Läraren Petra Jonasson i övningsbutiken tillsammans med eleverna My Trotzig och Emelie Gylling. Till höger: Den praktfulla skolbuketten.
Här blomstrar blivande florister – se filmen från skolan!
Moa Ahlfors, Emelie Gylling och Lisa Olsson arbetar med sina vårbuketter. Foto: Oskar Omne
Reportage
Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.
– Övningsbutiken är väldigt värdefull inte minst för att kunna träna för kommande apl, säger floristläraren Petra Jonasson.
Här i artikeln kan du se filmen från utbildningen.
Det är onsdag morgon på S:t Eriks gymnasium intill Fridhemsplan i Stockholm. Inne i en av floristsalarna har läraren Petra Jonasson ställt fram svarta hinkar med tulpaner, rosor, vide, pil och al.
– Ni ska göra tulpanbuketter och kransar till butiken. Tänk på att tulpanernas färg ska passa till de kvistar ni väljer, säger Petra Jonasson.
Miranda Thysell har valt rosa tulpaner.
– Jag tror att det kommer att passa bra med den här färgen. Tulpan är lite av en favoritblomma, säger Miranda Thysell, som går i årskurs 1.
Buketterna ska vara klar till försäljning på fredag. Då står eleverna i övningsbutiken som ligger vägg i vägg med lektionssalen.
Högskolebehörighet
I den här första årskursen går det 15 elever. Det är den första årskurs där högskolebehörighet ingår som grund för hantverksprogrammet och de andra yrkesprogrammen. Här på floristinriktningen berättar Petra Jonasson att ungefär en tredjedel brukar välja extra svenska och engelska för att bli högskolebehöriga.
– Jag tror inte att det kommer att ändras så mycket. I min etta är det ungefär en tredjedel som ska läsa in högskolebehörigheten. Så har det även varit tidigare när man har fått välja till extra kurser.
Petra Jonasson menar att det är bra med högskolebehörighet men betonar att man kan kompletta senare.
– Svenska och engelska är kurser som är förhållandevis enkla att läsa in på komvux. Hantverk och mer estetiska kurser är svårare och de kanske kostar pengar. Vi har även många roliga individuella val här på floristutbildningen. Det är till exempel keramik, bild och form, foto samt ledarskap.
Petra Jonasson är nu inne i övningsbutiken och planerar inför kommande fredag. Då kommer lärare från skolan och boende i närområdet för att handla vårbuketter. Fönsterna i butiken är stora och släpper in mycket ljus och bakom Petra Jonasson pryder en ranunkel.
– Det är en blomma som är väldigt populär på våren. Andra populära blommor så här års är tulpaner, vårlökar och anemoner.
Kurserna i floristutbildningen bygger på varandra med progression i varje kurs.
– Mycket av det praktiska är kopplat till de teoretiska ämnena. Det är också mycket färg och form i hantverkskurserna. Försäljning och service är också viktigt, så vår övningsbutik är verkligen värdefull.
Petra Jonasson menar att floristyrket har ändrats mycket. Utbudet av olika blommor är större jämfört med ett tiotal år sedan och det finns inte så många svenska handelsträdgårdar kvar.
– Det talas också mer om miljön. Hur det odlas och hur frakterna går till från till exempel Nederländerna. Det har också kommit flera självplocksodlingar med ”slow growing” där man odlar från frö till färdig produkt,
Gott om jobb
Ämnesövergripande undervisning ingår för elever på floristutbildningen. Ett exempel är samverkan med idrott och hälsa. Det sker inför den första perioden med apl.
– Här tar vi upp ergonomi och hur man ska hålla i yrket. Att vara florist kan vara tufft då man står hela dagar.
Petra Jonasson har varit lärare i 15 år. Tidigare har hon haft egen blomsterbutik och hon har även jobbat som florist i London och Berlin.
– Jag älskar lärarjobbet och att se hur eleverna utvecklas.
Totalt är de fyra floristlärare på skolan.
– Det är fantastiskt att ha kollegor. Tidigare på en skola vara jag ensam floristlärare och det är stor skillnad.
Petra Jonasson har även fått uppskattning i och med att utses till Årets yrkeslärare av Worldskills Sweden. Hon nominerades av kollegor och elever.
– Jag försöker att förmedla glädjen i yrket. Relationer med eleverna är också viktigt när de är så unga.
De flesta är motiverade när de börjar på utbildningen. Andra behöver man pusha mer.
– En del blir förvånade när det är så många begrepp, olika delar latinska namn, färg och form olika delar tekniskt och kompositionsmässigt med olika buketter.
Men det är inte många som hoppar av utbildningen. Kanske två tre elever som oftast kommer på tidigt att de har valt fel.
Söktrycket varierar. I årskurs 1 är det femton elever, i tvåan är det 17 och i trean 5 elever.
– Vi vet inte varför det varierar så mycket. Vi har marknadsfört oss på samma sätt.
Den första perioden med apl är i tvåan med sju veckor och i trean åtta veckor. I årskurs ett får de känna på yrket i övningsbutiken.
Det är inga problem att få apl-platser, berättar Petra Jonasson:
– Vi har ett bra nätverk på skolan med företag. Det tycker att våra elever är väl förberedde när de kommer ut på apl. Det blir också lite av en marknadsföring för våra elever. Vi försöker också matcha lite med vilken elev vi tror passar på just den blomsterbutiken.
Framöver ska arbetsmarknadens ges ökat inflytande över dimensionering en av gymnasieutbudet. Petra Jonasson är inte orolig för att platserna på floristutbildningen ska minskas:
– De elever som vi utbildar i Stockholm och som vill fortsatta i blomsterbranschen har goda förutsättningar till jobb.