vare sig det handlar om att besöka skolor i andra länder eller ta emot utländska gäster kan yrkeslärare spela en viktig roll som bra förebild, anser Sabine Schroten.
– Man behöver inte alltid vara inriktad på att de man åker till gör saker bättre än man själv. Det kan också visa sig att det man själv gör är ganska bra, säger hon.
Ville Peltomäki hoppas att de kontakter han och hans kollegor bygger upp i Leeuwarden också ska inspirera yrkeslärare på andra svenska yrkesgymnasier att söka sig utomlands. Samtidigt påminner han om att det krävs en hel del arbete för att lyckas. För att få del av pengar från Erasmusprogrammet är någon form av eget arbete oftast en förutsättning.
– För att få pengar räcker det inte att bara fylla i lappar. Skolan måste göra en egen insats, som i mitt fall där jag är 20 procent anställd för att arbeta med internationella frågor.
Fler lärare från Yrkesgymnasiet Malmö är på ingång. Mot kvällen anländer två
lärare på barn- och fritidsprogrammet och senare i veckan kommer en engelsklärare.
En bruten språkbarriär är kanske den största vinsten för barn- och fritidseleven Ronja Ragnesund.
– Jag har alltid tänkt att det här med att gå i skola utomlands inte är min grej. Jag har haft dålig självkänsla i engelska, men nu har jag kommit igång ordentligt med språket, säger hon.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Vi lärare debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Vi lärare debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Vi lärare debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Vi lärare debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.