Kampanj lanseras för att få fler yrkeslärare
Fler händer behövs i läraryrket. Acadademidia lanserar därför en kampanj för att locka yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Foto: Amina Dahlab
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Bristen är stor i landet både på yrkesutbildade i flera branscher och på yrkeslärare. Statistik från SCB visar att nio av tio arbetsgivare har svårt att rekrytera yrkeslärare. Och många branscher har redan idag svårt att rekrytera rätt kompetens. För att bristen på yrkesutbildade inte ska förvärras ytterligare i framtiden behövs fler yrkeslärare, betonar Academedia, som nu lanserar en kampanj för att få fler yrkesverksamma att omskola sig till yrkeslärare.
– Målet med vår kampanj är att så ett frö hos människor som idag jobbar som elektriker, VVS:are, mekaniker, undersköterskor och inom en mängd andra yrken, säger Paula Hammerskog, kommunikationsdirektör och ansvarig för kampanjen i ett pressmeddelande.
– Vi tror att det finns många därute som inte ens känner till att deras erfarenhet och kunskap är hett efterfrågad av både gymnasieskolor och vuxenutbildningar. Det vill vi sprida.
Stor utmaning
Hon talar om en ”jätteutmaning som behöver lösas”.
– Många gör stora insatser för att få fler att välja yrkesutbildningar, och det är bra, men vi behöver jobba lika hårt för att fler ska bli yrkeslärare. Yrkeslärare gör ovärderliga insatser för sina branscher och vi vet att många som börjat undervisa är väldigt nöjda med sitt val, säger Paula Hammerskog.
Kampanjen kommer att synas i sociala medier och kompletteras med annonser och en informationssida om hur man kan bli yrkeslärare. De som medverkar i kampanjfilmerna är främst elever och lärare från Praktiska Gymnasiet.
Academedia kommer också att ha studie- och yrkesvägledare som kan ge individuell vägledning till alla som är intresserade av att sadla om till yrkeslärare.
Läs mer: