
Undervisningsbyggnaderna inramar odlingarna här i Vackstanäs utanför Södertälje. Foto: Christopher Hunt
Skolgårdar Det är svårt att tänka sig en mer idyllisk miljö än den på Vackstanäs gymnasium utanför Södertälje. Den herrgårdslika skolbyggnaden ramas in av en grön gräsmatta och praktfulla trädgårdsodlingar. Just i dag glittrar dessutom solens strålar över sjön Vällingen. Men var är egentligen skolgården?
Pollenkorgarna på biets bakben är så välfyllda att det knappt orkar lyfta från maskrosen. Efter några försök flyger det iväg med vingliga vingar. Ögonblicksdramat utspelar sig på gräsmattan bakom huvudbyggnaden på Vackstanäs gymnasium. Ett stenkast bort står några bihotell som trädgårdseleverna byggt, men det här honungsbiet ska sannolikt återvända till bikupan som skymtar i en hage precis utanför skolans område.
Eleverna besitter unik kompetens om trädgårdsodling som de med största sannolikhet kommer att ha användning för även i andra yrken.
Den gröna gräsmattan binder ihop växthuset med huvudbyggnaden, matsalens uteplats, köksträdgården och elevernas internathem. Det här är Vackstanäs skolgård.
– Det är så mycket som händer här på skolan hela tiden. I år bygger vi bland annat komposter och anlägger en frukt- och bärträdgård. Det finns många idéer om hur vi ska utveckla utemiljön, men det är inte alltid vi hinner med, säger trädgårdsläraren Lovisa Wikström urskuldande och berättar att hon med jämna mellanrum tänker att skolan även borde köpa in några hängmattor.
– De skulle passa jättebra att hänga mellan träden.
Eleven Sofie Stjernström ser frågande ut.
– Hängmattor är verkligen inget jag saknat under mina tre år här, skrattar hon.
Det är lätt att både förstå den frågande minen hos Sofie Stjernström och att skolan inte valt att prioritera just skolgården. En snabb titt på naturen runt Vackstanässkolan räcker för att skapa välbefinnande för lång tid framöver. Där gräsmattan slutar tar skog, äng, hagar och sjö vid. Det är bländande vackert och en bättre skolgård är svår att föreställa sig.
Undervisningsbyggnaderna inramar odlingarna här i Vackstanäs utanför Södertälje. Foto: Christopher Hunt
Enligt rapporter från både Boverket och Sveriges kommuner och regioner är just grönska och natur avgörande för elevernas välbefinnande. Dessutom ger skog och grönska i anknytning till skolan en möjlighet för eleverna att utveckla känslomässiga band till naturen och i längden är det viktigt för att skapa en mer hållbar utveckling i hela samhället.
– Jag valde den här skolan eftersom den ligger i en så fantastisk miljö och jag ville också slippa asfalterade vägar. Det blir lättare att slappna av då, säger eleven Corona Arbin Segemark.
På Vackstanäs finns inte en gnutta asfalt, inte ens på parkeringen som är grusad och inramad av nyplanterade buskar.
– Men lite asfalt hade ändå kanske varit bra för de elever som vill spela basket, flikar Lovisa Wikström in och blottar sitt ursprung som idrottslärare samtidigt som hon bekräftar de råd som Boverket ger om skolgårdar för äldre elever: att det är viktigt att skapa möjligheter till rörelse. Lovisa Wikström menar att även om Vackstanäs har det väl förspänt med natursköna miljöer, så skulle skolan med enkla medel kunna utveckla gräsmattorna framför och bakom skolbyggnaderna till en mycket mer stimulerande utemiljö.
Corona Arbin Segemark och Sofie Stjernström ser till att inget ogräs får fäste i det varma växthuset. Foto: Christopher Hunt
– Vi skulle kunna skapa mer av små rum där eleverna kan hänga och försöka att få in ännu fler tillfällen att röra sig.
Förutom hängmattorna har Lovisa Wickström också tänkt att skolan skulle kunna införskaffa ett pingisbord för utomhusbruk.
