Yrkeslärare om vikten av ett bra schema

Yrkeslärarna Anna Wessling, Hans-Åke Clarberg och Malin Nyberg tycker till om hur ett bra schema ska se ut och om vikten att kunna koppla av efter jobbet.

Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.

Anna Wessling, yrkeslärare på barn- och fritidsprogrammet Härnösands gymnasium.

Hur ska ett bra schema vara?

Ett bra schema ska vara varierat med cirka tre lektioner per dag och det ska finnas tid mellan lektionerna, och tid för lunch och förberedelser och reflektion. 

Vad ser du fram emot det här läsåret? 

– Att möta nya och gamla elever och se dem utvecklas i yrket. Att starta den nya inriktningen pedagogiskt och socialt arbete och att jobba mot den nya yrkesutgången stödassistent.

 Hur gör du för att koppla av från jobbet?

– Jag tränar på gym, spelar golf och umgås med nära och kära. 

 

Hans Åke Clarberg, yrkeslärare på fordons- och transportprogrammet Wendelsgymnasiet i Kristianstad.

 Hur ska ett bra schema vara?

– Vi har ett bra schema med hela dagar med karaktärsämnen tre dagar i veckan. Det gör att jag hinner förbereda och planera och förbereda lektionerna de andra två dagarna.

Vad ser du fram emot det här läsåret? 

– Jag behåller min klass och ser fram mot att de nu går trean och ska blir färdiga med sina kompetenser. Elever mognar och utvecklas mycket mellan tvåan och trean.

Hur gör du för att koppla av från jobbet? 

– När jag jobbade som trafiklärare tog jag med mig jobbet hem. Men nu som yrkeslärare har jag lärt mig att jobbet stannar på jobbet. På fritiden ägnar jag mig åt bilar och jakt, vilket tar tankarna från jobbet.

 

Malin Nyberg, yrkeslärare barn- och fritidsprogrammet Rönninge gymnasium och krönikör på Yrkesläraren.

 

Hur ska ett bra schema vara?

 

– Det ska framför allt finnas plats för en lärares kärnuppdrag, undervisning. Skolan är fylld med så galet många andra arbetsuppgifter och ibland känns det som om undervisningen är något som bara ska ske av sig självt, utan tid för planering och efterarbete. Det behöver även finnas plats för pauser mellan lektioner så att man hinner ställa i ordning klassrummet. För att det ska bli möjligt behövs en skicklig schemaläggare och en tjänstefördelning som är rimlig.

 

Vad ser du fram emot det här läsåret?

 

– Jag ser fram emot att se eleverna växa och utvecklas. Det är det som ger glädje i det här jobbet. När eleverna upptäcker att lärande är roligt och när de ser att de själva utvecklas, då blir jag glad.

 

Hur gör du för att koppla av från jobbet?

 

– Jag har periodvis svårt att släppa tankarna på jobbet - speciellt under arbetstunga veckor. Det som kan få mig att koppla av är familj, vänner och mina intressen. Jag trivs som bäst när jag får umgås och skratta ihop med familj och vänner, när jag får hänga i stallet eller ägna mig åt idrott, helst i naturen. 

 

Läs mer: 

Yrkeslärarnas viktigaste kompetenser är rankade

Fler utbildningar ska leda till arbete