
Lina Hellgren och hennes lärare Mattias Mella i plåtverkstaden på Örnsköldsviks gymnasium. Foto: Jonas Forsberg
Reportage
Från klent intresse till fullt hus. Lärlingsutbildning med lön har varit receptet för det industritekniska programmet i Örnsköldsvik.
– Det fungerar bra men jag måste vara flexibel när tio elever är ute på tio olika företag, säger läraren Mattias Mella.
För tre år sedan inleddes projektet med gymnasial lärlingsanställning på Örnsköldsviks gymnasium. Bakgrunden var bland annat att endast ett fåtal elever sökte industritekniska programmet.
– Programmet var i stort sett nedläggningshotat, berättar yrkesläraren Mattias Mella.
När han började hösten 2016 var det fyra elever på programmet. Skolledning och lärare bildade då en grupp tillsammans med olika företagare för att försöka öka intresset för programmet. De bjöd in industrimagnaten Carl Bennet, som drev frågan om lärlingsanställning. Han kom till skolan tillsammans med representanter från Skolverket.
– Vi hade sedan kort tid på oss att marknadsföra men gjorde ett försök när niorna var på besök. Vi fick fullt intag med 16 elever och vi har haft fullt de senaste tre åren, säger Mattias Mella.
Lönen för gymnasielärlingarna är 92 kronor i timmen för tvåorna och 111 kronor för treorna. Det motsvarar 70 och 85 procent av lägsta lön enligt centrala avtalet.
Mattias Mella tar fram miniräknaren och får snabbt fram vad det motsvarar för månadslöner före skatt. Det blir 10 656 kronor för treorna som är på arbetsplatsförlagt lärande (apl) tre dagar i veckan. Tvåorna är ute på företagen 2 dagar i veckan.
Lina Hellgren och hennes lärare Mattias Mella i plåtverkstaden på Örnsköldsviks gymnasium. Foto: Jonas Forsberg
Finns det en risk att eleverna söker programmet tack vare att man får lön och inte till följd av intresse?
– Nej, när vi intervjuar eleverna så framgår att de har sökt efter intresse. Sen kanske inte alla har det genuina intresset men de kämpar på. Så kan det nog vara oavsett utbildningsform, svarar Mattias Mella.
Det är skolans utbildningskontrakt som styr apl. Om företaget inte matchar den utbildning som utlovas så kan kontraktet brytas.
– Det har aldrig skett. Vi har tät och bra kontakt med företagen. Det har också fungerat bra på apl, som är halva utbildningstiden. Ingen elev har blivit uppsagd under de tre åren. En elev har bytt företag.
När Mattias Mella började som yrkeslärare i Kiruna år 2011 så hade eleverna traditionell apl på 15 veckor. Så omställningen har varit stor för honom att ha lärlingselever.
– Som lärare är det svårt att släppa iväg eleverna och lita på att företagen fixar utbildningen. Så initialt hade vi lärare nog lite skräck men det har fungerat över förväntan.
Han måste tänka mer flexibelt för att hans elevgrupp ska få med alla moment i kurserna.
– Jag kan till exempel ha tio elever som är ute på tio olika företag. Så då får jag lägga upp undervisningen individuellt när de är inne på skolan.
Utbildningen på Örnsköldsviks gymnasium har blivit het sedan de införde lärlingsanställning. Foto: Jonas Forsberg
Inför betygsättningen så har han med sig en del information från trepartssamtalen ute på företagen. Eleverna redovisar också vad de gör via en app.
– Vi ser så klart också vilka kunskaper de fått när de är på skolan för undervisning i mina svetskurser och andra yrkesämnen.
Första året när eleverna är inne på skolan får de bland annat undervisning i tillverkningsunderlag och ritningsläsning, människan i industrin, produktionskunskap, produktionsutrustning, svets grund och datastyrd produktion. Till jul söker de inriktning svets eller CNC.
Eleven Lina Hellgren har sökt CNC och är inne på sitt andra år på industritekniskt program.
– Jag har alltid velat gå en praktisk utbildning så det här passar mig bra.
Att hon får anställning med lön har inte varit avgörande för hennes val.
– De har inte spelat så stor roll. Det viktiga är att vi ska få komma ut på en arbetsplats men visst är det extra bra att vi får lön.
Lina Hellgren är inne på sitt andra år på industritekniskt program. Det viktiga är att hon får vara ute mycket på en arbetsplats. Att få lön känns extra bra. Foto: Jonas Forsberg
Lina Hellgren hoppas att få göra olika moment på sin lärlingsplats.
– Jag vill jobba med CNC och gärna ha en egen maskin. Det är eftertraktat med tjejer i industrin så jag hoppas att bli bra mottagen.
Eleverna kan välja grundläggande högskolebehörighet genom att läsa extra svenska och engelska. De kan också läsa utökat program med 2 800 poäng. Läraren Mattias Mella berättar att nära 30 procent av eleverna läser högskolebehörighet. Det är vanligare på inriktning CNC än på svets.
Lina Hellgren har inte valt högskolebehörigheten.
– Om jag vill ha högskolebehörighet så kan jag läsa in extra engelska och svenska efter gymnasiet. Det roligaste nu är att få vara i verkstaden, säger hon och visar olika moment när vår fotograf kommer till skolan.
Inför valet av lärlingsplats har eleverna skrivit ett cv. Varje företag och varje elev träffas i en slags ”speeddejt” under sju minuter. Företagen får sedan önska tre elever och eleverna tre företag. Totalt samverkar Örnsköldsviks gymnasium med 14 företag inom industrisektorn.
Yrkesläraren Mattias Mella har flera elever som är ute på företag och lär sig olika moment. Då gäller det att lägga upp undervisningen individuellt när de är inne på skolan, säger han. Foto: Jonas Forsberg
Eleverna har ingen garanti att få jobb på det företag där de har sin lärlingsplats men i stort sett alla får jobb, antingen på det företaget eller på ett annat.
– Vi brukar säga att företagen får två års provanställning. Industrin ropar efter folk och det är stora pensionsavgångar. En osäkerhetsfaktor nu är dock hur coronapandemin påverkar företagen, säger Mattias Mella.
Det gäller att vara tydlig med vad skolan förväntar sig av företagen och vad företagen förväntar sig av oss, betonar Mattias Mella. En framgångsfaktor är att skapa en god relation med handledaren. Han besöker varje elev var tredje vecka i genomsnitt.
– Efter ett tag med samma handledare så blir man som en i gänget när man kommer på besök. Om en elev till exempel får stå och kapa balk i tre veckor så är vi tydliga och säger till att det måste vara variation. Men de problemen har vi i stort sett inte längre. Företagen ser det som utbildning och inte som billig arbetskraft. De har varierande schema för elevernas uppgifter. Det känns som att vi har kommit långt, säger Mattias Mella.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.