Demokratiarbete på yrkesprogram
Boktips
Yrkesämnena och skolans demokrati-uppdrag, av Per-Åke Rosvall, Kristina Ledman, Mattias Nylund, Maria Rönnlund (Gleerups).
Yrkesämnena och yrkeslärarna befinner sig i skärningspunkten mellan utbildning och yrkesliv. På yrkesprogrammen finns en tradition av att innehållet är tydligt kopplat till arbetsplatspraktiker och att undervisningen bland annat sker genom specifika arbetsuppgifter.
Yrkesprogrammen behöver förstärkas på områden där eleverna får verktyg att påverka och utöva inflytande. Att ge yrkeselever möjligheter att delta i samtal om hur man kan organisera arbetet och vad som skapar yrkets förutsättningar i till exempel arbetslag eller fackförbund. Här diskuteras vilka kunskaper ämnesundervisningen kan ge för att problematisera rådande förhållanden på arbetsplatser och i yrkeslivet.
Författarna vill synliggöra hur undervisningen i yrkesämnen är och kan vara en väsentlig del av skolans demokratiska uppdrag. Boken bygger på resultat från ett forskningsprojekt.