En ämnesövergripande hamburgare

Yrkesläraren Kenneth Dahlgren jobbar ofta ämnesövergripande med kollegor i teoretiska ämnen.

Livsmedelskunskap, svenska och samhällskunskap. Alla de ämnena kan rymmas i en hamburgare. Läraren Kenneth Dahlgren är ”Årets yrkeslärare 2022”, inom restaurang och livsmedel. Här berättar han om ett av elevernas favoritprojekt.

Hamburgare, hållbarhet, presentationsteknik och tävling med syftet att motivera. Det är temat på Kenneth Dahlgrens och hans kollegors ämnesövergripande projekt som inkluderar svenska, samhällskunskap och ämnena livsmedelskunskap och hygien. Kenneth Dahlgren, yrkeslärare på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Åva gymnasium i Stockholm, samarbetar ofta med kollegor i andra ämnen. 

– I det här fallet får eleverna laga en vegetarisk burgare med tillbehör. Allt ska bestå av hållbara livsmedel, allt ifrån gotländska gråbönor till lite mer vanliga grönsaker, säger han och betonar att kollegan Kristina Ölander är minst lika engagerad i de här projektet som han själv, och att det är hon som brukar hålla i trådarna.

Kenneth Dahlgrens kollega Kristina Ölander är en av de drivande bakom det här projektet.

Eleverna går i årskurs ett och får jobba i grupper om tre. Utmaningen är att kunna enas om hamburgarens tillbehör, vad den ska bestå av, samt att göra en smarrig hamburgare – förstås.

–  De får själva välja livsmedel och sedan anpassas inköpen efter det, säger han.

Och det hinner bli ett gäng hamburgare innan smakerna sitter. Projektet pågår ofta i tre månader.

Testar och spånar

Steg i processen är att spåna om sin alternativa burgare. Först får eleverna testa en vanlig burgare. Därefter smakar de på olika alternativa växtbaserade burgare som finns i konsumentledet. Sedan blir det dags att börja fundera på hur de ska få ihop en egen burgare.

– Till stor del ligger arbetet i livsmedel- och näringskunskap, säger Kenneth Dahlgren.

Parallellt med arbetet i köket, då även hygien och ordning på arbetsbänken uppmärksammas av lärarna, övar eleverna på hur de ska presentera sin hamburgare och gör research om de livsmedel och råvaror de har valt, ur ett hållbarhetsperspektiv.

– När eleverna är nöjda med sin hamburgare och tycker att smakerna sitter ska de presentera den för oss lärare.

Och nu är det skarpt läge. Lärarna smakar av och lyssnar på elevernas presentation: hur de har tänkt rent smakmässigt, vilka delar som rätten innehåller och hur de har tagit hänsyn till hållbarhetsaspekten, säger han och fortsätter:

– I ett projekt av det här slaget kommer presentationen in automatiskt, utan att de tänker på det på samma sätt som annars. Allt blir lite avdramatiserad.

Tydliga trender

Ibland, när eleverna ska komma överens om vad hamburgaren ska innehålla, kan det bli rätt roligt, berättar Kenneth Dahlgren.

– Vid ett tillfälle sa en elev till mig ”En kompis tvingade på mig en banan!”…

– Eleverna har en jäkla fantasi och just den här uppgiften är tacksamt eftersom i princip alla har en relation till hamburgare.

Ofta går det att se vilka trender som råder inom den svenska matkulturen för tillfället.

– Ett tag var det ganska mycket picklad lök och nu är tryffelmajonnäs väldigt populärt, exempelvis.

Kenneth Dahlgren vann utmärkelsen ”Årets yrkeslärare”, inom restaurang och livsmedel 2022, som arrangeras av Utbildningsrådet för hotell och restauranger.

Han har arbetat som yrkeslärare i snart 20 år. Och älskar sitt jobb.

– Det är underbart att se hur eleverna växer som person när de utvecklas. Dessutom är det ju ett antal som inte lyckats så väl i grundskolan och för dem kan det här bli som en nyckel, att känna att ”det här är jag bra på”.

Projekt hamburgare - steg för steg:

  1. Dela upp eleverna i grupper. Tre personer i varje grupp brukar fungera bra.
  2. Låt dem testa en vanlig burgare, samt smaka på olika växtbaserade burgare, som finns i konsumentledet.
  3. Sedan blir det dags att börja fundera på vilken typ av hamburgare de vill göra och vilka smaker som passar ihop. Nu startar även samarbetsprocessen.
  4. Nu får de börja experimentera och ta beslut om hamburgarens innehåll. Om de vill tillföra nya råvaror än de som krävdes till den ”första” hamburgaren får de komma med nya önskemål.
  5. Dags för presentation. Eleverna har övat på att presentera sin hamburgare under svensklektionerna och samlat information gällande hållbarhet på samhällskunskapen.
  6. Juryn smakar, bestående av de involverade lärarna, får smaka av och bedöma presentation och hamburgare gemensamt.