Debatt: APL-kris för elever som läser datorteknik

Rektorerna Martin Molin och Anna Wiklund i Uppsala är oroade över bristen på APL-platser för elever som läser dator- och kommunikationsteknik. Foto: Privat och Stock adobe.

Att hitta APL-platser till elever på el- och energiprogrammet med inriktning dator- och kommunikationsteknik är svårt, konstaterar rektorerna Martin Molin och Anna Wiklund, som vill att företagen ska ta sitt ansvar. För kompetensbristen inom IT-branschen är stor.

Att hitta APL-platser till elever på el- och energiprogrammet med inriktning dator- och kommunikationsteknik är svårt, konstaterar rektorerna Martin Molin och Anna Wiklund, som vill att företagen ska ta sitt ansvar. För kompetensbristen inom IT-branschen är stor.

Nästan vart fjärde svenskt företag uppger sig ha svårigheter att rekrytera personal med rätt IT-kompetens. Det är förstås ett allvarligt hinder för en positiv utveckling av svenskt näringsliv i allmänhet och IT-branschen i synnerhet. Trots kompetensbristen är det förvånansvärt svårt för våra elever att hitta praktikplatser inom IT-branschen i såväl Uppsala som i övriga landet. En ekvation som inte går ihop.

Ämnet de brinner för

NTI-gymnasiet och Grillska gymnasiet utbildar inom el- och energiprogrammet med inriktning; dator- och kommunikationsteknik. I våra skolor utbildas exempelvis framtidens IT, support- och nätverkstekniker.

Till oss söker sig de ungdomar på väg in i vuxenlivet, som just gjort vägvalet att som valt att utbilda sig inom ett område som de brinner för. Här finns den arbetskraft ni kommer att söka behöva inom några år.

Varje år har vi tillsammans cirka 130 elever som behöver en praktikplats för sitt arbetsplatsförlagda lärande (APL). Elevernas praktik är avgörande för deras utveckling och för att de ska vara redo för arbetslivet efter studenten. Våra 15 veckors praktiktid, med vårt kontinuerliga lärarstöd, är också branschens möjlighet att visa upp den goda arbetsmiljön och de stimulerande utvecklingsmöjligheterna som erbjuds.

Branschen ges möjlighet att:

  • Förbereda nästa generation för branschens utmaningar - genom att erbjuda praktik får ni en chans att forma och förbereda framtidens medarbetare utifrån era specifika behov och krav.
  • Få nya perspektiv och idéer - praktikanter som just nu utbildar sig inom ert expertområde kommer med aktuella kunskaper och kan ge er nya perspektiv på era arbetssätt och processer.
  • Göra skillnad för en elevs framtid - genom att erbjuda en praktikplats ger ni en elev möjligheten att växa, utvecklas och bli anställningsbar – vilket kan visa sig vara en framtida tillgång för just ert företag.

Vi på NTI Gymnasiet Uppsala och Grillska Gymnasiet är redo att ta vårt ansvar, och vi vill göra det tillsammans med er i IT-branschen. Vi har svårt att tro att det finns andra och bättre lösningar, än att satsa på de ungdomar som så uppenbart visar intresse för att utbilda sig inom området. Vi kan tillsammans skapa en långsiktig stabil kompetensförsörjning inom branschen. Förmågan finns. Det som krävs är insikt, kännedom om förutsättningarna och en ömsesidig vilja. Tillsammans kan vi göra skillnad!

Debattörer:

Martin Molin är rektor Grillska gymnasiet Uppsala.

Anna Wiklund är rektor NTI Gymnasiet Uppsala.

 

Läs mer om APL:

Yrkesläraren om arbetet som matchmaker

”Förberedd apl minskar risken att eleven går hem”

Så får vi fler ungdomar att välja yrkesprogram