
Ingela Kjellander, lärare på vård- och omsorgsprogrammet arbetar nästan alltid verksamhetsnära. Foto: Fredrik Jalhed.
Max Ghodrat Husseini är en av tre elever som har deltagit i det verksamhetsnära projektet att skapa VR-filmer. Foto: Fredrik Jalhed.
Reportage Vård- och omsorgseleverna i Mariestad befinner sig ofta mitt i verkligheten. Här jobbar man med verksamhetsnära projekt. Nu senast genom att spela in stadspromenader för dementa personer, i 3D-format.
Hej Lasse, säger vård- och omsorgseleven Max Ghodrat Husseini försiktigt när vi kommer till äldreboendet Mariegärde i Mariestad, och lägger handen på hans axel.
Lasse är dement och en av de boende som Max Ghodrat Husseini har träffat när han extrajobbat på Mariegärde.
I dag ska Lasse få prova VR-glasögon och se filmer som Max Ghodrat Husseini och hans två klasskamrater på Vadsbogymnasiet har spelat in.
Lärarna på vård- och omsorgsgymnasiet arbetar ofta verksamhetsnära och det här är ett av många projekt som eleverna har deltagit i. Den här gången har de samarbetat med äldreboende och kommunens digitaliseringsstrateger. Elever i årskurs två har fått 3D-filma olika platser runt om i staden, där många av äldreboendets boende har spenderat sina liv. Filmerna utspelar sig bland annat i Domkyrkan, hamnen och i Gamla stan.
Ingela Kjellander, lärare på vård- och omsorgsprogrammet arbetar nästan alltid verksamhetsnära. Foto: Fredrik Jalhed.
Läraren Ingela Kjellander frågar Lasse om han vet varför han har fått besök och vad de ska göra i dag? Han har testat VR-glasögonen förut, kanske minns han?
Nej, blir svaret.
– Men jag är med på allt, så länge det inte gör ont, säger han och ler.
Innan vi träffar Lasse berättar Max Ghodrat Husseini att han tycker att det här arbetet har känts väldigt meningsfullt. Klasskamraten Tindra Åkerström nickar. Hon har också varit delaktig. Precis som Selma Åhlén som inte kunde vara med i dag.
– Syftet med filmerna är att få de äldre att känna sig delaktiga i världen utanför. Kanske flera känner igen samma saker och då blir det som ett samtalsämne, säger Tindra Åkerström.
Tindra Åkerström VR-filmade i Mariestads domkyrka.
Tanken är inte att de inspelade VR-filmerna ska ersätta utomhusvistelser.
– I bästa fall kan det hjälpa dem att få tillbaka gamla minnen. Många har bott i Mariestad i hela sitt liv. Nu kan de inte gå och då kan de få uppleva de här platserna ändå, säger Max Ghodrat Husseini.
En viktig del i det hela är att personalen samtalar med de boende efteråt, att man tillsammans pratar och reflekterar över det man har sett, förklarar Tindra Åkerström.
Vår utbildning handlar mycket om bemötande. Att vara ute i verksamheterna kan även bidra till självständighet.
Åter till Lasse som sitter i sin rullstol och precis har fått hjälp med att sätta på sig VR-glasögonen. I dag ska han få gå upp i kyrktornet, steg för steg i en slingrig trappa, nästintill svindlande. I slutet av filmen möts man av den öppna och ljusa utsikten över staden. Och Lasse rör sig lite fram och tillbaka när han följer med upp i tornet.
– Känner du igen dig? frågar Ingela Kjellander.
Det gör han inte, visar det sig. När han tagit av sig VR-glasögonen ställer hon frågan om vilken plats han skulle vilja uppleva i de VR-glasögon han har på sig.
– Du är gammal jägare och har suttit i många jakttorn. Dina ben fungerar ju inte riktigt – tänk om du skulle kunna sitta i ett jakttorn och uppleva det ändå? På så vis skulle skogen komma till dig.
Lasse nickar och ler igenkännande. Den idén tilltalar honom. Sedan får han se ytterligare en film – en professionell VR-film – och ge sig ut på savannen och möta elefanter.