– Men det finns ju pingisbord i gymnastiksalen, kontrar Sofie Stjernström och ser återigen frågande ut. Hon tycker att skolan och skolgården fungerar alldeles utmärkt.
– Dessutom går jag ofta till mitt rum på rasterna, säger hon.
Men Lovisa Wikström ger sig inte och menar att det är viktigt att eleverna kommer ut och rör på sig mellan lektionerna.
– Ofta brukar mina elever hänga kvar här inne i växthuset på rasterna, säger hon.
De blom- och tomatplantor som finns kvar i växthuset skapar onekligen en speciell atmosfär som både är rofylld och full av växtkraft.
– På många sätt är ju vår utbildning integrerad med skolgården, säger Corona Arbin Segemark och pekar på köksträdgården tvärs över gräsmattan, det blivande bostället för flertalet av växthusets plantor. Corona Arbin Segemark menar att även om hon stannar i växthuset på rasten får hon ändå ett tillräckligt stort avbrott från studierna. Men Lovisa Wikström är ändå inte riktigt nöjd. Hon vill gärna att eleverna ska ta sig ut på rasterna.
– På sommaren är det en sak, men på vintern är det mycket svårare att få ut eleverna ur växthuset. Ibland tänder vi en eld i eldkorgen här utanför och då blir det naturligt att eleverna samlas där på rasten, men det händer ju inte varje dag, säger Lovisa Wikström.
Just i dag känns värmande vintereldar avlägsna. Det är snart dags att plantera ut några av alla de tomatplantor som Corona Arbin Segemark odlat under våren, som del av hennes examensarbete.
Lovisa Wikström, yrkeslärare. Foto: Cristopher Hunt
– Egentligen är plantorna lite väl stora, men tanken var att de skulle säljas till Trädgårdsmässan, men den blev ju inställd, konstaterar Corona Arbin Segemark, som i stället fick hitta andra sätt att sälja plantorna. Att de skulle ha planterats och drivits upp i onödan var aldrig något val. Som trädgårdsmästarelever är just hållbarhet något som både Sofie Stjernström och Corona Arbin Segemark har anammat i sitt tänkande.
Under Sofie Stjernströms examensarbete, när hon anlade en köksträdgård på en förskola, fick hon stor användning av att tänka hållbart, i allt från val av växter till budget.
– Jag vet inte om jag har hunnit att berätta det här för dig Lovisa, men blomsteraffären där jag jobbar extra har precis skänkt massor av bärbuskar till mitt projekt, säger Sofie Stjernström med ett stort leende.
– Det innebär att köksträdgården, trots att budgeten minskade rejält, kommer att få alla de buskar och träd som jag planerade att den skulle ha.
Stoltheten är påtaglig. Särskilt det faktum att Sofie Stjernström kunde ta tillvara buskar som annars troligtvis hade kasserats. Hon lutar sig mot Corona Arbin Segemark och de snubblar nästan till. Under sina tre år på Vackstanäs har de lärt känna varandra som om de vore systrar.
– Människorna här har blivit som en andra familj och det känns jättekonstigt att inte kunna krama om alla och säga hej då ordentligt, säger Corona Arbin Segemark och syftar på pandemin med samma namn som hennes eget.
Foto: Christopher Hunt
Under våren har merparten av undervisningen skett på distans på grund av coronapandemin. Men i dag har de båda eleverna fått lära sig att hantera en motorsåg och i eftermiddag ska de skriva prov. Om betygen räcker och allt går enligt plan hoppas Sofie Stjernström studera till fritidspedagog vid Umeå universitet nu i höst.
– Så får jag köpa en gård eller nåt så att Corona kan komma och bo med mig, skrattar hon.
Just i dag känns framtiden fylld av mer möjligheter än ovisshet och Lovisa Wikström spår goda arbetsmöjligheter för sina studenter.
– De besitter unik kompetens om trädgårdsodling som de med största sannolikhet kommer att ha användning för även i andra yrken. Tänk dig Sofie som utbildad fritidspedagog med specialkunskap att anlägga köksträdgårdar! Vilken tillgång, säger Lovisa Wikström.
