
Stefan Sjöstrand är yrkeslärare i svetsteknik och underhåll. Han lägger ner mycket jobb på att matcha rätt elev med rätt apl-plats och att skapa goda relationer, både till apl-platserna och till eleverna.
Angelice Alm Lennartsson och Enya Bengtsson går industritekniska programmet med svets- och underhållsinriktning på Nösnäsgymnasiet i Stenungsund. Foto: Fredrik Jalhed
Reportage I Stenungsund står företagen på kö för att få apl-elever från det industritekniska programmet. Det nära samarbetet med arbetslivet ledde i höstas till utmärkelsen Årets gymnasieskola 2022 i Göteborgsregionen. Nösnäsgymnasiet uppmärksammades också för sin satsning på att få fler tjejer till yrkesprogrammen.
Jag kände aldrig någon tvekan att söka hit för att jag var tjej, säger Hannah Kristiansson, som nu går i trean på industritekniska programmet med inriktning svetsning.
Hon gör just nu sin apl på Swedish Match i Kungälv, men har kommit till skolan en stund för att vara med på ettornas lektion som en extra handledare. Och visst känner hon sig också som en förebild för andra tjejer i denna mansdominerade miljö.
– Om jag kan vara med och påverka andras yrkesval så gör jag gärna det. Jag har varit med ute i högstadieklasser och pratat om vårt program och tycker också det är roligt att ha en handledande roll. Kanske jag kan bli apl-handledare i framtiden också? säger Hannah Kristiansson.
Stefan Sjöstrand är yrkeslärare i svetsteknik och underhåll. Han lägger ner mycket jobb på att matcha rätt elev med rätt apl-plats och att skapa goda relationer, både till apl-platserna och till eleverna.
”Jag ser redan flera framtida handledare bland mina treor.”
Yrkesläraren Stefan Sjöstrand, som undervisar i svetsteknik och underhåll, berättar att många av hans tidigare elever nu är apl-handledare. Flera av dem har blivit chefer eller egenföretagare och är självklara samarbetspartners.
– Och jag ser redan flera framtida handledare bland mina treor. Hannah är definitivt en av dem, säger Stefan Sjöstrand.
När Yrkesläraren besöker hans klassrum ska ettorna få lära sig ett nytt moment.
– Här ser ni att vi fått ny utrustning ochi dag ska ni få pröva på att löda, säger Stefan Sjöstrand, och pekar på de ouppackade kartongerna med nya kopparrör.
Efter en kort instruktion sätter eleverna i gång och kapar, gradar och putsar så att rörbitarna först ska kunna sättas ihop för att sedan kunna lödas samman med hjälp av ett silver-fosforkopparlod.
I årskurs tre, när alla moment inom svets- och underhållsteknik är genomgångna får eleverna samla ihop sina kunskaper i gymnasiearbetet – som utgörs av ett internationellt svetsarcertifikat. Sedan väntar apl.
Även om det dröjer innan de här ettorna får komma ut på apl, får de under sina två första år god förberedelse inför vad näringslivet kräver av dem. Flera av företagen som skolan samarbetar med kommer gärna på besök till skolan och tvärtom. Och Stefan Sjöstrand själv får förstås en ständig uppdatering på vilka kunskaper som efterfrågas i industrin.
Det är första gången eleverna får prova på att löda. Efter första försöket är det skönt med en paus och lite kompissnack i ett av svetsbåsen.
Samarbetet mellan skola och arbetsliv har en lång tradition i Stenungsund, som framför allt är känt för sina stora processindustrier. Redan när Nösnäsgymnasiet öppnades 1976, fanns ett intresse från industrin att fånga upp eleverna på de tekniska utbildningarna. I dag ingår det industritekniska programmets båda inriktningar (driftsäkerhet och underhåll/svetsteknik respektive processteknik) och det tekniska programmet i ett teknikcollege. Företagen tar en aktiv del i utbildningen från början för att säkra sitt behov av framtida kompetens. I praktiken innebär det till exempel att företagen och skolan tillsammans gör aktiviteter för att få fler tjejer att söka till tekniska utbildningar, att företagen besöker skolan och berättar om sin verksamhet och att de tar emot elever på apl. Teknikcollege har också tagit fram en egen handledarutbildning för apl-handledarna på företagen, som komplement till den som finns på Skolverket.
Stefan Sjöstrand ser alltid till att det är lika många tjejer som killar som visar upp det industritekniska programmet på årskurs-åtta-dagar, gymnasiedagar, öppet hus och liknande. Nästa gång är det Angelice Alm Lennartssons och Enya Bengtssons tur att visa kommande elever att det är kul med teknik.<br />
Stefan sjöstrands kollega Daniel Eiylhoff jobbar på den processtekniska inriktningen av industriprogrammet. Hans apl-platser finns på de större kemiföretagen i Stenungsund, en bransch som ständigt behöver nya medarbetare.
– Vi har fler apl-platser än elever och många av våra handledare har själva gått vår utbildning, säger Daniel Eiylhoff.
Eleverna vet att 90 procent av dem kommer att få jobb direkt efter gymnasiet.
En av de elever som redan fått fast jobb är Abd Khaled. Han går i trean och gjorde sin apl på Borealis krackeranläggning och börjar sitt nya jobb i slutet av juni.
– Apl-tiden är ju lite som en 19 veckor lång arbetsintervju, där man på riktigt får visa vad man kan och att man tar ansvar, säger han.
Han berättar om en apl-period som var som en förlängning av skolan, eftersom han även på arbetsplatsen behövde läsa in många moment – om till exempel processflöden och säkerhet.
Abd Khaled tycker det är synd att inte fler tjejer söker till processinriktningen. Han har två tjejer i sin klass, medan det på motsvarande vuxenutbildning på yrkeshögskolan är hälften tjejer.
– Kompisar betyder så mycket i den åldern och det är ju helt fel att det ska styra. Jag gick emot kompistrycket själv när jag sökte hit och det ångrar jag inte. Vi ser ju intresset hos tjejerna när de är här på årskurs-åtta-dagarna (se faktaruta), men sedan vågar de inte.
Processinriktningen i Stenungsund har sedan länge också varit högskoleförberedande, helt enkelt för att industrin ställer sådana krav. Det har varit en lokal lösning jämfört med andra yrkesprogram där högskolebehörigheten fram till nu varit frivillig.
Från och med i höst görs alla yrkesprogram om så att de blir högskoleförberedande i grunden, vilket gör att eleverna kommer att läsa fler gymnasiepoäng per termin jämfört med de rent högskoleförberedande programmen. Men de har också möjligheten att välja bort den grundläggande behörigheten om de vill.
För Daniel Eiylhoffs elever blir det ingen skillnad mot tidigare, men Stefan Sjöstrand är orolig för att hans svetselever tar det negativt om de behöver välja bort kurser,
i stället för att som nu ha möjlighet att välja till.
– Jag vill hellre peppa eleverna än säga till elever med bekymmer i de teoretiska ämnena att de ska välja bort något. Det blir ett ansvar för både oss lärare och elevhälsan att se till att detta framförs på ett bra sätt.
LÄS ÄVEN:
Yrkeslärarnas viktigaste kompetenser är rankade
Skolministern vill ha en ny form av yrkesskola
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.