
Gabriella Budak och Lukas Ördén har haft apl på förskola. De uppskattar att ha fått komma till samma arbetsplats. Foto: Christopher Hunt
Reportage
I Rönninge gymnasium får eleverna komma ut tidigt på arbetsplatsförlagt lärande. De återkommer sedan till samma ställe under hela utbildningen.
– Vi har provat många varianter men det här upplägget är bra, säger läraren Malin Nyberg.
Gabriella Budak och Lukas Ördén är på väg till Rönninge gymnasium med en var sin dator under armen. De går sista året på barn- och fritidsprogrammet och ska träffa sin lärare Malin Nyberg. Det är dags att stämma av lite om gymnasiearbetet. Gabriellas handlar om pedagogiska måltider och Lukas har skrivit om utomhuslek.
Många lärare berättar att deras huvudmän inte tar apl på allvar.
Under utbildningen har de haft 18 veckors arbetsplatsförlagt lärande (apl). De har trivts utmärkt och har svårt att komma på något som har varit mindre bra.
Att få en inblick i arbetslivet och att omsätta teori i praktik nämner båda som värdefullt under veckorna på förskolan tillsammans med personal och barn.
– Man har fått en större inblick i konflikthantering som vi har läst om i skolan, säger Lukas Ördén.
– Det är givande att se att alla barn har olika behov. En del har olika funktionsnedsättningar, säger Gabriella Budak.
Gabriella Budak och Lukas Ördén har haft apl på förskola. De uppskattar att ha fått komma till samma arbetsplats. Foto: Christopher Hunt
Rönninge gymnasium har apl-perioden i mitten av terminerna. Tre veckor på hösten och tre på våren i varje årskurs. Malin Nyberg, som är yrkeslärare och apl-samordanare på barn- och fritidsprogrammet, ser stora fördelar med den fördelningen.
– Vi har provat många varianter men det här upplägget tycker vi är bra. Det ger en gedigen utbildning. Vi hinner förbereda eleverna med kunskaper och vad som gäller i yrket som att exempelvis anpassa sig efter arbetstider och andra regler men också att de får med sig de kunskaper som rör apl-uppgifterna för perioden, säger Malin Nyberg.
Efter en apl-period det viktigt att fånga upp vad eleverna har varit med om, betonar hon. Att det blir ett erfarenhetsutbyte i klassrummet.
Det finns också en fördel med att börja tidigt första året med apl.
– Det är lite på darriga ben, som en del elever gör sin första apl, men det fungerar bra. Handledarna stöttar oss i det här. Eleverna får snabbt praktiska erfarenheter som vi kan bygga på i teoretiska resonemang.
Malin Nyberg, lärare på barn- och fritidsprogrammet, ser ett stort värde i att eleverna får reflektera över sina erfarenheter när de kommer från en period med apl. Foto: Christopher Hunt
Eleverna besöker också sin plats i förväg och ibland följer en lärare med om eleven önskar det.
En fördel med tidig apl är också att några elever upptäcker om de har valt fel gymnasieprogram.
Under apl-perioderna är de tre yrkeslärarna på barn- och fritidsprogrammet i stort sett undervisningsfria. Det ger utrymme till flera besök på arbetsplatserna. Ett långt besök med trepartssamtal ingår i varje treveckorsperiod och det blir ofta fler besök utöver det.
– För de elever som behöver mycket stöttning kanske vi åker ut två dagar i veckan. En del elever har svårt att sortera i allt som händer på deras apl-plats. Ibland kan det också uppstå en konflikt mellan eleven och personalen. Då blir vår rektor involverad men det händer sällan.
Ibland kontaktar någon handledare Malin Nyberg för att eleven behöver lite stöttning.
Det är på lite darriga ben, som en del elever gör sin första apl, men det fungerar bra. Handledarna stöttar oss i det här.
– Det kan handla om att bara prata av sig. Det hjälper mycket. Handledarna uppskattar när vi kommer så här spontant för de har ofta fullt upp med sitt uppdrag med stora barngrupper och annat.
I kurser där en stor del innehåller apl så blir trepartssamtalet extra viktigt tillsammans med de uppgifter som eleverna har med sig.
– Det blir lite av ett detektivarbete att på trepartssamtalen översätta det som sägs av handledaren till innehåll i kursen. Eleverna gör verkligen ett kunskapshopp under apl.
Målet är att eleverna ska vara återkommande på en arbetsplats för att lära känna personalgruppen och barnen. Syftet är att det ska öka tryggheten.
– Tidigare försökte vi få till att eleverna skulle vara på olika platser för att ge en bredd. Men vi upplevde att det blev otryggt för eleverna. Att jobba i förskola och skola är väldigt relationsbetingat. Nu när de kommer ut på en ny period kan de bara ta vid då de känner barnen, sin handledare och övrig personal.
Gabriella Budak och Lukas Ördén har merparten av tiden varit på en varsin förskola i Salem men båda har provat på en annan arbetsplats under varsin treveckorsperiod. De har trivts på båda ställena men mest där de varit störst del av tiden.
Gabriella Budak planerar att utbilda sig till förskollärare efter gymnasiet. Foto: Christopher Hunt
– Som jag känner nu vill jag helst arbeta med yngre barn så det har varit bra med ett- till treåringar i Salem. Min plan är också att utbilda mig till förskollärare, säger Gabriella Budak.
– Jag vill jobba inom barnomsorgen. Kanske kan det bli på min apl-plats där jag redan har jobbat lite extra, säger Lukas Ördén och ser nöjd ut på en av bänkarna ute på skolgården.
Varje apl-period har sina ”egna glasögon”, berättar deras lärare. Den första perioden handlar om frågor kring lärmiljön och kursen lärande och utveckling och den andra om konflikthantering och kommunikationskursen.
För att apl ska bli bra gäller det att samtliga inblandade tar sin del av ansvaret, betonar Malin Nyberg. För snart sju år sedan satsade Salems kommun på att utveckla apl genom ett samverkansavtal.
– Kommunen tar nu ett större ansvar och betonar att apl är viktigt. De vill ha det här yrkesprogrammet i kommunen och inser värdet av att i förlängningen kunna anställa våra elever. Innan det här utvecklingsarbetet visste vi inte om man skulle få ut sina elever eller inte. Nu är alla garanterade platser i kommunala skolor och förskolor. Men vi har också elever hos fristående huvudmän.
Malin Nyberg är också anlitad för kurser i att utveckla apl via Skolverket och Stockholms universitet. Då träffar hon yrkeslärare från Mälardalen och Norrland.
– Många lärare berättar att deras huvudmän inte tar apl på allvar. Lärarna måste hålla många lektioner samtidigt med apl-perioderna. Ska arbetet bli bra så måste lärarna ges tid och på samtliga nivåer måste apl tas på allvar. Hinner jag besöka mina elever och får jag ut dem på apl? Det är frågor som tyvärr håller många yrkeslärare vakna på nätterna.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.