Hennes entusiasm för vad eleverna har lärt sig och vad de tar med sig in i student- och vuxenlivet är påtaglig. Förhoppningen är att Vackstanäs natursköna miljöer har format precis den där långsiktiga hållbarheten som myndigheterna menar att de allra bästa av skolgårdar faktiskt har möjlighet att skapa.
Lektionstipset Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.
Reportage Färg, form och försäljning är viktigt att behärska för florister. På S:t Eriks gymnasium har eleverna en butik att öva i.I artikeln kan du se vår film från utbildningen.
Lärmiljö Kvalitet i apl är att alla pratar om vad som ska hända och att det finns en plan. Sedan får lärarna använda vilken metod de vill. Det säger Kristoffer Nilsson på Skolverket.Han berättar även att över 170 000 personer har registrerat sig för Skolverkets handledarutbildning.
Skolpolitik Utbudet av yrkesutbildning för vuxna behöver breddas. En del av lösningen kan bli en ny yrkesskola.
Arbetsmiljö Andelen som söker yrkesprogram behöver öka avsevärt. Behoven är extra stora i vården och industrin.– Ett sätt att öka intresset är att synliggör fördelarna med yrkena, säger Katarina Storm Åsell på Sveriges Kommuner och Regioner.
Skolval För första gången på tio år har andelen elever som går ett yrkesprogram ökat. Men ökningen täcker långt ifrån behovet av yrkesutbildade inom flera branscher.
Pedagogik Ha tydliga genomgångar och skapa turordning. Men det är svårt att hinna med alla när det är praktiska moment och eleverna är 30 stycken. Det är några synpunkter på när alla elever vill ha hjälp samtidigt.
Reportage Sju av tio företag har svårt att rekrytera personal. Det vanligaste hindret är att det saknas sökande med gymnasial yrkesutbildning, visar en undersökning av Svenskt Näringsliv.
Reportage Loggbok, uppföljning och frågor. Så kan man sammanfatta samarbetet under den apl som genomförs vid Agnefrids gymnasium i Malmö. De tre parter som möts ute på arbetsplatsen är yrkesläraren Lars Svensson, handledaren Ali Ibrahim samt deras elever.
Krönika Avgörande för att få ett arbete är många gånger att ha klarat gymnasiet. I skolorna jobbar lärare febrilt med att stötta alla elever att klara målen, skriver Björn Andersson, redaktör fr Yrkesläraren.
Krönika Det är av yttersta vikt att yrkeslärare, oavsett om de har legitimation eller inte, får möjlighet att själva läsa in sig i sina kurser. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Pedagogik Det är svårt att införa idrottsinriktning på yrkesprogram – de återkommande träningspassen krockar med apl-veckorna. Men det går. Rekarnegymnasiet i Eskilstuna har lyckats få fler elever att kombinera idrottskarriär och yrkeskarriär.
Lektionstipset Kortare tid för varje kurs och man kan komma in direkt på djupare diskussioner om yrket. Det säger yrkesläraren Ammi Vestlund är förändringar nu när hon har börjat undervisa vuxna elever.
Lärmiljö Skolorna märker av det kärva läget för många företag i arbetet med att få ut elever på apl.– Vi förstår att det kan vara svårt att ta emot en elev om man inte vet om man kan erbjuda någon anställning. Men man måste tänka långsiktigt, säger Elin Kebert, expert inom kompetensförsörjning på Byggföretagen.
Debatt Skolan ska enligt läroplanen bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. Denna text är inte förändrad i Gy25. Det skriver Jonas Vig, enhetschef på Skolverket i en replik.
Debatt Yrkesläraren: Vissa elever skulle behöva 10–11 år i grundskolan.
Betyg På ett par yrkesprogram är det nära var tredje elev som inte når examen inom tre år. På andra program är det två av fem, visar siffror från Skolverket. En förklaring kan vara att en del börjar jobba innan examen, kommenterar Katarina Storm Åsell som är utredare på SKR.
