
Filip Sundström och Emil Karp funderar på att bygga en betongsoffa. De får råd av sina läare Ulf Lindh och Appiagyei Nt-Karikari.
Lärarna Ulf Lindh och Appiagyei Nti-Karikari arbetar med Ung Företagsamhet på Nyköpings gymnasium. Några av de unga företagarna ska bygga om lastpallar till utesoffor. Foto: Oskar Omne
Reportage Allt fler elever på yrkesprogram lär sig starta eget. Antalet nya UF-företag är fler än någonsin. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
I många år syntes Ung företagsamhet (UF) nästan bara på de högskoleförberedande programmen. Men inte längre.
Under de gångna tio åren har antalet elever på yrkesprogram som startat UF-företag ökat med nästan 60 procent. På vissa program är ökningen mångdubbelt större. Förra läsåret handlade det om över 12 300 elever.
Nyköpings gymnasium tillhör de skolor som stoltserar med sitt nära samarbete med UF, bland annat på byggprogrammet. I år har ett 20-tal elever, nära halva klassen, valt UF som inriktning i trean.
När vi kommer in i klassrummet under lektionen i företagande och frågar vilka som kan tänka sig att vara med på bild – så svarar UF-läraren före eleverna:
– Var med på bild! Det är bra för er marknadsföring! Visa journalisterna vad ni har för affärsidéer!
UF-läraren heter Appiagyei Nti-Karikari, men alla kallar honom bara Karikari, ”det blir enklare så”. Han undervisar normalt på ekonomiprogrammet och på försäljnings- och serviceprogrammet, men håller också i UF-kurser på andra program.
Han går runt bland eleverna som sitter och klurar på sina företagsplaner. En grupp vill göra dricksglas av returflaskor, en annan vill sy tygpåsar av slitna jeans. En tredje vill göra blomlådor – de har redan ritningar färdiga i blocket - och en fjärde ska bygga utemöbler av begagnade lastpallar.
Den femte gruppen har inga konkreta idéer än.
– Det är inte alldeles lätt att komma igång, säger Appiagyei Nti-Karikari. Det krävs både driv och engagemang. Och sånt kommer inte naturligt för alla.
Han är själv företagsekonom och har drivit eget företag, en perfekt bakgrund som UF-lärare. Flera av de andra yrkeslärarna på skolan har gått nätbaserade kurser hos UF för att kunna vara med och ge stöd när eleverna ska utveckla sina idéer till verkliga företag.
En av dem är byggläraren Ulf Lindh:
– Det är bra att eleverna får en insikt i hur det kan vara att starta ett eget företag, de får prova i liten skala. Men kunskaperna de får kan även vara nyttiga som anställd. De lär sig samarbeta, ta ansvar och utveckla kreativa idéer.
Appiagyei Nti-Karikari har två tvåtimmarspass i veckan med UF-eleverna, men även Ulf Lindh flätar in företagstänket sin undervisning. De har bland annat tittat på filmer och på avsnitt av Draknästet på SVT där blivande företagare får visa upp sig.
– Förhoppningsvis sår vi ett frö hos en del, men självfallet passar det inte alla att starta företag.
Arbetsmarknaden för byggnadsarbetare ser mörk ut de närmaste åren. Kan det vara lättare att starta eget än att få en anställning?
– Knappast, utsikterna att lyckas med ett nytt byggföretag är också rätt dystra.
Ulf Lindh ser snarare att ungdomarna, åtminstone till en början, kan få nytta av sina nyvunna kunskaper när de vill hitta kompletterande försörjning vid sidan av.
– Tack vare UF blir tröskeln att starta lägre, kanske börja med någon mindre verksamhet på helgerna som inte konkurrerar med företaget där man är anställd.
Tanken med ett UF-företag är att man ska få det på fötter under året i trean, börja sälja - och sedan avveckla det vid terminens slut. Men har man fått snurr på affärerna går det självfallet att starta upp det igen efter gymnasiet.
– På byggsidan har vi några firmor i stan som började som UF-företag, framför allt inom måleri där det inte krävs några stora investeringar. Flera har fått hjälp av organisationen Företagarna här i stan som är måna om att stötta allt nyföretagande, säger Ulf Lindh.
När vi träffar eleverna har de ytterligare några veckor på sig att skriva affärsplan, kartlägga tänkbara konkurrenter, undersöka intresset för den planerade produkten och inte minst diskutera prissättning. Därefter ska de delta på en UF-mässa i Eskilstuna och berätta om sina företagsidéer.
Filip Sundström och Emil Karp funderar på att bygga en betongsoffa. De får råd av sina läare Ulf Lindh och Appiagyei Nt-Karikari.
Killarna som ska jobba med lastpallar följer med ut på skolans bakgård där ett antal pallar står uppställda, en perfekt fond för fotografen. William Österberg ger intryck av att vara den mest drivande i gruppen:
– Vi tänker göra om dem till utesoffor. Det bästa är att vi får grundmaterialet gratis, eftersom vi tar pallar som inte används längre. Med mögeltvätt kommer de att bli fina igen. Det enda vi behöver köpa in är dynor.
De har redan tänkt på en bra slogan:
– ”Designa din egen soffa!” Hur låter det?
Kompisen Liam Kemppainen, som är intresserad av marknadsföring, har redan börjat snickra på en hemsida. William och Liam går bägge på inriktningen måleri, medan den tredje eleven bakom affärsidén, David Karlsson, har inriktningen snickeri.
– Det blir främst jag som får sköta själva snickrandet, säger David.
Vad tycker ni om att ha UF på schemat?
William svarar medan de andra nickar i bifall:
– Det är både roligt och nyttigt. Jag vet att några andra tog den här kursen bara för att slippa ett pluggämne till, men jag ser möjligheterna. Det är viktigt att lära sig hur ett företag blir till, även om vi själva inte skulle lyckas med vår egen företagsidé.
Kommer ni in på företagande även i andra ämnen?
– Matte är ju självklart ett viktigt ämne när vi diskuterar utgifter och intäkter. Och på svenskan kan man ju träna på att skriva offerter, att formulera sig väl, svarar William Österberg.
Var ser ni er själva om tio år? Som anställda eller som egenföretagare?
– Jag vill vara målarlärling i tre år, men därefter testar jag gärna vingarna.
William får medhåll från bägge sina kamrater, alla tre har funderat på egenföretagande i framtiden. David Karlsson lägger till ett intressant motiv bakom sin önskan att starta eget efter några år som anställd snickare:
– Jag ser det inte som en ensam grej att starta företag, jag ser det som något man gör tillsammans, man skapar ett slags gemenskap.
När vi återvänder in i lärarrummet stöter vi på den andra byggläraren, Pasqual Jupiter, som hyllar UF-kursen. Och lyfter det som David tog upp:
– Vi har märkt i grupperna att elever som först verkat ointresserade har dragits med i entusiasmen hos sina mer engagerade kamrater. Tack vare UF har vi fått igång elever som varit trögstartade. Det är också ett viktigt resultat.
Antal skolor som erbjuder undervisning i Ung företagsamhet på följande program:
År 2009-2010 År 2022-2023
Bygg 29 99
Fordon 23 76
Handels- och admin 170 172
Naturbruk 52 78
Källa: Ung Företagsamhet
·
·
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.