Jonny Samuelsson, till vänster, är digitaliseringsstrateg inom vården i Mariestad kommun. Den här typen av VR-teknik växer hela tiden, berättar han. Foto: Fredrik Jalhed.
Max Ghodrat Husseini berättar om första gången de visade sina filmer på vårdhemmet. Det blev en succé.
– Då var det en man som föreslog att vi skulle spela in en film inifrån hytten av en lastbil. Han var lastbilsförare och skulle gärna uppleva det igen.
Ingela Kjellander poängterar att det skolan har bidragit med i det här projektet är elever, och att initiativet kom från kommunen. Maja Ohlsson, digitaliseringsstrateg med inriktning skola, har stöttat eleverna i arbetet, visat dem hur man filmar och stått för redigeringen.
Jonny Samuelsson är digitaliseringsstrateg inom vården. Han berättar att tekniken fortfarande är ganska ny inom det här användningsområdet, och att forskning i Lund har visat att den är framgångsrik, precis som i det här projektet.
– Ja, det här har varit ett pilotprojekt. Nu ska vi spika det hela vägen. Det optimala vore om anhöriga skulle kunna göra egna VR-filmer från dop, bröllop och högtider.
När Ingela Kjellanders och hennes kollega Ann-Charlotte Sandsjö arbetar verksamhetsnära är ambitionen att skapa en förståelse för äldre generationer och låta eleverna uppleva verkligheten i den värld de ska ut i.
– Hela vår utbildning handlar ju mycket om kommunikation och bemötande. Och att vara ute i verksamheterna kan även bidra till en självständighet hos eleverna.
Under arbetet med VR-projektet fick eleverna reflektera över betydelsen av minnen, vad äldre kan vara intresserade av och hur man förhåller sig till en person som har förlorat sitt minne, och ofta andra funktioner.
Det här arbetssättet är väldigt lärorikt, anser Ingela Kjellander.
– Det är ju en sak att läsa i böcker, en annan sak att vara ute i verkligheten. Demens är den tyngsta delen för våra elever att komma ut till. Personer med demens kan reagera olika och då får man lära sig att bemöta det i stunden säger hon.
Våga testa, trots att det kan kännas arbetskrävande, och inte börja med att analysera allt i minsta detalj.
Hennes råd till yrkeslärare som vill jobba verksamhetsnära är att våga testa, trots att det kan kännas arbetskrävande, och inte börja med att analysera allt i minsta detalj. Dessutom kan man bygga in det kunskapsinnehåll som projekten ger även i andra kurser.
Ann-Charlotte Sandsjö har hållit i många verksamhetsnära projekt.
– Jag tycker att det är värt att göra det här eftersom eleverna lär sig så mycket på vägen, även om det ibland inte blir precis som man hade planerat.
Sedan berättar läraren Ann-Charlotte Sandsjö att även eleverna kan behöva vara införstådda med att projekt av det här slaget inte måste gå ”perfekt”. Ett av hennes eget favoritprojekt är samarbetet med kommunens dagliga verksamhet Ankaret,
för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
– Då arbetade eleverna i grupp och fick träffa personalen på Ankaret för att få information om den grupp som de hade blivit tilldelade att jobba med. Sedan fick de fundera över vilken aktivitet de skulle genomföra med deltagarna, säger Ann-Charlotte Sandsjö.
Själva utmaningen var att anpassa aktiviteterna och hitta en nivå som passade den grupp de skulle ansvara för. Vissa sjöng karaoke eller körde femkamp, andra bakade, dekorerade pepparkakor eller spelade innebandy. Sedan avslutar varje grupp arbetet med att rapportera skriftligt, i någon form, säger hon och fortsätter:
– Något eleverna brukar inse när de jobbar med personer med intellektuell funktionsnedsättning är hur tydlig man måste vara i instruktioner och kommunikation.
Ingela Kjellander berättar att deras projektarbeten är ett sätt att hålla undervisningen à jour och verklighetsanknuten. Och att det här är det de brinner för.
– Vi vill hela tiden utvecklas. Vi vill bli bra, säger Ingela Kjellander.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.