Debatt Mer entreprenörskap i grund- och gymnasieskolan kan minska ungas utanförskap och öka deras självledarskap. Men Regeringen och Skolverket ser nu ut att missa ett gyllene läge att öka ungas livsmöjligheter, skriver Tove Jarl, vd på Ung Företagsamhet.
Reportage Fler gymnasieelever än någonsin tidigare driver UF-företag. Och företagandet ökar betydligt på flera yrkesprogram.– Jag hade inte startat eget så snabbt utan UF-året, säger Ida Nordström.
Debatt Det nationella provet som eleverna skriver är inte på något sätt färgat av den yrkesutbildning de läser - det är strikt teoretiskt och tar flera timmar att göra. Det skriver matematikläraren Otto Blomqvist.
Annat För få utbildar sig till yrkeslärare och en stor andel lämnar yrket.– Synen på yrkesutbildning måste förändras och lärosätena behöver bli bättre på att visa betydelsen av att yrkesmänniskor utbildar sig till yrkeslärare, säger forskaren Maria C Johansson.
Yrkesutbildning Centerpartiet: ”Gymnasiet är avgörande för unga.”
Arbetsbelastning Stöttning av ledningen, lagom stora klasser och öronmärkt tid för fortbildning. Det är några faktorer som kan få fler yrkeslärare att stanna kvar i yrket enligt vår panel. Yrkeslärare är den lärargrupp där störst andel lämnar skolan.
Lektionstipset Handledare som ger eleverna trygghet, rimlig resväg och att ta tag i problem tidigt. Det är några faktorer för lyckad apl, menar yrkesläraren Madeleine Forsberg, som gör tio arbetsplatsbesök i veckan.
Skolpolitik Man kommer inte att lyckas om man tvingar in unga i branscher som de inte vill vara i. Det säger Embla Persson, ordförande i Sveriges Elevkårer, om lagändringen kring dimensioneringen av olika gymnasieprogram. Ett sätt att få fler att söka yrkesprogram menar hon är att stärka studie- och yrkesvägledningen.
Krönika Tänk vad med pengar kommunerna öser in i kompetensutveckling som lärarna inte vill ha och som till och med får dem att uppleva "förnedring". Det skriver yrkesläraren Malin Nyberg.
Reportage Antalet nya UF-företag är fler än någonsin på yrkesprogrammen. Genom att lära sig om företagande får eleverna kunskaper som de kan ha nytta av hela livet, säger Ulf Lindh, yrkeslärare på byggprogrammet på Nyköpings gymnasium.
Yrkesutbildning El- och energi samt vård- och omsorgsprogrammet behöver fler platser för att möta behoven på arbetsmarknaden. Tre yrkesprogram behöver däremot minskas i flertalet län, visar en ny rapport från Skolverket.
Pedagogik Hästnäringen har tagit initiativ för att kvalitetssäkra hästgymnasier. En del är legitimerade lärare, som får regelbunden fortbildning.Och det finns gott om jobb i branschen, säger Maria Karlsson, kanslichef på Hästnäringens yrkesnämnd.
Gymnasieskola Andelen sökande till yrkesprogrammen har ökat något det här läsåret. Störst är el – och energiprogrammet medan vård- och omsorgsprogrammet har flest sökande som saknar behörighet, visar nya siffror från Skolverket.
Pedagogik Hon skapar förtroendefulla relationer med sina elever - och bidrar till att eleverna får bättre självförtroende. Därför har Carina Karlsson Flink utsetts till årets yrkeslärare.
Annat Eleverna på Realgymnasiet är garanterade jobb inom hotellbranschen och fordonsbranschen.– Vi har fått dubbelt så många förstahandssökande, berättar Kajsa Englund yrkeslärare på Realgymnasiet i Stockholm.
Yrkesutbildning För svårt att komma in på utbildningar, brist på apl-platser och svårt att få elever till tekniska inriktningar. Det var några hinder som togs upp under ett samtal om yrkesutbildning.
