Tre yrkeslärare säger upp sig – ord står mot ord

Rasmus Melandsö och hans två kollegor på Hushagsgymnasiet i Borlänge valde att inte acceptera det ökade antalet elever. Foto: Privat och Adobe Stock.

Förra året tog Hushagsgymnasiet in 18 elever på VVS- och fastighetsprogrammet. I år tog man in 22. Totalt ohållbart, enligt Rasmus Melandsö och hans två kollegor som nu har sagt upp sig. Eleverna kommer inte få den undervisning de har rätt till, anser de.

För ett halvår sedan gick det rykten på Hushagsgymnasiet i Borlänge att skolan skulle ta in 22 elever i stället för det nuvarande antalet 18 elever på VVS- och fastighetsprogrammet, berättar yrkesläraren Rasmus Melandsö. Programmet har gott rykte och det var många sökande. Nu har han sagt upp sig, tillsammans med två kollegor, på grund av det ökade elevantalet. 

Beslutet att ta in fyra elever till sköttes på ett väldigt dåligt sätt, anser han. 

–  Vi förväntade oss ett samtal med ledningen om hur det här skulle påverka oss lärare men ingen ville prata med oss. Som jag ser det handlar det här bara om pengar och elevantal, inte om att erbjuda en bra utbildning.

Det här rör sig om fyra elever, är det så mycket? 

– Vi trodde att man planerade att bygga ut eller hitta en större lokal, men det var inte aktuellt, och det är det som är grundproblemet. Vår lokal inte kan ta emot fler än 18 elever då lokalen är byggd med övningsbås med olika övningar, färdiga väggar och golv. Hade vi haft en rymlig lokal så hade detta inte varit ett problem.

Lärare och chef oense

Christine Ripås, gymnasiechef i Borlänge kommun, håller inte med om att lärarna inte har fått vara delaktiga i processen. 

– Rektorn har haft en dialog med lärarna och diskuterat och föreslagit olika sätt att hantera det hela, säger hon.

Ord står mot ord. Rasmus Melandsö berättar att det inte har funnits någon dialog.

– Lärarlaget bjöd till och med in rektorn till deras lokaler i ett tidigt skede för att visa honom hur de jobbar. Men ingen kom. Det gjorde oss förvånade. Det var först strax innan vi skulle gå på semester som rektorn Robert Schultz ville prata med oss om den kommande hösten. Då berättade vi att vi tänkte sluta, vilket förvånade honom, säger han.

Ett sätt att lösa det hela, enligt Christine Ripås, är att hälften av klassen har praktiskt arbete i verkstaden. Medan den andra hälften läser ett teoretiskt ämne. 

Men kan inte det innebära att eleverna inte får den undervisning de har rätt till, i verkstaden?

– Nej, vi tar inte bort något och kommer inte minska tiden i verkstaden, säger Christine Ripås.

Rasmus Melandsö förstår inte hur det skulle gå till i praktiken eftersom verkstadstiden då inte skulle räcka till.

– Ska vi jobba på lördagar också? Egentligen krävs det ju inte så mycket resurser för att bygga ut. Det är en engångskostnad och om de tar in fler elever så hade de fått igen de pengarna ganska snabbt. 

Skollagen har förändrats

Christine Ripås berättar att beslutet att utöka antal platser utgår från en förändring i Skollagen som anger att huvudmannen ska anpassa antal platser efter arbetsmarknadens behov. 

– När det gäller VVS- och fastighetsprogrammet - utgång VVS-montör - anger planeringsunderlaget som Skolverket tagit fram tillsammans med branschen i regionen, att antal utbildningsplatser är för få, säger hon. 

Att säga att det är en stor efterfrågan på VVS-montörer i Dalarna stämmer inte, enligt Rasmus Melandsö, som har löpande kontakt med regionens företag.

Han konstaterar också att det ökade antalet elever även påverkar tillgången på APL-platser.

– De räcker inte till, vilket är väldigt problematiskt eftersom vi skyldiga att ge eleverna det. Vi är i kontakt med företag varje vecka så vi vet hur många elever branschen vill ha här. Samma sak gäller när de går ut som lärling eller när de ska söka jobb. Men när jag tog upp det med rektorn fick jag svaret att det inte var mitt ansvar.

Hur har eleverna reagerat?

– De är ledsna. De mest oroliga eleverna är de som inte har varit så trygga i sin roll som blivande VVS-montörer, men nu har vi jobbat upp det självförtroendet. Vissa har sagt att de vill sluta men det har jag sagt att de absolut inte ska.

Därefter berättar han att liknande förändringar har skett även på andra program på skolan.

– Jag vet att de har ökat antalet elever på restaurang- och livsmedelsprogrammet, och sänkt personalstyrkan. Det har även skett förändringar på bygg- och anläggningsprogrammet.  

Rasmus Melandsö och hans kollegor blev arbetsbefriade förra veckan. Han kommer sakna sitt arbete på skolan.

– Det här jobbet är mitt drömjobb. Men nu håller jag på och pratar med olika företag här i branschen. Jag har ju haft en arbetsledarroll de senaste 18 åren, så det kan nog vara till nytta.

Robert Schultz – rektor på skolan – avstår från en intervju. 

LÄS MER:

Yrkesläraren Tommys väg tillbaka från utbrändhet

Yrkeslärarnas tidsbrist riskerar säkerheten för elever