Arbetsmiljöansvar Skolornas yrkesprogram behöver se över risker som elever kan drabbas av och som kan ge livslånga sjukdomar. Det kan vara exponering av kemiska eller att andas in cementdamm.
Lärarbrist Academedia har lanserat en kampanj för att få fler yrkesverksamma att utbilda sig till yrkeslärare. Bland annat medverkar lärare och elever från Praktiska Gymnasiet.
Reportage Elever på Realgymnasiet är garanterade jobb på hotell och i fordonsbranschen. Det är superviktigt för vår kompetensförsörjning att få in människor tidigt, säger Ann Mårder på hotellkedjan Strawberry.
Krönika Att få genuina tack från föräldrar som ser jobbet jag gjort för deras barn är något som ger mig välbehövd energi. Det skriver yrkesläraren Fabricio Gatica.
Arbetsmiljö Tid för kärnuppdraget undervisning. Tre lektioner per dag och det ska finnas tid för reflektion, förberedelser och lunch. Det är yrkeslärares åsikter om hur ett bra schema bör se ut.
Lektionstipset Uppgifter utan slut, quiz och variation mellan att eleverna får jobba själv och i grupp. Det använder den prisbelönade yrkesläraren Martin Harari Thuresson i sin klass.
Annat Frustrationen över att känna sig tvungen att prioritera administrativa ärenden i stället för förberedelser för undervisningen tär sannerligen på en lärares etiska kompass. Det skriver yrkesläraren Therese Blomqvist.
Arbetsbelastning Drygt var fjärde utbildad yrkeslärare jobbar inte längre som lärare. Andelen är högre än för någon annan lärargrupp. Men det är inte lönen som får dem att lämna skolan. – Nej, det är brister i arbetsmiljön, säger yrkesläraren och huvudskyddsombudet Peter Olsson. Många går rentav ner i lön på nya jobbet.
Fortbildning Alla lärare på Djurgymnasiet i Stockholm får 5 000 kronor per år öronmärkta till fortbildning. Ledningen är tydlig med att det är lärarna själva som vet vilken kompetensutveckling de behöver.
Reportage Det sprutar grus när eleverna Lukas Berglind och Linnea Johansson kör varv efter varv på Solvallas anrika travbana. Centralt i deras utbildning på travgymnasiet är att både kunna sköta en häst och att lära sig att träna hästar för travtävlingar.
Budgetpropositionen Satsningar på yrkesvux och yrkeshögskola och ett försök med en ny form av yrkesutbildning på gymnasienivå. Det föreslår regeringen i budgeten för nästa år. Johan Pehrson (L), betonar behovet av yrkesutbildade inom industrin, vården, tågtrafiken och restaurangbranschen.
Sveriges lärare Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén välkomnar att arbetsmarknaden nu får ett större inflytande över utbudet av gymnasieprogram. Men det behövs satsning på vägledning och andra förändringar.
Annat Yrkesprogram är ingen slutstation. Och det är tråkigt att många unga missar möjligheten som en yrkesutbildning ger. Det betonar Elias Larsson, som tillsammans med andra yrkesutbildningsambassadörer har besökt över hundra skolor i år.
Skollagen Skollagen har ändrats så att arbetsmarknadens behov ska vägas in i utbudet av gymnasial utbildning. Nu behöver eleverna vägledas tidigt så att de vet vilka förutsättningar det finns till arbete efter olika program, kommenterar Therese Guovelin på LO.
Elevhälsa Fler gymnasieelever än någonsin tidigare har fått sitt studiebidrag indraget på grund av ogiltig frånvaro. Indraget bidrag är vanligast på fristående skolor.
Lektionstipset Yrkesläraren Sanne Malm-Mark har jobbskuggat lärare och tagit del av hur vården fungerar på Irland. Erfarenheterna kan hon använda i undervisningen. Inte minst när det gäller förståelse för olika kulturer.
Pedagogik Bra med förändringen och statusen på yrkesprogram kanske ökar. Det är några synpunkter på att högskolebehörighet snart ingår som grund på yrkesprogram.